MotorInfo

Jak se tvoří Toyota Mirai

25.2.2015 18:29
Jak se tvoří Toyota Mirai

Toyota Motor Corporation nechává nahlédnout za oponu výroby sedanu Toyota Mirai poháněného palivovými články.

Výroba v závodu Motomachi byla spuštěna v roce 1959 a za více než 56 let jeho historie tento výrobní provoz sehrál klíčovou roli v realizaci snu zakladatele automobilky Toyota, pana Kiichira Toyody. Tím snem bylo „rozvinout automobilový průmysl v Japonsku a přispět ku prospěchu společnosti obecně“. Uvedený závod byl otevřen jako první japonský provoz určený pouze k výrobě osobních automobilů. Právě zde se zrodily některé z prvních nejznámějších modelů značky Toyota, jako např. Publica, Corona, Cresta, Soarer, Supra, RAV4, a supersportovní model Lexus LFA.

Dřívější provoz „LFA Works“ – kde ti nejzkušenější mechanici ručně sestavili podle nejvyšších měřítek všech 500 supersportů z limitované výrobní série automobilky Lexus – je nyní místem původu Toyoty Mirai, a to jen dva roky poté, co byl ze závodu expedován poslední vyrobený Lexus LFA. Tento malý specializovaný provoz je nyní pověřen výrobou vodíkového sedanu. Při montáži Toyoty Mirai se bude postupovat se stejnou péčí a důrazem na každý detail, a tak budou z výrobní linky sjíždět odhadem pouze tři vozy denně.

Výrobní proces

Montážní linka pro Toyotu Mirai je rozdělena do tří hlavních částí: příprava automobilu, podvozek/montáž palivových článků a konečná montáž. V jednotlivých částech linky jsou umístěny dílčí montážní sekce, kde se instalují jednotlivé díly.

Předtím, než na montážní linku někdejšího „LFA Works“ dorazí karoserie Toyoty Mirai, je nejprve opatřena lakem na velkosériové výrobní lince v závodu Motomachi. Poté se demontují dveře vozidla kvůli zefektivnění práce na interiéru. Zároveň se tímto předejde poškození dveří.

Toyota Mirai využívá sadu vodíkových palivových článků uloženou v rámu FC Stack z materiálu CFRP (Carbon Fiber-Reinforced Plastic - plast vyztužený uhlíkovými vlákny), jenž se vyrábí v montážní sekci závodu Motomachi automobilky Toyota, dříve „LFA Works“. Po instalaci sady palivových článků se do vozu namontuje měnič pro zvýšení napětí, zásobník na vodíkové palivo a palivové potrubí. Zkouška těsnosti vodíkového paliva se provádí pomocí hélia. Následně se v jednom kroku do vozidla namontuje sada palivových článků a zásobník na vodíkové palivo; poté následuje příprava elektromotoru a spojení vzduchového kompresoru se sadou palivových článků. Před dokončením montáže podvozku se ještě provede instalace hnací hřídele, přední nápravy, měniče, jednotky vodního topení, vysokonapěťového kabelu, zavěšení předních kol, elektromotoru, zadní nápravy, předního nárazníku a kol.

V konečné fázi, než vodíkový sedan Toyota Mirai opustí montážní linku, se provede instalace a montáž systému externího napájení, interiéru vozidla, motorového prostoru, čelního skla a zadních oken. Při lepení skel do rámu se aplikuje proužek lepidla o výšce 8 mm a šířce 12 mm - nanesením konzistentního množství lepidla. Před odesláním vozu ke končené prohlídce se zkontroluje zapalování.

Předtím, než Toyota Mirai opustí brány závodu Motomachi a vydá se k zákazníkům, musí absolvovat podrobnou kontrolu kvality a prohlídku. Specialisté automobilky Toyota provádějí optickou i hmatovou kontrolu s cílem zjistit, zda vozidlo odpovídá nejvyšším kvalitativním standardům a před opuštěním závodu nevykazuje žádné vady.

 

Foto:Toyota