MotorInfo

Hyundai po 50 letech představil repliku studie Pony CoupeConcept

19.5.2023 09:56
Hyundai po 50 letech představil repliku studie Pony CoupeConcept

Replika konceptu vozu Pony Coupe debutuje u Comského jezera téměř 50 let po premiéře originálního vozu na Turínském autosalonu 1974.

Pony CoupeConcept, který znovu vyrobilo designérské centrum původního autora designu Giorgetta Giugiara, je věrnou kopií originálu včetně detailních specifikací a původních materiálů. Originální Pony CoupeConcept inspiroval současnou vlajkovou loď mezi koncepčními vozy, studii N Vision 74, která zažije svůj italský debut na akci „Hyundai Reunion“a pak 20. května na slavné soutěži elegance Concorso d’Eleganza. Pony CoupeConcept je nyní všeobecně považován za retro-futuristickou klasiku, která posloužila jako zdroj inspirace pro design nedávno představených modelů značky Hyundai, reprezentující významný úsek historie značky. Stejně jako u původního vozu se vnější design připomínající „origami“ vyznačuje geometrickými liniemi a čistými povrchy bez ozdob, zatímco minimalistický interiér se odlišuje „plovoucí architekturou“ zaměřenou na řidiče.

Díky svému jedinečně citlivému estetickému pojetí byl Pony CoupeConcept ve své době průkopnickým modelem. Nepříznivý vývoj globální ekonomiky na konci 70. let minulého století nicméně zabránil tomu, aby byl vůz, který mohl být prvním senzačním sportovním automobilem značky Hyundai, uveden do sériové výroby, a studie se nakonec ani nedochovala. Toto vozidlo však ztělesňuje odvahu a odhodlání značky vstoupit do segmentu sportovních vozů.

Nyní je tato studie považována za retro-futuristický klasický automobil, který posloužil jako inspirace při navrhování designu některých nedávno představených modelů společnosti Hyundai Motor, například „pojízdné laboratoře“ N Vision 74 s hybridním elektrickým pohonem napájeným z baterií i vodíkových palivových článků nebo koncepčního elektromobilu „45“, který bezprostředně ovlivnil čistě elektrický IONIQ 5.

Exteriér studie Pony CoupeConcept ve stylu„origami“ se vyznačuje ladnými geometrickými liniemi, elegantní křivkou střechy, čistými povrchy bez ozdob, dynamickými proporcemi a jedinečně tvarovanými střešními B sloupky. Vnější vzhled umocňují extrémně stylizované grafické povrchové úpravy včetně lakování nárazníků v barvě karoserie. Klínovitý tvar přídě a kruhové světlomety byly v roce 1974 významnou odlišností, a i dnes působí stále nesmírně elegantně. Záď ve stylu „coda tronca“ (charakterizovaném aerodynamicky tvarovanou splývavou zádí) má štíhlé výklopné víko, které poskytuje přístup k zadní části interiéru.

Minimalistický interiér zdůrazňuje skořepinovou konstrukci a „plovoucí architekturu“ orientovanou na řidiče. Jednoramenný volant a anatomická sedadla s dvoubarevným čalouněním a tenkými liniemi zvýrazňují futuristickou estetiku 70. let minulého století.

Giorgetto Giugiaro v odpovědi na otázku ohledně jeho první interakce se značkou Hyundai při vývoji studie Pony CoupeConcept 1973, ke které došlo více než padesát let před tímto opětovným setkáním, uvedl: „Hyundai, který tehdy neměl velké zkušenosti, nás oslovil s žádostí, zda bychom se ujali kompletního předělání designu jednoho modelu. Nejprve jsem byl skeptický, protože jsem v té době značku neznal. Na všechny z nás udělalo dojem nadšení a úsilí inženýrů společnosti Hyundai. Byli chytří, zvídaví, otevření a měli extrémní touhu učit se. Okamžitě si osvojovali pracovní metody, které byly pro ně nové. Obětovali se, aby udělali dobrý dojem – pro společnost a jejich partnery. S hrdostí a respektem sleduji, jak se tato společnost od naší první schůzky vyvíjí.“

Luc Donckerwolke, prezident a kreativní ředitel Hyundai Motor Group, k tomu dodal:„Výroba repliky tohoto jedinečného vozu je milníkem v historii značky Hyundai. Tento vůz reprezentuje naše začátky i naše zaměření na budoucnost. Slouží jako odkaz budoucím generacím. Prakticky symbolizuje mobilní štafetový kolík, který předáváme z minulosti naší společnosti do její budoucnosti.“

  Replika studie Pony CoupeConcept
Vnější délka 4 080 mm
Vnější šířka 1 560 mm
Vnější výška 1 210 mm
Rozvor náprav 2 340 mm
Zdvihový objem, počet válců, výkon motoru 1 238cm3, řadový čtyřválec, 82 k při 6 000 1/min
Uspořádání pohonu Motor uložený podélně vpředu, pohon zadních kol

 

Foto: Hyundai