Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Bosch na bauma 2016 představil inteligenci pro stavební stroje zítřka.
Čas jsou peníze. Kde jinde může být toto rčení pravdivější, než na staveništi. Manévrování kolem místa, neočekávaná zpoždění způsobená nehodami nebo poruchami rypadla a nakladače – to všechno stojí čas a tím i peníze. „Vezměme si stroj, který váží několik tun a manévrujeme s ním s milimetrovou přesností, osm hodin denně. I ten nejmenší detail musí být v pořádku,“ říká řidič nakladače Roland Ehrensberger. To je důvod, proč na letošním veletrhu bauma představil Bosch kabinu řidiče vyvinutou speciálně pro stavební stroje. Na pracovišti řidiče budoucnosti lze analyzovat provozní údaje vozidla na displeji tabletu s přesností na sekundu. A to není všechno: ultrazvukové a video senzory monitorují okolí vozidla důkladněji, než jakákoliv zpětná zrcátka, čímž se zabraňuje prostojům způsobeným nehodami. Tyto prostorové senzory jsou důležitým krokem během procesu zvyšování inteligence stavebních vozidel, díky čemuž jsou ještě bezpečnější. „Bosch mění stavební stroje na technologické exponáty,“ říká Johannes-Jörg Rüger, ředitel nově vzniklé divize Bosch pro užitková a terénní vozidla. „Megatrendy v automatizaci, elektrifikaci a konektivitě nekončí před branami stavenišť nebo dolů.“ V budoucnu budou stavební stroje automaticky vykonávat určité úkoly, společně s řidiči, kteří je budou plánovat pomocí připojeného rozhraní ve své kabině.
Počátkem letošního roku zřídil Bosch pro systémová řešení pro stavební stroje zvláštní divizi. „Jako dodavatel systémů chceme každému nabídnout takové řešení, jaké potřebuje,“ říká Rüger. Portfolio divize zahrnuje veškeré produkty a služby Bosch, které jsou relevantní pro stavební stroje: „Moderní senzorové systémy, kamery a zobrazovací technologie zlepšují pracoviště řidiče a zvyšují také bezpečnost a tím i produktivitu,“ vysvětluje Andrew Allen, vedoucí oblasti stavebnictví.
Bosch spolupracuje s partnery na integraci svých výrobků do futuristické kabiny řidiče. Nově založený projekt Cab Concept Cluster sdružuje síť renomovaných dodavatelů, technickou univerzitu v Drážďanech a VDBUM – německou asociaci pro výstavbu, ochranu životního prostředí a strojní technologie. Cílem projektu je ukázat výrobcům stavebních strojů, zemědělských strojů a průmyslových vysokozdvižných vozíků, jak velký potenciál je pro efektivní systémovou integraci k dispozici. Tento koncept si již připsal svůj první úspěch: kabina řidiče Genius CAB získala na veletrhu bauma ocenění v kategorii Design.
Ústředním prvkem elektronické koncepce je centrální elektronika. Ta snižuje počet elektrických spojů, relé a pojistek. Tím dochází nejen k úspoře materiálu, ale také ke zjednodušení obvodů, čímž se výrazně snižuje chybovost. Naprogramování centrální elektroniky lze uzpůsobit tak, aby vyhovovalo použití každého zákazníka. V Genius CAB slouží centrální elektronika k centrální kontrole senzorových a pohonných systémů přes CAN (J1939), LIN, nebo napřímo.
Pohon stěrače čelního skla se bez námahy přizpůsobuje rozmarům počasí – ať už sněží, poprchává, nebo silně prší. Navíc lze pohon stěrače flexibilně upravit tak, aby vyhovoval různým typům kabin. Náhrada Bosch za boční zrcátko umožňuje řidičům digitální pohled přes rameno. Díky integraci zobrazení do interiéru vozidla už není boční zrcátko zapotřebí. Zejména v pracovním prostředí staveniště přispívá snížení počtu mrtvých úhlů výrazným způsobem ke zvýšení bezpečnosti. Ultrazvukový senzorový systém dokáže sledovat prostředí tam, kde lidský zrak nestačí – například při špatné viditelnosti nebo dokonce v noci. Tyto senzory umožňují řidičům volný výhled po celém okolí, což navíc zvyšuje provozní bezpečnost. Řidičům se na displeji zobrazují veškeré překážky, takže podle toho mohou odpovídajícím způsobem reagovat. Měřicí rozsah lze individuálně definovat pro každý senzor.
Centrálním uživatelským rozhraním v Genius CAB je střední displej DI4 a terminál, které lze ovládat buď pomocí tlačítek, nebo přes dotykovou obrazovku. Se svým 7" displejem představuje DI4 univerzálně použitelný řídicí systém, který je volně programovatelný s využitím vývojového prostředí Codesys V3.5. Dalším rozhraním je joystick 4THE5. U rypadel řídí funkce, jako například pohyby lopatek. Zároveň je joystick důležitým rozhraním pro střední terminál DI4, protože jeho tlačítka je možné využít k aktivaci funkcí terminálu, včetně stěračů čelního skla, náhradního systému bočních zrcátek a osvětlení kabiny.
Foto:Bosch