MotorInfo

Jsou dvě vteřiny skutečně bezpečné?

10.6.2015 08:00
Jsou dvě vteřiny skutečně bezpečné?

Nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly dlouhodobě patří k  nejčastějším příčinám vzniku dopravních nehod u nás. Obecné pravidlo, které je známo nejen z autoškol, hovoří o tom, že je vhodné dodržovat dvouvteřinový odstup. Skutečně však stačí pouhé dvě vteřiny?

Řidiči neustále vedou debaty, co je důležité pro zachování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.  Důležité jsou především tyto faktory:

Reakční doba řidiče. Řidič musí zaregistrovat, že nastává nezvyklá situace, vyhodnotit míru její rizikovosti a zvolit adekvátní řešení. To však není v žádném případě jednoduché. Připravený řidič v optimální kondici registruje nezvyklou situaci ihned, nepřipravenému to trvá nemalých sedm desetiny sekundy[1]. Následuje doba, kdy řidič vyhodnocuje míru rizikovosti. Připravený řidič se rozhodne za dvě desetiny vteřiny, nepřipravený až třikrát déle. Pak následuje vlastní reakce k odvrácení nebezpečí. To trvá přibližně dvě desetiny sekundy. Řidič začne reagovat za 0,4, nebo až 1,5 sekundy. „To je dost podstatný rozdíl. Na dálnici potřebuje řidič, který neočekává nebezpečí, až o 40 metrů delší vzdálenost, než adekvátně zareaguje,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

Účinnost brzdné síly. Pokud se řidič rozhodne vyřešit kritickou situaci intenzivním brzděním, musí počítat s tím, že plného náběhu brzdného účinku nebude dosaženo ihned. U osobního vozidla se bude jednat o zhruba desetinu sekundy, u vozidla vybaveného brzdami vzduchovými (nákladní vozy a autobusy) bude tento čas až téměř šestkrát delší. 

Schopnost zpomalení brzd. Jednotlivé kategorie vozidel se značně liší v tom, nakolik jsou při použití brzd schopny zpomalovat[2]. Teoreticky si nejúspěšněji vedou osobní automobily, autobusy zpomalují o 15 procent hůře (to ovšem za předpokladu, že nepřevážejí cestující – v opačném případě málokterý řidič autobusu sáhne po plném brzdném účinku). Nákladní vozidla mohou zpomalovat o 25 procent hůře. Ačkoliv je to překvapivé, nejhůře mohou brzdit motocykly, které mají až o více než třetinu delší brzdnou dráhu než osobní vozidla. A to ještě pouze v případě optimálních podmínek. 

Dvě sekundy ne pro všechny typy vozidel

Dvousekundový vzájemný odstup tak platí spíše pro řidiče osobních vozidel. Řidiči nákladních automobilů by měli volit odstup minimálně o půl sekundy větší. Motocyklisté by měli pamatovat, že jsou na tom nejhůře, a tedy nerozpakovat se volit až třísekundový odstup od vpředu jedoucího vozidla. Těsná jízda v závětří kamionu, jehož řidič náhle prudce zabrzdí, bude pro jezdce v jedné stopě téměř jistě tragická. Pokud je ovšem vozovka mokrá, pod sněhem či jede řidič za tmy nebo mlhy, lze všem doporučit jediné – prodloužit vzdálenost mezi vozidly o další jednu až dvě sekundy. Opomíjet by se neměl ani stav pneumatik.

Průzkum provedený brněnským Centrem dopravního výzkumu napovídá, že čeští řidiči si s bezpečným odstupem příliš hlavu nelámou. „Ze sledovaného vzorku 144 000 řidičů až 37 procent následovalo vpředu jedoucí vozidlo s odstupem menším než 2 sekundy. Což je skutečně nebezpečné,“komentuje závěry výzkumu Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu. Ostatně uvedený nešvar je problémem v řadě evropských států. Za nedodržení bezpečné vzdálenosti může být tamními policisty udělena pokuta ve výši mnoha set eur. Navíc hrozí přidělení trestných bodů a vyslovení zákazu řízení až na několik let.

[1] CDV Brno - http://www.czrso.cz/clanky/stanoveni-minimalnich-vzdalenosti-mezi-vozidly-v-podelnem-smeru-a-zpusob-sledovani-jejich-dodrzovani/

[2]Předpis EHK/OSN č. 13  Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska brždění, resp. předpis č. 341/2014 Sb.

 

___________________________________________________________________________________________________________

Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz.

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV) je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy (MD). Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru. http://www.cdv.cz/