MotorInfo

Inovace firmy Bosch lemují její více jak stoletou historii

29.10.2015 11:20
Inovace firmy Bosch lemují její více jak stoletou historii

V polovině října Bosch otevřel své nové výzkumné centrum v Renningenu u Stuttgartu. Výzkum a vývoj u firmy Bosch není zaměřen pouze na inovační produkty, ale také na vylepšování výrobních procesů. Díky tomu přišla firma od svého vzniku v roce 1886 s mnoha inovacemi. Podívejme se na některé z nich, týkající se motorových vozidel.

1902: Vysokonapěťové magnetoelektrické zapalování se zapalovacími svíčkami

V létě roku 1901 dal Robert Bosch svému kolegovi Gottlobovi Honoldovi hrubý návrh magnetoelektrického zapalování, které nebylo poruchové jako trubičkové jiskřiště běžně v té době používané. Jen za pár měsíců poté představil Honold vysokonapěťové magnetoelektrické zapalování založené na elektrickém oblouku. Pomocí dvou cívek na kotvě je generován vysokonapěťový proud, který byl veden k zapalovací svíčce prostřednictvím jednoduchého kabelu. Mezi elektrodami pak přeskočila jiskra. Tento historický vynález ovlivňuje automobilový svět dodnes. Žádný zážehový motor by bez systému zapalování nefungoval. V průběhu desetiletí Bosch systémy zapalování zdokonaloval. Divize Zážehových systémů dnes vyrábí moderní zážehové systémy pro celosvětový trh. Díky tomu Bosch hraje důležitou roli při plnění emisních limitů a optimalizaci spotřeby a tudíž i ochrany klimatu.

1927: Systémy pro vstřikování nafty pro užitková vozidla

Kolem roku 1920 odborníci označovali dieselový motor za pohon budoucnosti. Bosch se rychle tohoto trendu chytil. Vznětové motory nepotřebovaly elektrické zapalování, které bylo pro Bosch v té době nejdůležitějším produktem, a existence společnosti mohla být ohrožena. Proto v roce 1922 začal Bosch vyvíjet vstřikovací čerpadla pro vznětové motory. První nákladní vůz se vznětovým motorem vyjel v Německu z linky v roce 1924 a konstruktéři mohli otestovat nový typ čerpadla za běžných provozních podmínek. Bosch zahájil produkci řadových čerpadel a vstřikovacích trysek pro nákladní vozidla 30. listopadu 1927. V současné době jsou moderní naftové vstřikovací systémy nezbytnou součástí každého nákladního vozidla. Téměř každý nákladní vůz po celém světě má vznětový motor. V segmentu osobních vozidel je v Evropě téměř polovina všech nově registrovaných vozidel vybavena dieselovým motorem. Bosch je díky svému vysoce účinnému systému common-rail jedním z předních světových dodavatelů vstřikovacích systémů nafty.

1967: Elektronický systém vstřikování benzinu Jetronic

V roce 1959 Bosch začal vyvíjet elektronicky řízení systém vstřikování benzinu. Když byl tento systém jménem Jetronic v roce 1967 uveden na trh, šlo o první masově vyráběný systém svého druhu. Dnes jsou výkonné vstřikovací systémy nezbytnou součástí moderních vozidel. Přímé vstřikování benzinu firmy Bosch jde od úspěchu k úspěchu.

1978: ABS – protiblokovací systém

Příběh ABS se začal psát v roce 1978 se začátkem výroby prvního všech čtyř kol elektronicky řízeného protiblokovacího systému pro osobní vozidla. Jednalo se o vývoj inženýrů z Bosch, na kterém pracovali už devět let. Jejich průkopnický vynález vytvořil základ pro moderní brzdicí systémy. Když dojde k zablokování kol, ABS sníží brzdný tlak a znovu ho zvýší – až na 40x za sekundu. Tím se udržují krátké brzdné dráhy i na kluzkém povrchu a vozidlo zůstává řiditelné. Dnes jsou všechna vozidla v Evropské unii vybavená ABS. Pro motocykly EU zavedla povinnost ABS u nových typů od roku 2016. Bosch od roku 1978 vyrobil více než 190 milionů systémů ABS.

1995: Mikromechanické senzory (MEMS) v sériové výrobě

V 80. letech minulého století Bosch pracoval na zmenšení a vyšší spolehlivosti a energetické úspornosti senzorů – stále sofistikovanější automobily potřebovali získávat více dat. Předchozí způsob výroby tzv. „mokré leptání“ již nebylo pro tyto malé senzory vhodné. Výzkumný tým z Bosch vynalezl „plazmové leptání“, které je v průmyslu známé jako „Bosch proces“. Se spuštěním sériové výroby v roce 1995 položil Bosch základní kámen této moderní technologie. Jeho současné portfolio obsahuje senzory zrychlení, odchýlení, průtoku, tlaku a prostředí, a také mikrofony. Firmě trvalo 13 let, než vyrobila miliardu MEMS senzorů. V současnosti ve svém moderní závodě v Reutlingenu u Stuttgartu vyrábí divize Automobilová technika – Elektronika stejné množství za méně než rok. Každý den sjede z linky více než 4 miliony těchto drobných pomocníčků s tloušťkou od jednoho po čtyři milimetry. Bosch je předním světovým dodavatelem MEMS senzorů.

1995: ESP – Elektronický stabilizační program

Pomocí chytrých senzorů zkontroluje ESP 25x za sekundu, zda-li vozidlo jede skutečně směrem, kterým řidič chce. Jestliže analýza těchto dat naznačuje, že hrozí nebezpečná a nekontrolovatelná situace, ESP okamžitě zasáhne: Sníží otáčky a záměrně začne každé kolo zvlášť zabrzďovat a díky tomu pomůže řidiči vozidlo stabilizovat a předejít smyku. Od svého uvedení na trh v roce 1995 systém ESP zabránil 190 000 nehodám a zachránil v Evropě přes 6 000 životů. Více než 80 procent nových vozidel je v Evropě vybavených tímto systémem, zatímco celosvětově je to na 60 procent. Bosch je předním světovým dodavatelem systému a tento rok slaví milník: Brzy prodá 150miliontý systém ESP od začátku výroby před 20 lety.

2008: Zavedení ultrakrátkých pulsních laserů do výroby

S pomocí přesně mířených ultrakrátkých laserových pulzů lze velmi přesně obrábět extrémně tvrdé materiály. Firma Bosch v této oblasti již mnoho let vede vývoj a spolu s několika partnery z průmyslu a akademické obce dokázal tuto technologii připravit pro trh. A konečně, firmě Bosch se podařilo dosáhnout světového prvenství – konkrétně provozování laseru v jim vyrobených precizních strojích, které umožnili spolehlivé zavedení do výroby se všemi plynoucími výhodami. Jako první byla tato technologie použita jako při výrobě lambda sond. Dnes Bosch používá ultrakrátké laserové pulsy k vyvrtání extrémně drobných trysek pro vstřikovací ventily pro systém přímého vstřikování benzinu. Díky tomu je palivo ve spalovací komoře distribuováno mnohem lépe, což vede u zážehových motorů až k 20% úspoře paliva a nižším emisím.

 

Ilustrační foto:Bosch