MotorInfo

Honda v Las Vegas

7.1.2017 05:06
Honda v Las Vegas

Společnost Honda představila na veletrhu CES 2017 v Las Vegas vlastní koncept „Cooperative Mobility Ecosystem“.

Tato kombinace možností umělé inteligence, robotiky a velkých objemů dat má přinést nové možnosti konektivity pro zákazníky a zkvalitňovat jejich život. Na veletrhu CES prezentuje tento koncept řada prototypů a ukázek technologií. Společnost Honda představuje budoucnost, ve které budou automobily navzájem komunikovat. Budoucí infrastruktura bude zabraňovat dopravním zácpám a eliminovat smrtelné dopravní nehody. Zároveň to přinese účastníkům silničního provozu vyšší produktivitu a nové možnosti zábavy ve vozidlech. Vozidla budou vytvářet novou hodnotu poskytováním autonomních služeb, když je právě nebudou používat jejich majitelé.

Společnost Honda rovněž informovala o navázání technologické spolupráce se společnostmi Visa, DreamWorks Animation a inovačními startupy v rámci otevřených inovačních programů Honda Developer Studio a Honda Xcelerator prostřednictvím divize Honda Silicon Valley Lab.

V rámci konceptu „Cooperative Mobility Ecosystem“ představila společnost Honda prototyp autonomního elektromobilu NeuV se zabudovaným systémem umělé inteligence, tzv. emotion engine, a automatickým osobním asistentem, který dokáže simulovat emoce a úplně tak změnit způsob, jakým člověk komunikuje s autem. 

 

Globální výrobce dopravních prostředků rovněž představil prototyp motocyklu Honda Moto Riding Assist, který využívá robotickou technologii Honda k udržování rovnováhy. Návštěvníci expozice společnosti Honda si vyzkoušeli robotickou technologii Honda osobně při „testovacích jízdách“ na osobním samovyvažovacím vozítku UNI-CUB.

„Již od svého založení se společnost Honda zaměřuje na vytváření technologií, které pomáhají lidem,“ řekl Yoshiyuki Matsumoto, prezident a výkonný ředitel společnosti Honda R&D Co., Ltd. „Naším záměrem je předvést technologie budoucnosti, které přinášejí zcela nové možnosti mobility.

Motocykl Honda Riding Assist

Společnost Honda si pro veletrh CES připravila světovou premiéru prototypu motocyklu Moto Riding Assist, který využívá robotickou technologii Honda. Samovyvažovací technologie značně snižuje pravděpodobnost pádu, když motocykl stojí.

Někteří výrobci se vydali cestou využití gyroskopů, které ovšem značně zvyšují hmotnost a negativně ovlivňují zážitek z jízdy. Na rozdíl od nich využívá Honda Moto Riding Assist technologii, která byla původně vyvinuta pro osobní vozítko UNI-CUB.

Honda NeuV

Prototyp elektromobilu NeuV což je zkratka označení New Electric Urban Vehicle (Nové elektrické městské vozidlo), přináší uživatelům nové možnosti. Při jeho vzniku se vycházelo ze skutečnosti, že automobily v soukromém vlastnictví nejsou až 96 procent času nijak využívány. Vozidlo NeuV má přinášet svému vlastníkovi novou hodnotu tím, že by fungovalo pro automatické sdílení při přepravě. Když by vlastník vozidlo právě nepoužíval, přepravovalo by zákazníky po okolí. Když by vozidlo NeuV nebylo právě v provozu, mohlo by rovněž prodávat elektrickou energii zpět do sítě v době energetických špiček. Tyto aktivity se mohou stát základem nového obchodního modelu pro podnikající zákazníky.

 

„Vozidlo NeuV bylo zkonstruováno tak, aby se zvýšila jeho hodnota pro vlastníka optimálním pronajímáním a zpeněžováním v době, kdy jej on sám nepoužívá,“ řekl Mike Tsay, hlavní konstruktér, Honda R&D Americas.

Vozidlo NeuV rovněž funguje jako promyšlený a užitečný asistent s umělou inteligencí, tzv. emotion engine. Tato nová technologie byla vyvinuta na základě spolupráce společnosti Honda se společností SoftBank (cocoro SB Corp.). Asistent s umělou inteligencí použitý v prototypu NeuV nese označení HANA (Honda Automated Network Assistant). Bude se učit rozpoznávat emoce při rozhodování řidiče. Poté bude na základě minulých rozhodnutí řidiče provádět nové volby a doporučení. HANA dokáže sledovat emoční pohodu řidiče, doporučovat hudbu podle nálady a podporovat řidiče při každodenním cestování.

Prototyp NeuV je vybaven kompletním rozhraním dotykového panelu, který může řidič i spolujezdec jednoduše a pohodlně používat. Vozidlo má dvě sedadla, úložný prostor vzadu a elektrický skateboard na „dojetí“ v případě nouze. Z vozidla NeuV je rovněž jedinečný výhled přes zaoblené panoramatické čelní sklo. Prudce klesající boční vodící čára usnadňuje manévrování.

Safe Swarm

Společnost Honda představila na veletrhu CES vlastní koncept „Safe Swarm“, který využívá biomimikry – replikování chování hejna ryb – k zajištění bezpečnější, účinnější a příjemnější jízdy. Ukázka konceptu Safe Swarm společnosti Honda zavede návštěvníky do světa, ve kterém automobily na silnici vzájemně komunikují prostřednictvím vyhrazené krátkovlnné komunikace (DSRC) a pomáhají řidičům řešit složité dopravní situace. Koncept Safe Swarm umožňuje vozidlům spolupracovat a přináší vyšší účinnost, méně stresu a zejména dopravu bez nehod.

„Nastává úsvit autonomního věku. Společnost Honda se, podobně jako všichni výrobci automobilů, snaží zdokonalit a rozvinout tuto technologii, abychom do roku 2040 splnili náš cíl: společnost bez nehod,“ řekl Frank Paluch, prezident společnosti Honda R&D Americas. „S využitím vzájemné komunikace mezi vozidly a mezi vozidly a infrastrukturou a s využitím velkých objemů dat a umělé inteligence bude společnost Honda spolupracovat s ostatními na vytvoření prostředí, které předpovídá a řídí podmínky silničního provozu a ve kterém nedochází k nehodám.“

Honda UNI-CUB

V expozici Honda UNI-CUB si návštěvníci veletrhu CES vyzkouší osobní samovyvažovací vozítko. Cestující může pouhým přenášením tělesné hmotnosti ovládat rychlost, pohybovat se na vozítku libovolným směrem a zastavovat. Společnost již letos zpřístupnila rozhraní API vozítka UNI-CUB, aby usnadnila vývoj softwaru, kterým by se vozítko dalo ovládat z chytrého telefonu a dalších zařízení. Tím by se uvolnil potenciál pro rozšiřování jeho hodnoty a funkčnosti pro uživatele. Díky schopnosti volně se pohybovat dopředu, dozadu, do strany a úhlopříčně dokáže vozítko UNI-CUB rychle a snadno manévrovat mezi chodci.

Otevřená inovace a spolupráce

Společnost Honda rovněž informovala o iniciativách s podnikatelskými subjekty, startupy a světovými technickými značkami prostřednictvím divize Honda Silicon Valley Lab. Je to důkaz jejího trvalého zájmu o otevřenou inovaci a spolupráci. 

Visa – Společnost Honda představuje na veletrhu CES dvě ukázky ověřování koncepce se společností Visa. Vychází přitom ze spolupráce obou společností v oblasti mobilních plateb, která byla zahájena na loňském kongresu Mobile World Congress. Na těchto ukázkách se zcela poprvé podílejí také infrastrukturní partneři Gilbarco Veeder-Root a IPS Group. Ukázky budou demonstrovat jednoduchost a pohodlí při placení za služby, například při tankování paliva a parkování na veřejných parkovištích, z pohodlí a bezpečí vozidla. 

DreamWorks Animation – Společnost Honda se spojila se společností DreamWorks Animation, aby společně vyvíjely nový rozšiřitelný obsah virtuální reality pro různé platformy a řešení zábavy ve voze. Společnost Honda představuje na veletrhu CES zkušební verzi svého prototypu virtuální reality ve voze Honda Dream Drive s exkluzivním obsahem DreamWorks Animation.

Vocal Zoom – Prostřednictvím vlastního programu Honda Xcelerator spolupracuje společnost Honda se společností Vocal Zoom na využití její technologie optického mikrofonu v automobilu. Optický snímač Vocal Zoom snímá fyzické vibrace vytvářené hlasem při mluvení a zjišťuje dodatečné vrstvy hlasových dat, která nelze zachytit běžnými akustickými mikrofony. Tyto dodatečné údaje umožňují palubnímu počítači podstatně lépe porozumět hlasovým povelům, zejména ve velmi hlučném prostředí.

LEIA Inc. – Prostřednictvím další spolupráce v rámci programu Honda Xcelerator se společností LEIA vyvinula společnost Honda nový koncept displeje řidiče. Tento displej využívá nanotechnologii LEIA k zobrazování trojrozměrného obrazu. Zajišťuje hladké přechody mezi různými zornými úhly pro systémy varování a podpory řidiče. Nevhodně navržené zobrazení 3D může být rušivé. Nicméně díky nanotechnologickému přístupu společnosti LEIA je hloubka zobrazena přirozeně. Společnost Honda počítá s řadou možných uplatnění této technologie od navigace až po dopravní informace.

 

Foto:Honda