Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Společnost Jaguar Land Rover investuje do dvou výzkumných projektů MOVE-UK a UK-CITE několik milionů liber.
Tyto projekty pomohou autonomním vozidlům budoucnosti řídit přirozeně jako skutečný řidič. Cílem obou projektů je vyvinout nové CAV technologie.
Projekt MOVE-UK
Zaměstnanci z londýnské čtvrti Borough budou každý den využívat flotilu vozů značek Jaguar a Land Rover, aby se zjistilo, jak nejrůznější řidiči reagují na reálné dopravní situace. Ať už na silný provoz, rušné křižovatky, práce na silnici nebo špatné počasí. Pomocí dat ze senzorů těchto vozů se tak zjistí přirozené chování řidičů, jejich rozhodování při řízení a ve složitých a stresujících situacích. Patří mezi ně dávání přednosti na kruhových objezdech a křižovatkách, zpomalování před křižovatkami, plynulé zařazování do proudící dopravy, nebo schopnost reakce na vůz rychlé záchranné služby přijíždějící zezadu.
„Abychom mohli úspěšně uvést autonomní vozidla na trh, musíme se zaměřit především na řidiče. Pokud chceme, aby řidiči v budoucnosti autonomní vozidla přijali, musíme pochopit, jak řidiči reagují na řadu velice dynamických a nahodilých situací,“ řekl Dr. Wolfgang Epple, Director of Research and Technology Jaguar Land Rover.
Aby se řidiči rozhodli aktivovat samočinné systémy, budou muset vozidlu nejprve zcela důvěřovat. Pokud půjde autonomní vozidlo naprogramovat tak, aby mělo velmi podobné reakce jako skutečný řidič, autonomní jízda tak bude přirozenější a řidič mnohem ochotněji přenechá vozu kontrolu.
UK-CITE
Projekt UK-CITE (UK Connected Intelligent Transport Environment) v hodnotě 5,5 milionu liber vytvoří první testovací trasu, tzv. „živou laboratoř“. Na této trase bude možné testovat systémy komunikace mezi vozidly navzájem a zároveň mezi nimi a infrastrukturou přímo na veřejných britských silnicích. Během tříletého projektu bude podél silnic nainstalováno komunikační vybavení, které umožní testování flotily obsahující až 100 vozidel s integrovanými CAV technologiemi, včetně pěti výzkumných vozů společnosti Jaguar Land Rover. Tento vozový park bude testovat řadu různých komunikačních technologií, které by umožnily velice rychlé sdílení informací mezi vozidly a mezi vozidly a silniční infrastrukturou, včetně semaforů a návěstních mostů.
„´Živá laboratoř´ umožní výzkumnému týmu společnosti Jaguar Land Rover a partnerům projektu otestovat nové CAV technologie na pěti různých typech silnic a křižovatek. Podobné výzkumné koridory již existují v jiných částech Evropy, takže tato testovací trasa je přesně tím druhem inovace, který Velká Británie potřebuje k udržení globální konkurenceschopnosti,“ dodal Dr. Wolfgang Epple
„Funkce CAV technologií, které budeme testovat, zlepší bezpečnost silničního provozu, zkvalitní zážitek z jízdy, sníží možnost vzniku dopravních zácp a zvýší plynulost provozu. Tyto technologie nám také pomohou vyhovět stále rostoucí poptávce zákazníků po těchto službách.“
Tyto technologie jsou klíčovými předpoklady pro budoucí inteligentní dopravní systémy. Ty by dopravním orgánům pomohly monitorovat a řídit plynulost provozu díky datům získaným ze všech vozidel s integrovanými CAV technologiemi a následně poskytnout řidiči nebo autonomnímu vozidlu navádění po optimální trase.
Za účelem zlepšení plynulosti provozu by mohla tato vozidla spolupracovat a zajistit vyšší efektivitu a bezpečnost při změně jízdního pruhu a výjezdu z křižovatky. Technologie jako Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC) by vozidlům dovolily jet autonomně jedno za druhým v semknutých formacích známých jako ‚čety‘, což by zvýšilo bezpečnost jízdy a zajistilo efektivnější využití místa na vozovce.
Upozornění na překážky za horizontem
Výstražné zprávy, které se dnes zobrazují na návěstních mostech nad silnicí, by mohly být v budoucnosti odesílány přímo do přístrojového panelu vozu a v případě potřeby zopakovány. Nakonec by tak mohly návěstní mosty nahradit, přičemž instalace každého z nich stojí přibližně 1 milion liber.
Výzkumný tým společnosti Jaguar Land Rover bude v reálném provozu testovat také řadu výstražných systémů upozorňujících na překážky za horizontem. Ty by mohly upozorňovat nejen řidiče, ale také autonomní vozidla budoucnosti, kterým by pomohly samočinně reagovat na nebezpečí a proměnlivé dopravní podmínky.
„Dobře informovaný řidič je bezpečnější řidič, proto bude autonomním vozidlům potřeba dodávat informace o dopravní situaci na silnici. Mezi výhody komunikace chytřejších vozidel mezi sebou a s okolím patří odesílání informací o tom, že auto prudce brzdí nebo zastavuje v dopravní koloně nebo v zatáčce. To autonomnímu vozidlu dovolí pohotově reagovat. Řidiči by mohli dostávat vizuální a akustická upozornění, že jiné vozidlo mimo dohled nebo za horizontem představuje překážku,“ okomentoval Dr. Epple.
„Blížící se vůz rychlé záchranné služby může být pro řidiče často stresující. Když dokážeme řidiče nebo autonomní vozidlo mnohem dříve upozornit, že se blíží, můžeme tak zajistit bezpečné a pohodlné odstavení vozidla a umožnit průjezd sanitního vozu.“
Systém Emergency Vehicle Warning od společnosti Jaguar Land Rover by prostřednictvím komunikace mezi vozidly poznal, že se blíží sanitní, hasičský nebo policejní vůz. Řidič by poté obdržel upozornění dlouho předtím, než by zaznamenal maják nebo sirénu.
Foto:Jaguar Land Rover