MotorInfo

Golf GTI Clubsport S

5.5.2016 18:36
Golf GTI Clubsport S

Světová premiéra nového modelu Golf GTI Clubsport S u jezera Wörthersee. Nejvýkonnější GTI všech dob překonalo rekord na Nürburgringu.

Nejvýkonnější Golf GTI všech dob, řízený německým závodním jezdcem Bennym Leuchterem, překonal na Severní smyčce Nürburgringu dosavadní rekordní čas na kolo v kategorii sériově vyráběných vozů s pohonem předních kol. Budoucí konkurenti budou muset překonat Leuchterův čas s GTI: 7:49:21 min. Tento nový sportovní vůz, odvozený z modelu Golf GTI Clubsport, vznikl na oslavu 40. výročí modelu GTI. Již Golf GTI Clubsport smazává hranice mezi sériově vyráběnými a závodními vozy díky výkonu 195 kW/265 k (který lze funkcí zvýšení plnicího tlaku přechodně zvýšit na 213 kW/290 k) a aerodynamice, která byla v mnoha oblastech zcela přepracována, aby se zvýšily přítlačné síly. Volkswagen dává legendární modelové řadě novou korunu modelem Golf GTI Clubsport S, který slaví světovou premiéru na Setkání GTI u jezera Wörthersee (4. až 7. května). Výkonové parametry nové vlajkové lodi řady Golf GTI zahrnují kdykoli dostupný nejvyšší výkon 228 kW/310 k, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy a nejvyšší rychlost 265 km/h (neomezená). Provozní hmotnost EU (včetně řidiče a zavazadel) byla snížena na 1 360 kg. Nicméně je to právě rekordní čas na Severní smyčce, který skutečně dokládá výjimečnou rychlost tohoto vozu.

Exkluzivním prvkem výbavy modelu Golf GTI Clubsport S je nastavení pro nejnáročnější závodní okruh na světě, které lze aktivovat voličem jízdních režimů. Vůz je totiž sériově vybaven individuálně nastavitelnou dynamickou regulací podvozku DCC (Dynamic Chassis Control) a voličem jízdních režimů. V režimu „Individual“ vyvinuli inženýři nastavení, které je precizně přizpůsobeno podmínkám Nürburgringu. Kromě toho jsou k dispozici jízdní režimy Comfort, Normal a Race. Řidič si samozřejmě může jako obvykle upravit nastavení v režimu Individual a kdykoli se může vrátit k nastavení Nürburgring před jízdou na Severní smyčce obnovením režimu Individual v menu na dotykovém displeji. Tato konfigurace změní parametry nastavení zvuku, motoru a řízení (vůz je sériově vybaven progresivním řízením) do režimu Race a DCC do režimu Comfort. V tomto případě se však za touto volbou skrývá zcela odlišná skupina nastavení místo normálních nastavení Race a Comfort.

Pro celý svět bude vyrobeno jen 400 vozů, z nichž 100 bude dodáno zákazníkům v Německu. Barvy limitované edice se drží původního GTI: „červená Tornado“, „bílá Pure“ a „perleťová černá Deep“. Střecha červených a bílých vozů GTI Clubsport S je lakována černou barvou. Tento vůz bude mít na všech trzích dvoudveřovou karoserii a mechanickou převodovku, aby byla minimalizována hmotnost. V porovnání s dvoudveřovým modelem Golf GTI Clubsport s mechanickou převodovkou došlo k výraznému snížení hmotnosti verze „S“. Výsledkem je výkonová hmotnost 4,15 kg/k. Dvoumístný Golf GTI Clubsport S poskytuje nejvyšší točivý moment 380 N.m mezi 1 700 a 5 300 1/min. Největší úspory hmotnosti bylo dosaženo eliminací zadních sedadel, včetně středové loketní opěrky. Hmotnost dále snižuje menší akumulátor, jakož i odklon od postradatelných detailů, jako jsou izolační materiály, dvojitá podlaha zavazadlového prostoru, kryt zavazadlového prostoru, podlahové rohože a izolace kapoty. Stejný účel plní také hliníkový pomocný rám přední nápravy a hliníkové středy brzdových kotoučů. Na druhé straně byla hmotnost zvýšena pneumatikami Michelin rozměru 235/35 ZR na 19“ kolech „Pretoria“ z lehké slitiny, které jsou tak důležité pro sportovní výkony, neméně zásadním systémem DCC, jakož i příčnou výztuhou mezi vzpěrami přední nápravy, dělicí sítí za sedadly a kobercem vzadu. Celkové snížení hmotnosti tedy činí přibližně 30 kg v porovnání s podobně vybaveným modelem Golf GTI Clubsport. Pohotovostní hmotnost EU je 1 285 kg (provozní hmotnost EU, včetně řidiče a zavazadel: 1 360 kg). Při výkonu 310 k tak vychází výkonová hmotnost 4,15 kg/k, která zaručuje mimořádnou jízdní dynamiku. Nižší hmotnost znamená také vyšší hospodárnost: 7,4 l/100 km (tomu odpovídají emise CO2 172 g/km).

Vývojový tým pro zvýšení výkonu motoru maximálně využil synergie mezi závodními a sériově vyráběnými vozy na základě svých zkušeností s novým závodním vozem Golf GTI TCR (243 kW/330 k/410 N.m) pro závody cestovních vozů TCR International Series. Aplikací poznatků ze závodního nastavení vozu Golf GTI TCR pro mistrovství cestovních vozů se podařilo zvýšit výkon na 310 k a maximální točivý moment na 380 N.m. Inženýři dosáhli zvýšení výkonových parametrů úpravou řídicí jednotky motoru a použitím nové výfukové soustavy s průměrem potrubí před koncovkami 65 mm místo 55 mm, která snižuje zpětný tlak výfukových plynů a zvyšuje výkonové parametry. Vedlejším plodem úprav je úžasný a výrazný zvukový projev při brzdění, který napodobuje efekt „střílení do výfuku“ závodních vozů v důsledku vynechání zapalování. To platí v mimořádné míře pro jízdní režim Race (společně s dalšími změnami, jako jsou vyšší otáčky motoru, atd.), v němž je Golf GTI Clubsport S vyladěn pro maximální sportovní výkony a extrémně agilní reakce na pohyby pedálu plynu, stejně jako v nastavení Nürburgring. V rámci úprav integrovali inženýři také nové palivové čerpadlo s vyšším průtokem. Motor modelu Golf GTI Clubsport S s pohonem předních kol technicky vychází z motoru TSI se zdvihovým objemem 1 984 cm3, který pohání také ostatní verze modelů Golf GTI a Golf R. Tento zástupce třetí generace motoru EA888 se může pochlubit mnoha technickými vylepšeními, mezi něž patří kapalinou chlazený výfukový kanál k turbodmychadlu, integrovaný do hlavy válců, a proměnné časování sacích i výfukových ventilů.

 

Foto:Volkswagen