Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Kdo ještě nepřezul na letní pneumatiky, měl by tak už kvůli bezpečnosti učinit co nejdříve.
Zimní pneumatiky jsou až do konce března za určitých podmínek povinné, ale z mnoha různých důvodů by je pak měli řidiči vyměnit za letní obutí hned, jak to počasí dovolí. Přesto nejsou ani dnes, kdy už průměrné denní teploty dávno překonávají doporučenou hranici 7°C, na silnicích vozy na zimních pneumatikách výjimkou. Někteří řidiči tak dokonce činí z toho důvodu, že se domnívají, že jim zimní pneumatiky konstruované na extrémní podmínky mohou zaručit vyšší bezpečnost. Ale pravý opak je pravdou.
„Jezdit ještě teď na zimních pneumatikách není vůbec rozumné. Nejenže si tak řidiči zbytečně opotřebovávají jejich dezén, ale navíc má jejich vůz zbytečně vyšší spotřebu, při dešti je hůře ovladatelný a jízda je za každého počasí výrazně méně pohodlná. Pro co nejrychlejší výměnu za letní pneumatiky však hovoří zejména delší brzdná dráha zimních pneumatik, tedy právě vyšší bezpečnostní rizika při jejich používání v létě,“ uvedl k tomu marketingový manažer společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech Jiří Vodička.
„Měkčí směs a velké množství lamel mají v teple za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Hlavně se však zimní pneumatiky při vyšších teplotách přehřívají, což zapříčiňuje prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky proto nejsou v létě jen nepohodlné a neekonomické, ale také nebezpečné,“ zdůraznil.
Přestože se zimní a letní pneumatiky na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, mají zcela jiné jak složení směsi, tak i dezén běhounu. V létě se jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti, a přesně takovým podmínkám je konstrukce letních pneumatik přizpůsobena. Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim při nich propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry. „Pokračující výzkum a vývoj nových technologií a postupů přitom rozdíly mezi pneumatikami pro konkrétní určení za specifických povětrnostních a teplotních podmínek různých období roku dále zvětšují,“ poznamenal Jiří Vodička.
Za hustého deště každou sekundu desítky litrů vody
Přezutím na letní pneumatiky ve správnou dobu ovšem doporučení předního světového výrobce pneumatik nekončí. Velmi důležitá je podle něj i před letní sezonou také kontrola fyzického stavu celého pláště a hloubky dezénu pneumatiky. I když nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů, jeho minimální hloubku česká legislativa stanovila na 1,6 milimetru. Při této krajní hodnotě však již pneumatiky nemusejí zajistit potřebnou přilnavost při jízdě po mokrém povrchu, protože při skutečně hustém dešti musí odvádět do stran enormní množství vody. Například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu.
Pokud vůz není vybaven dostatečně výkonnými pneumatikami, nemusí tak být za deště zárukou bezpečí ani nejmodernější asistenční systémy a účinné brzdy. I proto se podle statistik při deštivém počasí zvyšuje riziko vzniku nehody na běžné komunikaci 2,5krát a na dálnici dokonce pětkrát. „Podle dostupných údajů potřebuje automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pneumatikách na zastavení přibližně 42 metrů. Brzdná dráha vozidla s pneumatikami s hloubkou dezénu 3 milimetry je o deset metrů delší a v případě pneumatik na hranici zákonného minima 1,6 milimetru je dlouhá dokonce 61 metrů, tedy o téměř dvacet metrů delší,“ zdůraznil Jiří Vodička.
Nepodceňovat údaj o stáří pneumatik
V neposlední řadě užitné vlastnosti pneumatik ovlivňuje i jejich stáří, připomíná dále Jiří Vodička. Informaci o datu výroby pneumatik obsahuje kód DOT, vyražený na jejich bočnici. „Stáří pneumatiky je ovšem údaj, který si bohužel většina motoristů vykládá nepřesně. Zatímco při dodržení správných podmínek skladování si nová pneumatika zachovává své původní vlastnosti několik let, v praktickém provozu již má jen omezenou dobu životnosti, přibližně pět let. A užitná životnost by měla být stejně zásadním argumentem pro pořízení nových pneumatik jako opotřebení jejich dezénu. I v tomto případě jde totiž o bezpečnost,“ uzavřel Jiří Vodička.
Ilustrace:Goodyear