MotorInfo

Jak vybírat olej do motoru

13.6.2015 15:15
Jak vybírat olej do motoru

I když se může zdát výběr toho správného oleje na první pohled složitý a některá značení olejů na nás můžou působit jako kódy tajných služeb, ve skutečnosti to zas tak moc složité není.

Co dělat když si náhodou vzpomenete, že jste již dlouho neměnili olej, nebo když se vám rozsvítí kontrolka mazání na displeji vašeho auta?

V tom prvním případě máte relativně dost času si vše rozmyslet a naplánovat, v tom druhém je potřeba jednat celkem rychle. Je potřeba se nejdříve podívat jestli máme v motoru vůbec nějaký olej. Na to slouží měrka v motorovém prostoru, kde jsou většinou dvě rysky - min a max. Pokud nám měrka ukazuje dostatek oleje, tak nebude problém v nedostatečném množství oleje, ale někde jinde a zde je doporučováno zavolat do jakéhokoliv autoservisu a zvolit další postup dle jejich doporučení. V případě, že na měrce vidíme olej blízko rysky minimum, nebo pod ryskou anebo dokonce vůbec, tak musíme co nejdříve olej dolít.

 

Jak vybrat správný olej?

Výrobci aut dodávají ke svým modelům servisní knížku nebo návod k obsluze. Pokud je máme k dispozici, najdeme v nich i doporučené parametry oleje. Někdy nám může pomoci i štítek na výměnu oleje nalepený na motoru.¨Nejdříve hledejte viskozitní třídu dle SAE. U starších vozů to může být například 10W-40 nebo dokonce 15W-40. U novějších vozů to bude 5W-40 nebo 5W-30.

Když máte jasno ve viskozitě, hledejte tzv. výkonovou specifikaci. V Evropě se nejvíce uplatňuje klasifikace olejů dle ACEA (Sdružení evropských výrobců automobilů). Hledejte značení složené z písmen A,B,C a čísel 1 až 5. Například ACEA A1/B1 nebo A3/B3 nebo A3,B3,B4 nebo A5/B5 nebo C3 nebo C2 nebo A3,B4,C3 apod. Značení písmeny A,B,C charakterizuje oleje pro benzinové a naftové motory osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel.

Někteří výrobci aut uvádějí i své vlastní firemní specifikace. Například u starších automobilů skupiny VW (Volkswagen, Seat, Audi, Škoda) můžete nalézt specifikaci VW 502.00/505.00/505.01 nebo VW 501.01/505.00 apod. Nejnovější specifikace olejů dle VW, která nahrazuje všechny předešlé specifikace je nyní VW 504.00/507.00. Ford používá svoji specifikaci WSS-M2C 913-B nebo novější WSS-M2C 913-C. Mercedes zase značí oleje například MB 229.1, MB 229.51 apod.

Pokud máte jasno, jaké značení olejů máte hledat, běžte na nejbližší čerpací stanici, do obchodního domu, či do prodejny autodoplňků a vyberte si olej, který se bude shodovat s vámi hledaným značením.

Příklad pro osobní automobil Škoda Octavia s motorem 1.9/77kW TDI PD - v návodu k obsluze najdeme doporučení na olej firemní specifikace VW 507.00. V tomto případě nemusíme ani hledat viskozitní třídu. Na čerpací stanici naleznete například olej MOGUL 5W-30 EXTREME LFIII s těmito specifikacemi: SAE 5W-30, VW504.00/507.00, ACEA C3, API SM/CF, MB 229.51, BMW Longlife-04, Fiat 9.55535-S1, Porsche C30, PSA B71 2290. Zde tedy vidíme, že značení oleje obsahuje naši požadovanou specifikaci VW 507.00, takže můžeme olej bez problémů použít.

Jak je to s mísitelností olejů různých značek či různých klasifikací?

Měl by se doplňovat vždy olej stejné viskozitní třídy i výkonové klasifikace. Se záměnou oleje různých značek není žádný problém, protože princip olejů je takový, aby se mohly doplňovat. Dokonce, i když na doplnění použijeme olej jiné klasifikace, tak se nic vážného z krátkodobého hlediska nestane. Motorový olej má za úkol motor správně a rychle mazat, chránit od nepříznivých vlivů, před kondenzací vodních par, nečistotami apod. Navíc má velký vliv i na spotřebu paliva. To vše jsou argumenty, proč použít ten správný olej. Vždy je ale lepší alespoň nějaký olej v motoru, i když nemusí být ten správný, než olej žádný!

 

Ilustrační foto:PARAMO, olej MOGUL