MotorInfo

Kapalina Glysantin schválena pro první plnění

15.11.2011 09:09
Kapalina Glysantin schválena pro první plnění

Glysantin, prémiová chladicí kapalina z výroby společnosti BASF, je schválena u řady výrobců vozidel pro první plnění a výměnu chladicí kapaliny.

Tvrdé podmínky pro schválení
Průměrně ve 30 různých testech musí vyhovět chladicí kapalina, před tím než obdrží schválení výrobce vozidla. K tomu patří především nejrůznější zkoušky koroze, ale také snášenlivost s originálními díly chladicího systému. Kromě toho se provádějí měření různých vlastností kapaliny, jako jsou například hustota, hodnota pH nebo poměry pěnění při zahřátí. Aby se vyzkoušela snášenlivost, ponořují se plastové díly chladicího systému až na 1 000 hodin do vroucí chladicí kapaliny a následně jsou posuzovány případné změny.

Dlouhodobé zkoušky a praktické testy
Dalším důležitým bodem schvalovacího postupu jsou dlouhodobé zkoušky na stacionárním testovacím motoru. Po trvalém zatížení v délce sto hodin je chladicí kapalina podrobena rozboru na stopy produktů koroze. Mimo to inženýři rozeberou motor a důkladně prohlédnou všechny díly, se kterými chladicí kapalina přichází do styku. Zdrsněl povrch uvnitř vodního čerpadla v průběhu zkoušky?  Jak vypadají chladicí kanálky v hlavě válců? Jsou lamely chladiče ucpané?
Nakonec se většinou provádí provozní test na více vozidlech, často více než dva roky nebo 200 000 km. Tento provozní test je zdaleka nejnáročnější a nejdražší součástí schvalovacího procesu. Také tady se chladicí kapalina v pravidelných intervalech podrobuje rozboru a na konci se motory a chladič rozeberou a rozřežou a vyhodnotí.
Teprve když chladicí kapalina úspěšně vyhoví ve všech zkouškách, obdrží od výrobce vozidel schválení. Celý proces trvá tři až čtyři roky. Při každé změně receptury musí znovu proběhnout celý proces schvalování chladicí kapaliny.