MotorInfo

Jaké je nejprodávanější auto v bazarech

15.11.2012 13:20
Jaké je nejprodávanější auto v bazarech

Nejprodávanější auto v tuzemských autobazarech je zánovní stříbrné kombi s dieselovým pohonem. Z komfortní výbavy čeští zákazníci nejčastěji volí metalízu, klimatizaci a xenonové světlomety.

Výrazný rozvoj zaznamenala v posledních pěti letech i zabudovaná navigace. Z bezpečnostní výbavy zákazníci jasně preferují více než 2 airbagy. Vyplývá to z analýzy funkcí prodaných ojetých automobilů AAA Auto Index za uplynulých 5 let.

AAA Auto Index je statistika nejprodávanější výbavy u ojetých vozů. Index byl připraven na vzorku 148 321 prodaných ojetých aut z portfolia AAA Auto v letech 2008 - 2012. Společnost AAA Auto bude tuto praktickou analýzu vydávat pravidelně a chce tím odborníkům i zákazníkům ulehčit celkovou orientaci na trhu ojetin a také poukázat na trendy a preference motoristů v oblasti výbavy aut.

„Prodáváme desítky tisíc aut ročně. Naše statistika proto věrně zrcadlí typické preference zákazníků v České republice. Z aktuálních údajů nám vyplynulo, že čeští zákazníci jdou takříkajíc za „klasikou“. Stříbrné dieselové kombi s výkonem mezi 50 a 100 kW je nejoblíbenější auto v autobazarech,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.

Údaje v AAA Auto Indexu potvrzují dominaci dieselových pohonů u motoristů. V uplynulých pěti letech dominoval benzinový pohon pouze v roce 2008, kdy se prodalo přibližně 68 procent aut s benzinovým motorem. V roce 2009 pak přišlo k prudkému poklesu benzinových pohonů. Jejich podíl na celkově prodaných ojetinách od té doby trvale roste. Podle expertů AAA Auto za tímto vývojem může stát především de facto neexistující rozdíl mezi cenou nafty a benzinu. Podíl LPG pohonů je z hlediska počtu prodaných ojetin sice opticky malý, nicméně z alternativních pohonů je LPG nejoblíbenější.

Oblíbenost karoserií kombi se od roku 2008 průměrně drží na velmi dobré úrovni. „Nůžky mezi sedany a kombíky se i nadále rozevírají. Svědčí to o tom, že zákazníci mnohem více zkoumají užitkovou hodnotu vozu pro rodinu. Rovněž již dávno neplatí, že druhé auto v rodině je spíše malý vůz. To se na statistice prodeje vozů kombi rovněž podepisuje,“ říká Karolína Topolová.

Zákazníci za uplynulé čtyři roky více preferují novější ojeté vozy. AAA Auto Index ukázal, že za uplynulé čtyři roky se dynamičtěji rozvíjí odbyt aut do 5 let stáří, což může být způsobeno poklesem tohoto segmentu v roce 2009. „Evidujeme trvale vyšší zájem o zánovní vozy. Také firemní klientela je v uplynulých letech více poptává. Vysvětlujeme si to změnou ekonomického klimatu od roku 2008. Citlivost na ztrátu hodnoty nových vozů bezprostředně po nákupu roste. Nicméně trh vozů starších 5 let vykazuje rovněž trvalé přírůstky,“ dodala Karolína Topolová.

Z bezpečnostních parametrů si zákazníci autobazarů nejvíce oblíbili vybavení více než dvěma airbagy. Podíl ABS na prodaných ojetých autech je též nadpoloviční.

Vybrané údaje z AAA Auto Indexu

 

Rok prodeje / parametr

2008

2009

2010

2011

2012

Technika

 

 

 

 

 

Výkon do 50 kW

11 749

9 422

7 980

7 631

6 745

Výkon do 100 kW

21 213

16 341

17 983

20 774

22 407

Výkon do 150 kW

1 346

1 408

2 656

3 928

4 661

Výkon nad 150 kW

106

140

322

573

657

Benzin

23 395

8 467

10 741

14 311

15 942

Diesel

11 003

18 839

18 199

18 585

18 507

LPG

294

308

287

352

541

Kombi

8 657

7 294

7 832

9 178

9 592

Sedan

6 232

4 985

4 630

4 768

4 471

Metalíza ano

22 687

18 003

19 431

23 385

24 137

Metalíza ne

11 727

9 308

9 510

9 521

10 333

Bezpečnost

 

 

 

 

 

Max. 2 airbagy

17 475

13 030

13 855

13 740

13 166

Více než 2 airbagy

10 859

8 985

11 083

16 030

19 026

ABS

19 851

15 545

18 895

24 226

27 498

Komfort

 

 

 

 

 

Klimatizace

17 592

14 380

17 401

22 360

25 327

Xenony

880

979

1 779

2 789

3 348

Navigace

567

573

949

2 122

2 523