MotorInfo

Hyundai vystavuje v Hannoveru těžké užitkové vozidlo Xcient

26.9.2014 13:59
Hyundai vystavuje v Hannoveru těžké užitkové vozidlo Xcient

Hyundai Motor představuje na veletrhu IAA Užitkové vozy 2014, pořádaném v německém Hannoveru, evropskou výstavní premiéru těžkého užitkového vozidla Xcient.

Přestože se Xcient v Evropě neprodává, je nabízen v ostatních regionech celého světa a jeho vystavení na IAA má zvýšit povědomí o know-how společnosti Hyundai v segmentu užitkových vozidel. Rozmanitá řada nákladních vozidel Xcient zahrnuje verze s krátkým nebo dlouhým rozvorem, dodávané v provedeních valník, sklápěč nebo tahač. Velká, výkonná a hospodárná těžká nákladní vozidla Hyundai se vyznačují aerodynamickým a elegantním designem a užitečnou hmotností 19,5 až 40 tun.

Allan Rushforth, viceprezident a výkonný ředitel společnosti Hyundai Motor Europe, k tomu poznamenal: „Hyundai Motor úspěšně působí v segmentu těžkých nákladních vozidel od roku 1977, kdy představil své první těžké nákladní vozidlo. Xcient dokumentuje naše vynikající know-how na tomto jedinečném veletrhu, demonstruje naše technické dovednosti a zároveň poskytuje našim zákazníkům hodnotu, která překonává jejich očekávání.“

Vozidlo je postaveno na žebřinovém rámu, který je vyroben z lehké vysokopevnostní oceli z vlastní ocelárny Hyundai Steel v Jižní Koreji. Xcient těží z řady aerodynamických vylepšení, která umožňují pečlivé vedení vzdušného proudění s nižším aerodynamickým odporem vzduchu a sníženou aerodynamickou hlučností, při současném snížení spotřeby paliva. Prolisy na přídi, které vymezují oblast masky chladiče, sahají až k zadní části bočních stěn kabiny, kde získávají měkčí rysy. Na vnější hraně kabiny má Xcient aerodynamické prvky, které zlepšují proudění vzduchu a omezují vznik vzdušných vírů u spodní části bočních stěn kabiny. Nárazníky jsou vybaveny aerodynamickými plochami, které zajišťují maximálně efektivní usměrňování vzdušného proudění. Nízký profil nárazníku vyvolává dojem nízkého těžiště.

Pro model Xcient jsou nabízeny dva turbodiesely. Jednotky se zdvihovým objemem 9 960 cm3 a 12 742 cm3 byly zvoleny pro svou kombinaci hospodárnosti, točivého momentu, provozní charakteristiky a souladu s emisní normou Euro 6. Tyto poháněcí jednotky s asymetrickou konstrukcí, inspirovanou evropskou konstrukční školou, poskytují největší výkon 430 k, resp. 540 k, a maximální točivý moment 2 058 N.m, resp. 2 597 N.m.

Komfortní a praktická výbava vytváří pohodlné prostředí v celé kabině. Největší vnitřní prostor kabiny umožňuje flexibilní uspořádání, zatímco průchozí interiér nabízí maximální volnost pohybu. Kabina s lůžky (šířka 2 130 mm) má sklopné lůžko, pod nímž je úložný prostor s celkovým objemem 1 046 litrů.

Interiér je osvětlen diodami LED, od schůdků až po prostor pod stropem. Každá svítilna v kabině je optimálně umístěna pro nejlepší možné osvětlení. Komfortní prvky výbavy a další funkce v kabině lze ovládat dálkově.

K pohodlí posádky modelu Xcient přispívá také ventilační soustava, která zajišťuje nepřetržitý přívod čerstvého venkovního vzduchu. Vestavěný ionizátor odstraňuje ze vzduchu pachy a plní antibakteriální funkci. Klimatizace modelu Xcient může být až šest hodin poháněna pouze napájením z akumulátoru, aby bylo zajištěno pohodlí řidiče během přestávek k odpočinku na dlouhých cestách. Vzduch v kabině může být díky tomu ochlazen na požadovanou teplotu, aniž by motor musel běžet naprázdno. Pod lůžkem může být uložena chladnička se schopností udržovat potraviny při teplotě až minus 10 stupňů Celsia a vyhřívaná schránka, udržující teplotu mezi 40 a 50 stupni Celsia.

Inženýři Hyundai zkonstruovali jednotlivé části vozidla tak, aby byla zajištěna maximálně snadná údržba vnitřních komponentů. Kabina je sklopná o 61 stupňů díky vysokokapacitnímu hydraulickému čerpadlu a naklápěcímu válci, aby mohla být pravidelná údržba co nejrychlejší a nejefektivnější. Velmi rozměrný čelní panel (2 450 mm x 1 200 mm) umožňuje rychlý přístup ke klíčovým komponentům. Rovněž výklopný schůdek (1 600 mm x 300 mm), usnadňuje práci mechanikům.