MotorInfo

Hyundai představil novou převodovku

31.10.2014 09:44
Hyundai představil novou převodovku

Hyundai Motor představil na mezinárodní konferenci v jihokorejském Namyangu novou šestistupňovou samočinnou převodovku pro vozidla s hybridním pohonem.

Do nové šestistupňové samočinné převodovky je integrován elektromotor a v její konstrukci nalézá uplatnění celá řada nových technických řešení, která přinesou zákazníkům výhody. Novou převodovkou budou vybaveny budoucí hybridní modely Hyundai, včetně nového modelu Sonata.

Inovativní uspořádání umožnilo uložit téměř veškeré komponenty hybridního poháněcího ústrojí do skříně převodovky, čímž jsou minimalizovány energetické ztráty, a tím i spotřeba paliva. Prostor kapalinového měniče momentu zaujímá nový trakční elektromotor a elektricky poháněné olejové čerpadlo. Lehčí tlumič torzních kmitů i nová spojka mezi motorem a převodovkou, tvořená menším počtem lamel, snižují vnitřní odpor a přispívají k účinnějšímu přenosu hnací síly a dokonalejšímu využití disponibilního výkonu.

Největší změna byla realizována v systému olejového čerpadla. Nová převodovka s novým systémem olejového hospodářství snižují spotřebu paliva díky novému elektrickému olejovému čerpadlu, které automaticky optimalizuje činnost systému ve všech jízdních podmínkách, čímž jsou eliminovány hydraulické ztráty dosud používaného mechanického olejového čerpadla. Nová převodovka používá méně komponentů, takže váží 130 kg (s provozními náplněmi), což je méně než u předchozí verze, přestože dokáže přenášet točivý moment až 280 N.m.

Nový motor 1.0 T-GDI

Nový motor Kappa 1.0 T-GDI, vystavený poprvé na pařížském autosalonu 2014, je vysokovýkonnou poháněcí jednotkou, která by mohla nahradit atmosféricky plněné motory s větším zdvihovým objemem. V porovnání s nimi dosahuje vyšší hospodárnosti a nižších emisí CO2. Tříválcový motor se zdvihovým objemem 998 cm3 vychází z osvědčeného motoru Kappa 1,0 litru MPI, který byl důkladně přepracován a doplněn novými komponenty, jako je přímé vstřikování benzinu a malé výfukové turbodmychadlo. Nový motor 1.0 T-GDI, který v roce 2015 rozšíří nabídku pohonných jednotek značky Hyundai, disponuje nejvyšším výkonem 120 k (88,1 kW) a maximálním točivým momentem 172 N.m. Tento motor je vybaven elektronicky řízeným obtokovým ventilem, který zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách a zrychluje reakce motoru. Nižší ztráty při výměně plynů ve válcích snižují spotřebu paliva. Motor je vybaven vstřikovači GDI se šesti laserem vyvrtávanými otvory, dále vysokotlakým palivovým systémem s maximálním tlakem 200 barů, který zajišťuje čisté spalování, snižuje spotřebu paliva a zaručuje soulad s emisní normou Euro 6.

Chladicí soustava využívá koncept oddělených okruhů, které umožňují udržovat odlišné teploty v hlavě a bloku válců. Blok válců se rychleji zahřeje na provozní teplotu, což snižuje tření a zvyšuje hospodárnost, zatímco hlava válců pracuje s relativně nižšími teplotami, které potlačují sklon k detonačnímu spalování. Díky tomu může motor pracovat s nižší spotřebou paliva. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců, takže vodní plášť v hlavě válců kolem výfukového potrubí může účinně snižovat teplotu výfukových plynů. Výsledkem těchto snah je rychlejší zahřátí motoru na provozní teplotu, a tím i nižší hodnoty spotřeby paliva a emisí v reálném provozu.