MotorInfo

Jan Tleskač by zatleskal

24.5.2012 14:39
Jan Tleskač by zatleskal

Tři české firmy se totiž rozhodly uskutečnit díky 3D technologii Dassault Systèmes sen Jana Tleskače i své klukovské sny o létajícím kole.

Společnost Technodat spolu s partnery Evektor a Duratec představila virtuální prototyp létajícího kola F-Bike. Ten byl navrhnut pomocí softwarového řešení V6 PLM Express od společnosti Dassault Systèmes. Fyzický prototyp „cyklistického vznášedla“ představí jeho autoři v září na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde by se měl stroj také vznést.

„Uskutečnění projektu létajícího kola není jen splněním našich klukovských snů. Pro naši společnost je to zároveň dárek k jejím dvacátým narozeninám, který názorně ukazuje obrovské možnosti, jež průmyslu nabízejí dnešní vyspělé softwarové nástroje,“ uvedl Aleš Kobylík, člen řídícího výboru projektu a ředitel společnosti Technodat.

Flying Bike by měl mít všechny vlastnosti běžného jízdního kola – měl by být schopen dostat se po vlastní ose a poháněn jezdcem na místo vhodné pro vzlet – zároveň ale bude schopný krátkého koordinovaného letu. Po zvážení různých variant nakonec řešitelé projektu zvolili princip multicopteru. Hlavní síla potřebná pro vzlet kola tak nebude pocházet od vztlaku na křídlech, jako u klasického letadla, ale od statického tahu šesti horizontálních vrtulí.

Zatímco softwarové nástroje zajistila společnost Dassault Systèmes, která se na projektu podílí jako recenzent, realizují projekt samotný tři ryze české firmy. Poskytovatel 3D/PLM softwarových řešení Technodat zodpovídá především za vedení a koordinaci projektu,  jeho harmonogram a rozpočet. Je rovněž garantem CAD prací a provádí základní FEM analýzy. Výrobce rámů jízdních kol Duratec navrhuje rám, bezpečnostní kryty vrtulí a zároveň zajišťuje standardně nakupované komponenty kola. Inženýrská a konstrukční společnost Evektor spolupracovala při návrzích konceptů a jejich designu, při konstrukčním řešení některých funkčních skupin a vybrala vhodné pohonné jednotky, baterie, řídicí jednotku a vrtule.

Celý projekt létajícího kola využívá od samého počátku softwarové nástroje nové PLM platformy V6 jak v oblasti koncepčního a detailního návrhu, tak i v oblasti řízení a spolupráce na projektu. Technologie společnosti Dassault Systèmes účastníkům projektu umožňují létající kolo virtuálně navrhnout, vyrobit a otestovat a také simulovat vlastnosti výsledného stroje. Všichni zúčastnění zároveň mají bez ohledu na to, kde se nalézají, možnost pracovat se shodným souborem dat.

Základní parametry létajícího kola:

celkový výkon: 47 kW

pohon:  4× hlavní motor 10 kW, umístění v protiběžných párech vrtulí vpředu a vzadu v podélné ose; 2× stabilizační motor 3,5 kW, umístění na otočných konzolách po stranách kola

vrtule:  hlavní vrtule pro statický tah, průměr 1 300 mm, max. otáčky 2 500 1/min, stabilizační vrtule průměr 650 mm, kolem vrtulí kompozitové ochranné rámy

Zdroj energie: sada Li-Pol akumulátorů o celkové kapacitě 50 Ah (14s 10p)

rám kola: svařovaný díl z lehké slitiny (dural)

komponenty kola: standardně nakupované

rozměry: cca 3 500 mm (délka) × 2 500 mm (šířka) × 1 200 mm (výška)

hmotnost: 85 kg bez pilota

max. vzletová hmotnost: 170 kg

předpokládaná doba letu: 3-5 min

předpokládaná doba jízdy: 30-50 min

max. rychlost jízdy: omezena na 50 km/h