MotorInfo

K certifikace se odhodlalo jen několik autobazarů

26.3.2014 20:22
K certifikace se odhodlalo jen několik autobazarů

Společnost TÜV NORD Czech začala před více než rokem realizovat ambiciózní projekt certifikace kvality služeb autobazarů.

Certifikace, která vycházela z mezinárodních standardů a know-how skupiny TÜV NORD GROUP, měla být jedním z hlavních vodítek pro zákazníky, kde lze bez obav nakoupit ojetý automobil. Ačkoliv firma předpokládala, že přibližně 70 % českých autobazarů certifikací neprojde, výsledek byl ještě mnohem horší. Podle TÜV NORD Czech lze ojeté vozidlo koupit v Čechách bez rizika pouze u několika málo prodejců.

V prvním kole bylo osloveno s nabídkou certifikace, zahrnující stručný popis metodiky i finanční náročnosti, přibližně 400 českých autobazarů.  Několik desítek autobazarů zájem projevilo, nicméně po sdělení detailních podmínek se většina z nich rozhodla certifikaci nepodstoupit. Certifikace prověřuje realizaci obchodních a technických procesů v autobazarech, tedy nákupu, kontroly původu, posouzení stavu, přípravy k prodeji, prodeje, eventuálně oprav použitých silničních vozidel.

Nakonec o vlastní certifikaci po získání detailnějších informací požádaly pouze 2 autobazary a jejich pobočky.

„Původní záměr celého projektu byl pomoci zákazníkům zorientovat se na trhu s ojetými vozy, a ačkoli jsme neočekávali masivní ohlas, výsledek nás velmi překvapil,“ zhodnotil roční působení TÜV NORD Czech na trhu ojetých vozů jednatel společnosti, Ing. Jan Weinfurt.Jednoznačně se potvrdil fakt, že mezi českými autobazary je pouze zlomek těch, kteří náročnou certifikací projdou. „Je to jasné sdělení pro české zákazníky. Až na pár výjimek totiž nemají v České republice jistotu, že nakupují bez rizika,“ říká J. Weinfurt.

Mezi největší problémy patří podle společnosti TÜV NORD Czech nedostatečný legislativní rámec, který umožňuje například beztrestné stáčení tachometrů. „Existuje sice názor, že stáčení tachometrů je podvod, a jde tedy o trestný čin. To je však pouze matení veřejnosti. Aby bylo stáčení tachometrů trestné, muselo by se prokázat, že ten, kdo tachometr stočil, tak učinil proto, aby za účelem obohacení – a teď cituji trestní zákoník -  uvedl někoho v omyl, využil něčího omylu nebo zamlčel podstatné skutečnosti, a způsobil tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou,“ vysvětluje Jan Weinfurt. Podle firmy existuje i mnoho dalších, legislativně neošetřených problematik, které na obchod s ojetými vozy vrhají špatné světlo a umožňují nekalé praktiky. Jde především o vozy, které reálně neexistují, a přesto se objevují v internetové inzerci, absenci minimálních technických požadavků na provozovatele autobazarů, stejně tak jako na jejich finanční zázemí a pojištění proti úpadku. Neexistence volně přístupné databáze o vozidlech, nedokonalý registr vozidel, možnost přihlásit vůz pouze na základě plné moci atd.

Například v Německu je spotřebitel chráněn v případě B2C obchodu (včetně nákupu u autobazaru) následujícícm způsobem: platná záruční doba 2 roky může být zkrácena pouze smlouvou se zákazníkem na min. 1 rok (na prvních 6 měsíců se vztahuje „důkazní břemeno“ – tedy např. autobazar musí prokázat, že na případnou vadu na vozidle, kterou spotřebitel „objevil“, při prodeji upozornil). Autobazary využívají certifikační společnosti pro získání nezávislého reportu o stavu vozu při prodeji (nejčastější problémy: skryté škody při nehodách, nefunkční elektrické příslušenství, poškození laku, neznatelné, ale nebezpečné poškození předních skel od kamínků apod.), tím vším zaručují garanci stavu ojetého vozu.   TÜV NORD Czech neplánuje změny v požadavcích na certifikaci (cílem není plošná certifikace, ale odlišení autobazarů s kvalitními službami a nabízenými vozy a zpřehlednění trhu s ojetinami). Co však zvažuje, je zavedení prověření a certifikace jednotlivých ojetých vozů  (po vzoru německého TÜV NORD – služba Used Car Check je využívána více než 500 autobazary v Německu). Jednotlivé vozy by byly prověřovány přímo u autobazarů inspektory TÜV NORD Czech na základě metodiky specifické pro jednotlivé typy vozů (osobní, těžké nákladní vozy a návěsy, autobusy…); prověřené vozy by byly označeny značkou, popř. certifikátem. garantujícím stav vozu

TÜV NORD Czech, s.r.o.

je inspekční a certifikační společnost působící v České republice od roku 1990. Jako člen skupiny TÜV NORD GROUP s působností ve více než 70 zemích patří k nejvýznamnějším certifikačním autoritám nejen na evropském kontinentu, ale i v celosvětovém měřítku. V České republice se zaměřuje na certifikace systémů, výrobků a osob, technické posudky a inspekce od materiálů až po technologické celky v různých průmyslových odvětvích, certifikaci dodavatelů a posouzení technologií a vlivu na životní prostředí. Vedle těchto činností provozuje stanice technické kontroly v Praze a Karlových Varech a služby akreditované laboratoře a zkušebny v Brně.