MotorInfo

Jaguar F-TYPE R Coupé

2.12.2013 13:55
Jaguar F-TYPE R Coupé

Jaguar F-TYPE R Coupé má kompresorem přeplňovaný pětilitrový V8 s výkonem 550 koní a točivým momentem 680 N.m; to mu zajišťuje zrychlení 0-100 km/h za 4,2 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 300 km/h.

Jaguar F-TYPE R Coupé využívá elektronicky řízený aktivní diferenciál Jaguar druhé generace, který spolupracuje souběžně s novým vektorováním točivého momentu za pomoci brzdového systému. To zaručuje větší agilitu a jisté ovládání na hranici rychlostního limitu. F-TYPE Coupé těží ze špičkových hliníkových konstrukcí společnosti Jaguar a dosahuje torzní tuhosti 33 000 N.m/stupeň – jedná se o historicky nejvyšší torzní tuhost u sériově vyráběného vozu Jaguar. Celohliníkový F-TYPE Coupé ztělesňuje představu nekompromisního designu konceptu Jaguaru C-X16, který získal několik cen. Řadu doplňují verze F-TYPE S Coupé a F-TYPE Coupé, které jsou poháněné kompresorem přeplňovaným třílitrovým šestiválcovým motorem s výkonem 380 koní, resp. 340 koní. Ten zajišťuje zrychlení 0-100 km/h za 4,9/5,3 s a maximální rychlost je 260/275 km/h. Brzdový systém Carbon Ceramic Matrix (CCM), využívající kotouče o průměru 398/380 mm vpředu/vzadu, je volitelnou možností z nabídky u provedení F-TYPE R a F-TYPE S Coupé. Všechny motory pohánějí zadní kola prostřednictvím osmistupňové samočinné převodovky „Quickshift“ s plně manuálním sekvenčním ovládáním pomocí páček na volantu nebo řadicí páky SportShift umístěné na středovém tunelu

F-TYPE Coupé má objem zavazadlového prostoru až 407 litrů (objem měřený pod víko zavazadlového prostoru) – snadno pojme dvě sady golfových holí – a zadní výklopné dveře jsou dostupné i ve verzi s elektrickým ovládáním.

Řada F-TYPE Coupé doplňuje stávající modelovou řadu roadsterů F-TYPE, oceněnou titulem World Car Design Of The Year 2013, kterou tvoří F-TYPE, F-TYPE S a F-TYPE V8 S.

Cena Jaguaru F-TYPE Coupé 3,0 l V6 s 340 koňmi startuje na 1 853 478 Kč. Vůz je možné si objednat již nyní. První dodávky vozů dorazí k zákazníkům podle jednotlivých trhů na jaře 2014

Celohliníkový F-TYPE Coupé je nejdynamičtější a na výkon nejvíce zaměřený vůz v sériové výrobě značky Jaguar. Je dostupný ve třech verzích ‒ F-TYPE R, F-TYPE S a F-TYPE. Nejvyšší verze celé řady, F-TYPE R Coupé, je poháněna pětilitrovým kompresorem přeplňovaným osmiválcovým motorem s výkonem 550 koní a točivým momentem 680 N.m, který zaručuje zrychlení na 0-100 km/h za 4,2 s a maximální rychlost 300 km/h (elektronicky omezenou). Verze F-TYPE S Coupé a F-TYPE Coupé jsou poháněny třílitrovým kompresorem přeplňovaným zážehovým šestiválcovým motorem ve variantách 380 k/460 N.m a 340 k/450 N.m, které umožňují zrychlení 0–100 km/h za 4,9/5,3 s a maximální rychlost 260/275 km/h.

F-TYPE Coupé ztělesňuje představu nekompromisního designu konceptu sportovního kupé Jaguaru C-X16, který byl poprvé představen na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011. Jeho dramatický vzhled s kabinou vzadu definují tři „linky života“. První dvě linky – sdílené s roadsterem F-TYPE – tvoří robustní přední a zadní blatníky. Třetí linkou života je táhlý profil střechy kupé, který vytváří nenarušenou siluetu a zároveň zdůrazňuje vizuální dramatičnost zúžené kabiny, která se nachází mezi silnými zadními boky.

Odborné znalosti společnosti Jaguar o technologiích zpracování hliníku umožnily realizovat designovou vizi modelu F-TYPE Coupé v lehké a současně extrémně pevné karoserii. Torzní tuhost všech variant F-TYPE Coupé je 33 000 N.m/stupeň – vyšší než u jakéhokoli předchozího sériově vyráběného vozu Jaguar. Tato torzní tuhost poskytuje základ pro vynikající dynamické vlastnosti. Boční panel karoserie modelu F-TYPE Coupé je vyroben z jednoho hliníkového výlisku, který vzniká extrémně náročným lisováním za studena tvarovaným hliníkovým bočním panelem v automobilovém průmyslu, což eliminuje potřebu několika panelů a kosmetických spojů. Střešní panel je k dispozici buď v hliníkovém, nebo panoramatickém proskleném provedení. Výsuvný zadní spoiler je elegantně ukryt v linii karoserie modelu F-TYPE Coupé, zatímco štíhlé, do boků zasahující LED koncové svítilny lemují perfektně zkonstruované zadní výklopné dveře s volitelnou funkcí elektrického otevírání/zavírání.

Aby nejvyšší verze modelové řady, F-TYPE R Coupé, poskytla jisté a progresivní ovládání odpovídající výkonu 550 koní, využívá na míru nastavený podvozek a nové technologie pro dynamickou jízdu. Mezi ty patří elektronicky řízený aktivní diferenciál (EAD) druhé generace a ve voze Jaguar poprvé využité vektorování točivého momentu brzdovým systémem. Tyto systémy spolupracují a poskytují bezprostřední odezvu a jisté ovládání. Systém EAD automaticky rozděluje točivý moment motoru mezi zadní kola, čímž zajišťuje kontrolu na hranici rychlostního limitu, zatímco vektorování točivého momentu brzděním při zatáčení podle potřeby inteligentně aplikuje přesně změřenou brzdnou sílu na vnitřní kola pro zvýšení agility. Sportovní zavěšení s adaptivními tlumiči a konfigurovatelným dynamickým režimem dále zlepšuje bezprostřední odezvu verze F-TYPE R.

Provedení F-TYPE R a F-TYPE S Coupé lze také volitelně vybavit brzdami Carbon Ceramic Matrix (CCM), které nabízejí stálost výkonu a odolnost proti opotřebení, přičemž navíc snižují celkovou neodpruženou hmotu o 21 kg.

Všechny verze modelu F-TYPE Coupé využívají osmistupňovou samočinnou převodovku Jaguar Quickshift s těsně odstupňovanými převodovými poměry, optimalizovanou pro sportovní výkon, s plně manuálním sekvenčním ovládáním pomocí řadicí páky SportShift na středovém tunelu nebo páček na volantu.

Řada F-TYPE Coupé doplňuje stávající tříčlennou modelovou řadu kabrioletů F-TYPE: 

F-TYPE (340 koní) a F-TYPE S (380 koní) s šestiválcovým motorem a F-TYPE V8 S s výkonem 495 koní.

F-TYPE COUPÉ: DESIGN A KONSTRUKCE

Atraktivní vzhled je pro vozy Jaguar základem, a v tomto ohledu je model F-TYPE Coupé ihned rozpoznatelný. Vychází z designu konceptu sportovního kupé C-X16 a roadsteru F-TYPE, který získal ocenění World Car Design of the Year 2013. Vizuální poselství modelu F-TYPE Coupé je definováno třemi klíčovými „linkami života“. Toto vizuální vyjádření začíná působivou maskou chladiče. Důležitá první linka srdce – která odráží design roadsteru F-TYPE – vychází z dvojice „žraločích žaber“, jež se nachází na obou stranách masky vozu, odkud začíná rozvíjet svůj tvar. Linie probíhá světlometem, je zvýrazněna LED světly pro denní svícení v podobě břitu ve tvaru písmene J, poté tvoří oblouk nad předními podběhy, odkud elegantně klesá, táhne se přes dveře a přechází do silného zadního boku. Druhá linka života, kterou kupé rovněž sdílí s kabrioletem, začíná u zadního okraje dveří, rozšiřuje se ven a nahoru a vytváří vizuálně výrazný podběh kola, který zdůrazňuje systém pohonu zadních kol, odkud svisle klesá skrz koncovou svítilnu. Třetí linka života tvoří dramatický táhlý profil střechy kupé s kabinou vzadu. Vytváří nenarušenou siluetu a zdůrazňuje vizuální dramatičnost zúžené kabiny umístěné mezi silnými zadními boky. Charakteristická grafika bočního okna, standardně zpracovaná ze světlého hliníku, zvýrazňuje kompaktnost vozu a profil střechy.

F-TYPE Coupé je nabízen buď s hliníkovým, nebo panoramatickým proskleným střešním panelem, který je součástí hlavní střešní konstrukce – torzní tuhost je stejná bez ohledu na to, jaká střecha je použita.

Aby se dosáhlo požadovaného vzhledu v zadní části vozu, má F-TYPE Coupé skrytý zadní spoiler, který je elegantně usazený v zúžené linii karoserie a vysouvá se při určité rychlosti pro vyvážení vztlaku přední a zadní části vozu. Spoiler se automaticky vysune při rychlosti 110 km/h a zasune, pokud rychlost klesne pod 80 km/h, čímž sníží vztlak až o 120 kg.

Šířka zadní části karoserie je zvýrazněna štíhlými koncovými svítilnami, plně osazenými LED technikou. Ty zasahují hluboko do boku vozu až téměř k okraji podběhů zadních kol. Tyto svítilny využívají technologii „skrytá, dokud nesvítí“, takže vypadají jako pevná část karoserie, dokud není aktivována jedna z jejich funkcí. F-TYPE Coupé obsahuje také třetí brzdové světlo tvořené LED pásem ukrytým v horní části výborně zkonstruovaných zadních výklopných dveří. Zadní výklopné dveře, dostupné s funkcí elektrického otevírání/zavírání, jsou vyrobeny z kompozitních materiálů. Objem zavazadlového prostoru je až 407 litrů.

Hliník je pro společnost Jaguar důležitým prvkem úsilí o udržitelnost ‒ až polovinu karoserie tvoří recyklované kovy. Konstrukce modelu F-TYPE Coupé je navíc výhradně nýtovaná a lepená – při tomto výrobním procesu vzniká až o 80 % méně CO2 ve srovnání se svařováním srovnatelné ocelové konstrukce. Společnost Jaguar rovněž u svých dodavatelů zavádí vlastní uzavřený systém na recyklaci hliníku, čímž zaručuje, že všechny kovové odřezky z výrobního procesu budou znovu použity.