MotorInfo

GM a Honda budou spolupracovat při vývoji palivových článků nové generace

2.7.2013 22:46
GM a Honda budou spolupracovat při vývoji palivových článků nové generace

Společnosti General Motors (NYSE: GM) a Honda (NYSE: HMC) oznámily, že podepsaly definitivní dohodu o společném vývoji palivových článků nové generace a technologie zásobování vodíkem v časovém horizontu roku 2020.

Spolupráce zahrnuje kromě výměny poznatků při vývoji a synergických úspor také společnou strategii při získávání potřebných zdrojů pro vývoj a výrobu. GM a Honda plánují spolupráci i s vlastníky budoucí infrastruktury zásobování vodíkovým palivem, která má zásadní význam pro masové zavádění automobilů poháněných palivovými články a jejich přijetí ze strany zákazníků.

GM a Honda jsou uznávanými lídry v oblasti technologií palivových článků. Podle tzv. „Clean Energy Patent Growth Index“ jsou GM a Honda na 1. resp. 2. místě co do počtu patentů na technologie palivových článků zaregistrovaných v období let 2002 až 2012. Celkem mají tyto dvě společnosti zaregistrováno přes 1 200 patentů.

„Naše spolupráce je založena na silných základech, kterými Honda i GM jako lídři na poli vývoje vodíkových palivových článků disponují,” říká Dan Akerson, president a CEO koncernu GM. „Jsme přesvědčeni, že jde o nejlepší způsob jak vyvíjet tyto důležité technologie, které mohou snížit naši závislost na ropných palivech a přispět tak k tématu trvale udržitelné ekologické mobility lidstva.”

Takanobu Ito, prezident a CEO Honda Motor Co. Ltd., říká: „Mezi technologiemi s nulovými emisemi CO2 mají automobily poháněné palivovými články výraznou výhodu v délce dojezdu a čase tankování, které jsou porovnatelné s konvenčními automobily se spalovacími motory. Honda a GM se snaží co nejvíce rozšířit trh ve prospěch této čisté mobility. Jsem velmi rád, že se nám podařilo uzavřít tuto formu spolupráce, která spojuje naše vyspělé technologie palivových článků – to v budoucnosti umožní vytvoření výkonných a dostupných systémů.“  

Program „Project Driveway“ koncernu GM, spuštěný v roce 2007, doposud shromáždil poznatky z bezmála 3 milionů mil (4,8 mil. km) naježděných v běžném provozu s flotilou 119 vozů poháněných vodíkovými palivovými články, což je více, než dosud dokázal jakýkoli jiný výrobce automobilů. Automobilka Honda začala v roce 2002 pronajímat model Honda FCX a dosud dodala 85 kusů do USA a Japonska (včetně následujícího modelu FCX Clarity, který v roce 2009 získal titul ekologického automobilu světa „World Green Car“). Honda dodala tato vozidla s vodíkovými palivovými články zákazníkům v USA a shromáždila relevantní data z běžného provozu. Honda už oznámila, že plánuje uvedení nástupnického modelu FCX Clarity do Japonska a USA v roce 2015 a následně i do Evropy. Koncern GM oznámí svoje plány na zavedení automobilů s palivovými články do sériové výroby později.

Technologie pohonu palivovými články poskytuje řešení mnoha naléhavých problémů automobilismu budoucnosti – jde především o osvobození od závislosti na ropných palivech, dostatečný dojezd a krátký čas tankování. Automobily poháněné palivovým články mohou využívat jako palivo vodík vyrobený pomocí obnovitelných zdrojů energie (např. větrné elektrárny nebo biomasa). Jediným odpadním produktem palivového článku je vodní para. V současnosti mají automobily poháněné palivovým články dojezd okolo 600 km, vodíkové palivo lze do nádrží načerpat za méně než tři minuty a technologie pohonu je vhodná pro malé, střední i velké automobily.