Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Ford balí utajované prototypy nových modelů do kamufláže s trojrozměrným efektem; výsledná optická iluze ztěžuje vnímání skutečných tvarů karoserie.
Pokud jste někdy spatřili auto pokryté bizarními „klikyháky“, patrně to byl utajovaný prototyp nového automobilu se speciální kamufláží. Účelem těchto nepřehledných vzorů je ztížit zvědavým zrakům vnímání skutečných tvarů aut, která se testují v běžném provozu. Design kamufláže vytváří optickou iluzi způsobující, že zrak nedokáže tak snadno zaznamenat hlavní rysy karoserie. Nejnovější maskovací vzor Fordu je částečně inspirován populárními optickými klamy, které lidé šíří po internetu. Tisíce válců černé, bílé a šedé barvy jsou uspořádané křížem krážem ve zdánlivě náhodném vzoru. Díky tomu je pro oko mimořádně obtížné rozpoznat v denním světle klíčové tvary prototypu, ať už naživo nebo na fotografiích. Ty dnes pořizují a šíří po internetu nejen profesionální špionážní fotografové, ale i fanoušci aut, mnohdy ve formě selfie (autoportrétu) s „uloveným“ prototypem v pozadí.
„Skoro každý má dnes chytrý telefon a může sdílet fotky okamžitě. Všichni, včetně našich konkurentů, tak mohou vidět vozy, které testujeme,“ řekl Lars Muehlbauer, vedoucí kamuflovacího oddělení ve Ford of Europe. „Designéři navrhují krásná auta s atraktivními tvary. Naším úkolem je udržet tyto tvary v tajnosti.“
Testování prototypů v běžném provozu na veřejných silnicích je nezbytnou součástí vývojového programu. Příprava nové kamufláže trvá asi dva měsíce. Vzor se potom vytiskne na velmi lehké vinylové samolepicí fólie, které jsou tenčí než lidský vlas. Nové vzory se nejprve zkouší v uzavřených areálech, aby měl Ford jistotu, že kamufláž funguje očekávaným způsobem.
„Snažím se vytvořit chaotický vzor, který mate zrak,“ vysvětluje Marco Porceddu, prototypový technik z vývojového oddělení Ford of Europe. „Prohlížel jsem si optické iluze na internetu a napadl mě tvar, který lze kopírovat a překrývat mnohotisíckrát. Tím vzniká optická iluze a zároveň i trojrozměrný efekt.“
Kamuflovací fólie používané Fordem snesou i extrémní teploty a dobře splývají s okolním prostředím v zimních podmínkách Evropy. V Austrálii a Jižní Americe používá Ford pískové odstíny.
„Kamufláž obstojí v téměř jakémkoli prostředí, ale jejím cílem je především narušit integritu tvarů, ploch a barev vozu,“ řekl profesor Martin Stevens z Exeterské univerzity. „Optická iluze vám nezabrání vůz spatřit, ale pohrává si s vaší schopností zaznamenat hloubku ostrosti a stíny. Tím ztěžuje vnímání tvarů a rysů vozu. Je to trik, který používá příroda k úniku nebo ukrytí před nebezpečím, ale zrovna tak užitečný je pro testovacího řidiče.“
Foto:Ford