Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Společnost Kia Motors America (KMA) představila na mezinárodním autosalonu NAIAS zcela nový model Kia Stinger. Pětimístný sportovní sedan se splývavou zádí typu fastback má zamíchat kartami v kategorii, ve které v současnosti dominují evropské automobilky.
Stinger by měl být nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značky, nabídne několik kombinací motorů, uspořádání pohonu a luxusních výbav.
Kia Stinger je bez pochybností přímým následníkem konceptu GT, který jí stál vzorem. Nad designovým ztvárněním měl dohled přímo vedoucí návrhář Kia Motors Peter Schreyer a jeho tým designérů ve Frankfurtu. O vyladění jízdních vlastností a handlingu se postaral Albert Biermann, šéf testování vozidel a vývoje nejvýkonnějších modelů automobilky Kia, společně s týmem konstruktérů v Koreji a na náročném závodním okruhu Nürburgring.
Co je vlastně nezbytným atributem každého správného gran turisma? Tato otázka stála za několikaletou cestou, která započala v roce 2011 odhalením koncepčního modelu GT na autosalonu ve Frankfurtu. Ačkoli každá designová studie Kia slouží k nějakému účelu, koncepční model GT mnozí externí pozorovatelé považovali pouze za automobilový sen značky, která v povědomí zákazníků figuruje jako výrobce vozů pro nejširší masy. Během následujících pěti let se ale vše posunulo ze světa fantazie a zhmotnilo se ve skutečnost.
Když vedení společnosti dalo projektu Stinger zelenou, hlavní mantrou vývoje se stalo slovní spojení gran turismo. Jelikož je to Kia, design vozu musel být troufalý. A také byl. Ale zároveň měl být mrštný a rychlý, ale současně i luxusní a tichý. Bylo nezbytné, aby dokonale vyvažoval jízdní schopnosti a handling, ale současně nabídl prostor k pohodlnému cestování pětice pasažérů se zavazadly. Musel splňovat spoustu věcí, ale klíčové bylo, aby představoval opravdové gran turismo. A tím Stinger je.
Přetvořit koncepční model v realitu není právě lehké, a tak Schreyer bez váhání oslovil návrhářské studio Kia ve Frankfurtu – rodiště koncepčního vozu GT – aby uvedlo Stinger do života. „Opravdové gran turismo, tedy vůz pro energickou jízdu, nespočívá prvoplánově ve výkonu, dynamice na hraně nebo surovém ztvárnění, pokaždé na úkor luxusu, pohodlí a půvabu,“ poznamenává Gregory Guillaume, hlavní návrhář společnosti Kia Motors Europe. „Cílem Stingeru není dojet do cíle jako první – u tohoto vozu je cílem samotná cesta. Jde o nadšení spojenou s jízdou.“
Stinger dává svým postojem najevo svoji sebedůvěru, od elegantního zastřižení přední partie přes štíhlé boky až po svalnaté zadní podběhy. Na celkovém vnějším ztvárnění jsou klíčové proporce poukazující na pohon zadních kol; dlouhá kapota a krátký přední převis karoserie, dlouhý rozvor zprostředkující prostornou kabinu a velký zadní převis karoserie s markantními rameny blatníků. Stinger svým postojem a optickým vyvážením vyznává elegantní atmosféru a sportovní charakter, spíše než horkokrevnou agresivitu.
Křivky v zadní části vozu společně se splývavou zádí karoserie fastback opticky zdůrazňují široký rozchod předních i zadních kol v kombinaci se zapuštěnými plochami kolem dveří. K příkladné aerodynamice napomáhají další čistě funkční prvky exteriéru – vzduchové clony na přídi, boční žábry u podběhů kol, hladká spodní část karoserie nebo integrovaný zadní difuzor. Do lisovaného dílu na zádi vozu jsou začleněny čtyři oválné koncovky výfuku. Charakteristická maska Kia ve stylu tygřího nosu hrdě ční mezi komplikovanými LED světlomety.
Přikrčená kabina s ostře skloněným čelním sklem a zadním oknem je posunuta směrem k zádi vozidla, čímž evokuje siluetu rychlého vozu. Vnitřní prostor je vyhrazen radosti z řízení, avšak současně hýčká posádku svým luxusem. Sedadla s výrazným bočním vedením jsou na přání čalouněna jemnou kůží Nappa. U opěradla a bočních polštářů sedadla řidiče se volitelně nabízí provedení se vzduchovými komorami pro optimální oporu a pohodlí na cestách. Pracoviště řidiče zahrnuje přístrojovou desku smělých tvarů s důrazem na horizontální rovinu. Středový panel je intuitivně rozdělen na dvě oddělené zóny: ovládání systému palubního infotainmentu je elegantně posazeno bezprostředně pod velký barevný dotykový displej, zatímco ovládací prvky klimatizace a ventilace jsou umístěny o něco níže. Přímo před řidičem je volant se silným věncem obšitým kůží a samostatná kaplička přístrojů obsahující analogové i digitální ukazatele. Velké kruhové přístroje jsou lemovány kovovými kroužky; zajímavým akcentem jsou rozmáchlé červené ručičky. Barevný TFT displej mezi kruhovými ukazateli zprostředkuje údaje důležité pro sportovní jízdu, například síly příčného zrychlení v zatáčkách, časy na okruh nebo teplotu motorového oleje, společně s doplňkovými informacemi, jako jsou údaje palubního počítače, nastavení řidiče, pokyny navigace nebo diagnostika vozu. Vpředu i vzadu zaujmou kruhové výdechy ventilace s drátěným výpletem, inspirované leteckým průmyslem; celou kabinu zkrášlují i vkusné dekory vyvedené v saténově matném chromu. Výsledná kombinace v kabině evokuje atmosféru ryze privátního prostoru. Dlouhý rozvor náprav umožňuje nabídnout prostor pro nohy vpředu i vzadu, zatímco nízká úroveň sedáků poskytuje více než dostatečnou vertikální prostornost v obou řadách sedadel.
Když se Albert Biermann, jenž v prosinci 2014 nastoupil u značky Kia po předchozím působení v BMW, poprvé podíval na koncept Stinger, bylo mu jasné, že tento vůz musí svůj podmanivý design odrážet i svými jízdními vlastnostmi. „Myslím, že pro značku Kia představuje Stinger jakousi zvláštní událost,“ poznamenává Biermann. „Protože nikdo takový vůz neočekává, nejen co se týče samotného vzhledu, ale i jízdních vlastností. Je to zcela odlišná bytost.“
Konstruktéři nadefinovali model Stinger určením klíčových výrobních bodů surové karoserie a zároveň pečlivě zmapovali konkurenční modely na trhu. Rozvor Stingeru o délce 290,6 cm přesahuje srovnatelnou hodnotu modelů Audi A4, Infiniti Q50, Lexus IS, BMW 4 Gran Coupe, a dokonce i vozů Lexus GS a Mercedes CLS. Stinger je současně celkově delší (483,1 cm) a širší (186,9 cm) než rivalové v tomto segmentu, což umožnilo nabídnout velkorysý vnitřní prostor. Zavazadlový prostor Stingeru je rovněž větší než u řady konkurentů této třídy, a nabízí tak dostatek místa pro velké kufry či golfovou výstroj, včetně možnosti elektrického ovládání víka zavazadelníku a funkce Smart Trunk.
Podvozek Stingeru je z 55 procent vyroben z pokrokové vysokopevnostní oceli, která tvoří mimořádně tuhý základ pro další práci specialistů na jízdní vlastnosti a handling. Zmíněná tuhost rovněž přispívá k nižší hladině hluku, vibrací a chvění, tedy i k tichému prostředí v kabině. Přední náprava typu McPherson a víceprvkové zavěšení vzadu bylo odladěno tak, aby řidiči zajistilo optimální zpětnou vazbu. Poprvé u značky Kia může řidič upravovat účinek tlumičů a vlastnosti handlingu prostřednictvím elektronicky nastavitelného systému odpružení DSDC (Dynamic Stability Damping Control). Stinger vždy předvídatelně reaguje na pokyny řidiče. V závislosti na stavu vozovky a stylu jízdy je navíc možné Stinger přenastavit tak, aby vykazoval agilnější reakce v zatáčkách, kdy systém sníží tuhost předních tlumičů a současně zvýší tuhost zadních. Naopak k vyšší stabilitě jízdy za vysokých cestovních rychlostí napomáhá, když systém zvýší tuhost předních tlumičů a sníží tuhost zadních. Systém se nastavuje prostřednictvím pětice jízdních režimů (další premiéra u značky Kia): Personal (osobní nastavení), Eco (nízká spotřeba), Sport, Comfort (pohodlí) a Smart (inteligentní).
Standardně dodávaný elektrický posilovač R-MDPS s proměnným převodovým poměrem nabízí přesnou zpětnou vazbu díky montáži elektromotoru přímo do převodky řízení, čímž se zlepšují reakce řízení a současně redukují nežádoucí vibrace přenášené přes sloupek volantu. Účinek posilovače lze rovněž upravovat pomocí pěti volitelných jízdních režimů.
Má-li podvozek symbolizovat pomyslnou kostru gran turisma, pak pohonné jednotky bezpochyby představují jeho srdce. V nabídce jsou dva přeplňované motory, podélně umístěné a posazené o něco více vzadu pod dlouhou kapotou plastických tvarů. Obě pohonné jednotky jsou doposud ve stádiu vývoje, nicméně základní přeplňovaný čtyřválec 2,0 litru Theta II by měl dosahovat maxima výkonu 255 koní při cca 6 200 1/min. Nejvyšší točivý moment 353 N.m je k dispozici v pásmu 1 400 až 4 000 1/min. Ještě vyšší výkonový potenciál nabídne na přání dodávaný vidlicový šestiválec 3,3 litru Lambda II s dvojitým přeplňováním, jenž by měl produkovat 365 koní při cca 6 000 1/min a dosahovat maxima točivého momentu 510 N.m v pásmu od 1 300 do 4 500 1/min. S jednotkou V6 twin-turbo chce Kia dosáhnout akcelerace z 0 na 100 km za 5,1 sekundy, resp. maximální rychlosti jízdy 269 km/h.
Stinger používá druhou generaci osmistupňové automatické převodovky v kombinaci s pohonem zadních kol. Převodové ústrojí z vlastního vývoje, (poprvé se objevilo v luxusním sedanu K900), odmění řidiče bleskovým řazením a optimální spotřebou paliva. Převodové ústrojí poprvé v rámci značky Kia používá měnič točivého momentu typu CPA (Centrifugal Pendulum Absorber), tedy konstrukci vídanou spíše v leteckém průmyslu nebo u závodních automobilů. Použitá konstrukce pomáhá účinně redukovat torzní vibrace v rámci celého hnacího ústrojí. Řidič může ponechat řazení výhradně na samotné převodovce, nebo volit převodové stupně sám pomocí páček pod volantem. Podobně jako v případě odpružení a řízení je k dispozici až pět různých schémat řazení prostřednictvím elektronického systému jízdních režimů. Příslušným způsobem je upraveno i mapování motoru.
Stinger je prvním sedanem značky Kia, u něhož může zákazník volit mezi pohonem zadních kol a stálým pohonem všech kol. Systém pohonu AWD s ohledem na optimální kontrolu upřednostňuje na mokru i na suchu kola zadní nápravy a používá nový systém dynamického vektorování točivého momentu (DTVC), jenž monitoruje pokyny od řidiče i stav vozovky a automaticky reguluje výkon a brzdnou sílu na jednotlivých kolech s cílem zajistit požadovaný směr i za nepříznivých podmínek. Vozy v provedení s pohonem zadních kol využívají mechanický samosvorný diferenciál, který pomáhá stejnoměrně rozdělovat výkon mezi kola zadní nápravy.
V nabídce jsou i různá provedení litých kol a pneumatik. Modely s přeplňovaným čtyřválcem 2,0 litru jsou obuty do sportovních pneumatik 225/45 R18, zatímco vozy poháněné jednotkou 3,3 litru V6 obouvají 19" kola s pneumatikami rozdílných rozměrů: 225/40 R19 vpředu, resp. 255/35 R19 vzadu. V kombinaci s dvojitě přeplňovanou jednotkou 3,3 litru se standardně dodávají odvětrávané brzdové kotouče Brembo se čtveřicí pístků vpředu a dvoupístkovými třmeny na zadních kolech.
Do nabídky prvků výbavy patří několik hladce spolupracujících vyspělých systémů na podporu řízení (ADAS). S nepozorností a únavou řidiče pomáhá bojovat nový systém sledování únavy řidiče (DAA), který automobilka nabízí vůbec poprvé. Tento funkční prvek výbavy monitoruje celou řadu vstupů od vozidla i řidiče, a pokud zaznamená, že výrazně poklesla míra pozornosti řidiče, rozezní varovný tón a současně na panelu se sdruženými přístroji zobrazí upozornění, že je čas udělat si přestávku v řízení. Asistent ochrany před čelní srážkou (FCA) s integrovanou funkcí nezávislého nouzového brzdění (AEB) a detekcí chodců dokáže rozpoznat nebezpečí střetu s jiným vozidlem nebo chodcem a pomáhá k zastavení vozu. Pokročilý inteligentní tempomat (ASCC) zachovává přednastavený odstup mezi Stingerem a vozidlem jedoucím vpředu; v hustém dopravním provozu dokáže vůz i sám zastavit. Systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) aktivně sleduje jízdu v daném pruhu a podle potřeby upozorňuje řidiče akustickým signálem a zásahem do řízení ve snaze udržet správný směr jízdy. Systém monitorování provozu za vozidlem (RCTA) při couvání z parkovacího místa sleduje prostor za automobilem, a pokud zaznamená jiný vůz jedoucí napříč, upozorní řidiče zvukovým signálem.
Stinger nabízí i nejmodernější systémy palubního infotainmentu. Prostřednictvím výškově nastavitelného barevného displeje HUD s projekcí na čelní sklo může řidič sledovat klíčové jízdní údaje, jako např. rychlost, pokyny navigace, nastavení audio systému a tempomatu nebo informace systému pro sledování mrtvých úhlů. Součástí středového panelu je bezdrátová dobíjecí základna pro smartphony a standardní funkcí je i hands-free telefonování prostřednictvím Bluetooth. Celá řada dílčích systémů vozidla je dostupná pomocí ovládacích prvků na volantu.
Schopnost pohodlně překonávat dlouhé vzdálenosti je klíčovým znakem každého správného gran turisma, a tak nepřekvapuje, že v nabídce najdeme trojici výkonných audio systémů, díky nimž se z kabiny stává dynamická koncertní hala, za jejímiž okny ubíhá kilometr za kilometrem. Základní audio soustava ve spojení s pohonem 2,0 litru zahrnuje šestici reproduktorů a 7" dotykový displej s hmatovou zpětnou vazbou, stejně tak jako nejmodernější verzi oceňovaného systému telematických služeb Kia UVO. Základní audio soustava u vozů s dvojitě přeplňovaným agregátem 3,3 litru již zahrnuje 9 reproduktorů a externí zesilovač. Na přání se nabízí prémiová audio soustava Harman/Kardon s externím zesilovačem o výkonu 720 W a křišťálově čistou reprodukcí hudby. Systém s 15 reproduktory a subwoofery pod předními sedadly (premiéra v rámci značky Kia) používá patentovanou technologii Clari-Fi pro zvýšení kvality zvuku komprimovaného audio signálu, původně horší kvality v důsledku digitální komprese. Tato technologie skýtá požitek z poslechu věrně reprodukované hudby prostřednictvím komprimovaného digitálního signálu. Systém je vybaven i novou generací technologie prostorového ozvučení QuantumLogic Surround Sound, která extrahuje signály z původního záznamu a přerozděluje je s cílem vytvořit autentickou prostorovou zvukovou scénu s čistým a kultivovaným zvukem, který nepostrádá ani ty nejmenší detaily.
Technické specifikace (modelového provedení pro USA) |
||
Motor |
Stinger |
Stinger GT |
Typ/uspořádání |
Řadový čtyřválec 2,0 litru s přeplňováním, Theta II |
Vidlicový šestiválec 3,3 litru Twin Turbo, Lambda II |
Max. výkon (předb. údaje) |
255 k při 6 200 1/min |
365 k při 6 000 1/min |
Max. točivý moment |
353 N.m při 1 400 až 4 000 1/min |
510 N.m při 1 300 až 4 500 1/min |
Blok |
Hliníkový |
Hliníkový |
Hlava |
Hliníková |
Hliníková |
Ventilový rozvod |
DOHC D-CVVT 16v |
DOHC D-CVVT 24v |
Zdvihový objem (cm3) |
1 998 cm3 |
3 342 cm3 |
Vrtání x zdvih (mm) |
86 x 86 mm |
92,0 x 83,8 mm |
Kompresní poměr |
10,0:1 |
10,0:1 |
Systém rozvodu paliva |
GDI (přímý vstřik paliva) |
GDI (přímý vstřik paliva) |
Požadované palivo |
Dopor. vysokooktanový benzin |
Dopor. vysokooktanový benzin |
Hnací ústrojí |
Stinger |
Stinger GT |
Převodové poměry: Osmistupňová automatická převodovka |
- |
- |
1. st. |
3,964 |
3,665 |
2. st. |
2,468 |
2,396 |
3. st. |
1,610 |
1,610 |
4. st. |
1,176 |
1,190 |
5. st. |
1,000 |
1,000 |
6. st. |
0,832 |
0,826 |
7. st. |
0,652 |
0,643 |
8. st. |
0,565 |
0,556 |
Zpětný chod |
2,273 |
2,273 |
Převodový poměr diferenciálu (stálý převod) |
3,727 |
3,538 |
Uspořádání/pohon |
Motor vpředu / pohon zadních nebo všech kol |
Motor vpředu / pohon zadních nebo všech kol |
Vnější rozměry |
Stinger |
Stinger GT |
Délka (cm) |
480,1 cm |
480,1 cm |
Šířka (cm) |
186,9 cm |
186,9 cm |
Výška (cm) |
140,0 cm |
140,0 cm |
Rozvor (cm) |
290,6 cm |
290,6 cm |
Rozchod kol, |
||
Převisy karoserie, vpředu/vzadu (cm) |
83,1 cm / 109,5 cm |
83,1 cm / 109,5 cm |
Vnitřní rozměry |
Stinger |
Stinger GT |
Počet míst |
5 míst |
5 míst |
Vertikální prostornost |
- |
- |
Vpředu (cm) |
100,1 cm |
100,1 cm |
Vzadu (cm) |
94,0 cm |
94,0 cm |
Prostor pro nohy |
- |
- |
Vpředu (cm) |
108,2 cm |
108,2 cm |
Vzadu (cm) |
92,5 cm |
92,5 cm |
Šířka v úrovni ramen |
- |
- |
Vpředu (cm) |
143,3 cm |
143,3 cm |
Vzadu (cm) |
139,2 cm |
139,2 cm |
Podvozek / zavěšení kol |
Stinger |
Stinger GT |
Vpředu |
Vzpěry McPherson |
Vzpěry McPherson |
Vzadu |
Víceprvkové zavěšení multilink |
Víceprvkové zavěšení multilink (5 prvků) |
Konstrukce karoserie |
Ocelová samonosná karoserie |
Ocelová samonosná karoserie |
Řízení |
Stinger |
Stinger GT |
Typ / Pohon |
Hřebenové / elektromotor |
Hřebenové / elektromotor |
S proměnným převodovým poměrem |
Standardně |
Standardně |
Ot. mezi krajními polohami |
2,4 (2WD), 2,3 (AWD) |
2,4 (2WD), 2,3 (AWD) |
Průměr otáčení, stopový (metry) |
11,3 (2WD), 11,4 (AWD) |
11,3 (2WD), 11,4 (AWD) |
Brzdy |
Stinger |
Stinger GT |
Vpředu |
Odvětrávané kotoučové |
Brembo čtyřpístkové |
Vzadu |
Kotoučové |
Brembo dvoupístkové |
Rozměry (cm) vpředu/vzadu |
32,0 cm / 31,5 cm |
35,1 cm / 34,0 cm |
Pneumatiky a kola |
Stinger |
Stinger GT |
Kola (") |
8,0J×18 |
8,0J×18 (vpředu) / 9,0Jx19 (vzadu) |
Rozměry pneumatik |
P225/45 R18 |
P225/40 R19 (vpředu) |
Náhradní pneumatika |
Nouzová rezerva |
Nouzová rezerva |
Foto:Kia