MotorInfo

Jaguar, tým Sky a Pinarello navrhly nové závodní kolo

6.6.2014 09:32
Jaguar, tým Sky a Pinarello navrhly nové závodní kolo

Značka Jaguar prohloubila spolupráci s týmem Sky a společností Pinarello a výsledkem je vývoj nejnovějšího závodního kola pro závody Tour de France.

Automobilka využila svého technického vybavení a znalosti aerodynamiky a pomohla vytvořit nové kolo Pinarello Dogma F8. S ním bude tým Sky závodit po zbytek sezony 2014.  Jeho největším letošním testem bude Tour de France, která startuje 5. července v Leedsu. Tým Sky a Chris Froome obhajují ve tomto slavném závodě vítězství.

Testy v aerodynamickém tunelu ukázaly, že nový model Dogma F8 má o 26,1 % lepší aerodynamické vlastnosti (kompletní kolo) než nahrazované kolo Dogma 65.1 a o 6,4 % lepší aerodynamiku včetně jezdce. Samotný rám má o 40 % lepší aerodynamickou účinnost.

Úkolem společnosti Jaguar bylo dodat rámu kola Pinarello vylepšené aerodynamické vlastnosti. Inženýři společnosti Jaguar, kteří vycházeli z daných „pevných bodů“ určených návrháři firmy Pinarello, jako jsou rozvor kol a geometrie, vyvinuli rám s vylepšenou aerodynamikou profilů trubek a sníženým aerodynamickým odporem součástek upevněných na rám. Od října do ledna bylo provedeno přes 300 „virtuálních“ pokusů s CFD. Stejné metody jsou využívány při optimalizaci aerodynamických vlastností nových silničních Jaguarů. Byl měřen aerodynamický odpor každé součásti a bylo možné analyzovat a porovnávat jednotlivé úpravy. K ověření testů CFD byl využit i aerodynamický tunel.

Dave Brailsford, Team Principal of Team Sky, který nedávno slavil vítězství Bradleyho Wigginse v závodě Tour of California, potvrdil, že přístup k technickým zdrojům společnosti Jaguar Land Rover pomůže týmu Sky být v budoucnu ještě konkurenceschopnější.

„Cyklistika je velmi vyrovnaný sport, ve kterém záleží na každém zlomku sekundy. Díky zkušenostem a znalostem technických inženýrů společnosti Jaguar, v kombinaci s prvotřídním renomé společnosti Pinarello ve výrobě rámů a odbornými znalostmi týmu Sky, jsme vytvořili toto kolo. Jaguar využil své schopnosti a moderní zařízení CFD a pomohl ještě zdokonalit kolo Pinarello Dogma 65.1. Naši jezdci tak nastoupí do Tour de France na nejrychlejším kole, jaké jsme kdy měli.“

Změny aerodynamiky zahrnují aerodynamicky tvarované trubky optimalizované v rámci předpisů Mezinárodní cyklistické unie a novou aerodynamickou sedlovku. Přední vidlice kola Dogma F8 byla vyvinuta tak, aby minimalizovala odpor a zajistila nepřerušované proudění vzduchu na dolní trubku. Lanko zadní přehazovačky vystupuje z rámu v zadní části hlavy vidlice, což snižuje turbulence. Tři otvory v sedadlové trubce umožňují nižší polohu pro druhou láhev s pitím, a to také snížilo aerodynamický odpor.

Jaguar v určitých oblastech zdůraznil asymetrický design kola Dogma 65.1 a zlepšil tak jeho aerodynamické vlastnosti. Zadní vidlice je nyní kolem zadní brzdy asymetrická, aby naváděla vzduch kolem brzdových čelistí a zároveň k tomu potřebovala minimální množství materiálu. Asymetrická je i zadní část rámu kolem horního vedení řetězu.

"Společnost Jaguar má velké zkušenosti s CFD a my máme zase velmi slušné počítačové znalosti, takže dokážeme velmi rychle připravit řadu různých konfigurací ve vysokém rozlišení,“ dodal Jon Darlington, Jaguar Land Rover head of aerodynamics. „Potřebné dovednosti jsou v podstatě stejné jako u auta.“

Prioritami Pinarella pro nový model Dogma F8 bylo zachování ovladatelnosti, snížení hmotnosti, zvýšení tuhosti a zlepšení aerodynamiky. Ovladatelnost musela být minimálně stejně dobrá jako u úspěšného modelu Dogma 65.1. Měla být snížena hmotnost (snížení o více než 9 %) a zvýšena tuhost (umožněno částečně díky lepší kvalitě uhlíkových vláken Torayca T11001K od dodavatelské společnosti Toray).

„Společnost Pinarello chtěla za každou cenu zachovat ovladatelnost, protože je základem designu jejich kola. Je to navíc jeden z důvodů, proč se týmu Sky kolo Dogma 65.1 líbí,“ říká Jon Darlington. „Proto jsme zachovali ,pevné bodyʻ designu rámu a spojily je trubkami s vylepšeným profilem. Pomocí aerodynamických principů a CFD jsme určili nejlepší finální design. Minimalizovali jsme čelní část kola a to také výrazně snížilo množství použitého materiálu. Dokázali jsme tak snížit hmotnost a zvýšit tuhost.“

Výkonný ředitel společnosti Pinarello, Fausto Pinarello, trval na tom, že nový model Dogma F8 musí mít legendární DNA značky Pinarello včetně nejlepších možných jízdních vlastností. Je přesvědčen, že nový model Dogma F8, vlajková loď modelové řady Pinarella, je nejrychlejší rám, jaký kdy společnost Pinarello navrhla.

„Neustále hledáme nové technologie, které zlepší jízdní vlastnosti našich kol,“ říká Fausto Pinarello. „Značka Jaguar přispěla pořádnou porcí nejnovějších poznatků o aerodynamice. To zlepšilo šance týmu Sky na vítězství v Tour de France. Nejlepší zkouškou je však zpětná vazba od samotných jezdců. Chris Froome byl po prvním svezení na kole Dogma F8 hodně nadšený. Ví, že tohle kolo dokáže vyhrát Tour de France.“

„Rozdíl byl patrný, už když jsem se na kole Dogma F8 projel poprvé,“ říká vítěz Tour de France z roku 2013 Chris Froome. „Je o poznání lehčí a je cítit, že je pevnější, takže veškerá energie z vašich nohou je přenášena na silnici bez jakéhokoli prohýbání nebo pohybů. Vím, že na tomto kole mohu znovu vyhrát Tour de France.“