MotorInfo

Jan Kopecký se připravuje na Barum rallye

25.8.2011 11:25
Jan Kopecký se připravuje na Barum rallye

Jezdec týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký se v současné době připravuje na Barum rallye, která je samozřejmě pod drobnohledem českých fanoušků.

Jezdec týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký dokazuje svými dosavadními výsledky, že i v letošním ročníku šampionátu Intercontinental Rally Challange (IRC) hodlá atakovat nejvyšší příčky v konečném hodnocení. Po nepříliš vydařeném startu do seriálu IRC, kdy v Rallye Monte Carlo dojel na osmé pozici, se Kopecký představil v prvním závodě mezinárodního mistrovství České republiky (MMČR), Valašské rallye. Před domácím publikem nenechal nikoho na pochybách, proč je v současnosti považován za jednoho z nejlepších českých jezdců rallye, a o půl minuty porazil druhého Romana Krestu.

Toto vítězství jako by jej nastartovalo k velmi dobrým představením také na mezinárodní scéně a na dvou následujících závodech IRC na Kanárských ostrovech a ve Francii obsadil druhé místo. Následovalo třetí místo na Ukrajině a návrat na českou půdu při rallye Hustopeče, kde dokázal proměnit ve vítězství i svou druhou účast na závodě MMČR.

V posledním podniku seriálu IRC, jenž se konal na portugalských Azorských ostrovech, obsadil třetí pozici, přičemž před ním skončili pouze finský leader šampionátu Juho Häninnen a nor Andreas Mikelsen, oba taktéž jezdící na speciálech Škoda. Kopecký nastoupil do závodu po neúčasti na Belgické rallye, kterou byl nucen vynechat kvůli nehodě v testovací jízdě a zranění jeho navigátora Petra Starého.

Po šesti závodech se Jan Kopecký usadil na průběžném druhém místě. O závěrečném pořadí však není ještě ani zdaleka rozhodnuto, jelikož do konečného umístění se počítá pouze sedm nejlepších výsledků z celé sezony. Navíc poslední dva závody, ve Skotsku a na Kypru, jsou lépe bodově ohodnoceny než devět přechozích. Na závodníky IRC nyní čeká zastávka v České republice, kde srovnají své síly na tradiční Barum rallye.

V současné době se Jan Kopecký připravuje právě na zmíněnou Barum rallye, která je samozřejmě pod drobnohledem českých fanoušků. Proto jsme se ho zeptali na jeho dojmy z probíhající sezony, plány do nadcházejících závodů, ale i na technické otázky, neboť jedním z jeho partnerů je i společnost Federal-Mogul, jejíž produkty - stěrače Champion a brzdové komponenty Ferodo - jsou na voze použity.

  • Jaké cíle jste si určil před začátkem sezony?

V sezoně 2009 a 2010 jsme vždy skončili na 2. místě absolutně v šampionátu IRC, takže cíl pro letošní sezonu byl jednoznačný – pokusit postoupit o příčku výše a šampionát IRC vyhrát.

  • Změnily se nějak po polovině sezony?

Nyní se nacházíme na průběžném 2. místě v absolutním pořadí, to znamená, že šance bojovat o titul stále existuje.

  • Startujete současně ve dvou soutěžích najednou, v závodech mezinárodního mistrovství ČR a šampionátu ICR, jak to zvládáte? Jaký je to nápor na váš vůz?

Jelikož jsme součástí špičkového závodního týmu Škoda Motorsport, máme vždy před startem vůz ve stoprocentní kondici!

  • Na domácí půdě jste se letos představil dvakrát a vždy jste vyhrál. Věříte, že se vám podaří tuto bilanci prodloužit i na Barum rallye, jejíž výsledek se rovněž započítává do šampionátu ICR?

Pro vítězství uděláme vše a budeme se maximálně snažit vyhrát Barum rally jak v hodnocení mistrovství ČR, tak i v hodnocení IRC. Každopádně konkurence bude obrovská a předpokládáme velké boje až do poslední rychlostní zkoušky.

  • Poslední závod na Azorských ostrovech doprovázelo velmi nevlídné počasí. Jezdíte v automobilu speciálně upraveném do extrémních podmínek, avšak diváci možná ani netuší, jaké součásti automobilu mohou rozhodnout/ovlivnit závody v právě takovém extrémním počasí?

V extrémním počasí jako bylo na azorských ostrovech, kdy nás často doprovázela hustá mlha a silný déšť, je zapotřebí mít kvalitní rozpis a 100 % důvěru v něj. Dále je zapotřebí mít kvalitní stírání čelního skla.  Na stěrače Champion, které používáme je naprostý spoleh.

  • Při automobilovém sportu nerozhoduje o výsledném čase pouze akcelerace vozu, nýbrž také schopnost brzdit dostatečně razantně a v přesně daný čas, kdy to řidič potřebuje. Liší se proto nějak požadavky na brzdy a jejich údržbu?

Brzdová soustava na Škodě Fabii S2000 je špičkové kvality. Je zapotřebí používat brzdové desky, které pracují ve všech teplotních extrémech spolehlivě a konstantně. To nám umožňují brzdové komponenty Ferodo, na které se lze spolehnout jak v podmínkách, kde se tepoty pohybují pod bodem mrazu, tak i tam, kde je naopak teplota vzduchu vysoká, a tím pádem se brzdy mnohem více zahřívají.

Jan Kopecký – sezona 2011

Mediasport MMČR v Rally

  • Odjeté dva závody
    • Hustopeče – 10. -11. 6., 1. místo před Krestou a Pechem
    • Valašská rally – 25. - 26. 3., 1. místo před Krestou a Valouškem

Intercontinental Rally Challange

  • Obhajuje 2. místo, počítá se 7 nejlepších výsledků, dvě poslední zastávky šampionátu lépe bodované
  • Účast na 5 ze 6 závodů
    • 1. Monako                   18. - 22. ledna              8. místo
    • 2. Kanárské ostrovy     14. - 16. dubna             2. místo
    • 3. Francie                     12. - 14. května             2. místo
    • 4. Ukrajina                    2. - 4. června                3. místo
    • 5. Belgie                      23. - 25. června             neúčastnil se – havárie při testovací jízdě, zranění navigátora
    • 6. Azorské ostrovy       14. - 16. července         3. místo