MotorInfo

Historie vstupu značky Dacia do Renault Group

24.2.2013 13:24
Historie vstupu značky Dacia do Renault Group

Dacia byla založena v Rumunsku v roce 1966 v Colibasi. První licenční smlouva se společností Renault byla podepsána v roce 1968 a týkala se výroby modelu Dacia 1100 neboli Renault 8.

Po této první zkušennosti se společností Renault přišel rok 1969 a výroba modelu Dacia 1300 dle vzoru vozu Renault 12. Začala tak dlouhá historie spolupráce mezi společností Dacia a Renault.

Rumunsko se díky příznivému politickému vývoji postupně otevřelo investorům a mezinárodní spolupráci. Trh automobilů se transformoval se vstupem nových účastníků a vývojem dovozu automobilů ze Západní Evropy, které odpovídají poptávce zákazníků orientujících se více a více na své mezinárodní okolí.

Státní podnik Dacia si zajišťuje svou budoucnost. Moderní automobilový podnik potřebuje kapitál a zkušenosti, aby mohl následovat zrychlený vývoj produktů. Podnik Dacia se potřebuje vyvíjet každý den, aby zlepšil kvalitu své produkce. To samozřejmě znamená, že Dacia a Renault opět pokračují ve spolupráci v procesu privatizace. Renault získal majoritu 2. července 1999.

Dacia zůstává výhradním lídrem rumunského trhu všech nových značek automobilů s více než 60% účastí na trhu za první pololetí 2000. Výrobce prodal více než 2 000 000 automobilů od roku 1968. Dacia vyváží každý rok přibližně 10 % své produkce. Dacia má dnes klíčovou roli v mezinárodní strategii Renault Group, patřící mezi prvních 6 světových výrobců od podepsání smlouvy se značkou Nissan a nákupu Samsung Motors. Dacia je značkou světového konzorcia Renault Group, jejímž účelem je zjednodušit nákup automobilů v rozvojových zemích.

Historie závodu Dacia

Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, ve vzdálenosti 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se zde vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory.  Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1100, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.

Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

  • montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
  • částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
  • integrace výroby motorů, převodovek a náprav
  • výroba karoserií

V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.



V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:

  • 1972 - Dacia 1300 Ambulance
  • 1975 - Dacia 1302 Pick-Up
  • 1982 - Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
  • 1989 - Dacia 1320 Hatch-Back
  • 1989 - Dacia 1304 King-Cab
  • 1990 - Dacia 1325 Liberta
  • 1992 - Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
  • 1995 - Dacia Nova 523
  • 1997 - Dacia Nova 524

Automobily DACIA se výrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50 % ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi.

V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.

V roce 2000 společnost Automobile DACIA uvedla na trh vůz Dacia SupeRNova s francouzským motorem splňující normy EURO II a od roku 2002 již všechny motory v modelech SupeRNova (verze Confort, Rapsodie i Clima) splňují normy EURO III.

Dacia a Renault - historie vztahů

 

1966                      Výstavba továrny v Pitesti

1967                      Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973

1978                      Ukončení licenční dohody Renault-Dacia

1991                      Studie průmyslového projektu Renault-Dacia

1995                      Uvedení na trh modelu Nova, první 100 % rumunský vůz

1997                     Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy

1999                     Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu

2000                     Renault zvyšuje svou účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení na trh modelu SuperNova

2001                    Renault zvyšuje svou účast na 92,72 % kapitálu

2003                    Uvedení na trh modelu Dacia Solenza

2004                   Uvedení na trh modelu Dacia Logan