Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. uvádí na český trh novou verzi terénního pick-upu Ford Ranger.
Nový Ford Ranger přichází s novým, modernějším vzhledem přední části vozu a také s karosářskou úpravou v zadní části. Vyšší bočnice zdůrazňují optickou mohutnost nového Rangeru, současně však vytvářejí více prostoru pro náklad. Rozměrné světlomety, velká vnější zpětná zrcátka a robustní lemy blatníků sjednocují vzhled všech nabízených provedení a pomáhají zdůraznit agresivně sportovní vzezření Rangeru. Luxusní verze Wildtrak pak rozvíjí vzhled Rangeru ještě dále za pomoci barevného předělu na přední části. Designéři zde vytvořili zvýrazňující linii, s níž kontrastuje spodní mřížka. Stejný barevný odstín byl použit rovněž na vnějších zpětných zrcátkách, klikách dveří a bočních ventilačních otvorech. Od ostatních verzí se Wildtrak liší také osmnáctipalcovými koly z lehkých slitin, střešním nosičem a exkluzivními emblémy Wildtrak.
Interiér nového Rangeru byl zcela přepracován, takže se teď ještě více blíží vnitřnímu prostředí moderního osobního vozu, zůstala mu ale potřebná robustnost. Vrcholem nabídky je znovu interiér verze Wildtrak odrážející sportovní vzezření exteriéru. Sedadla jsou potažená kombinací kůže a tkaniny s ventilovanými sekcemi, inspirované sportovním oblečením. Poskytují dobré vedení těla a z toho pramenící jistotu i v náročném terénu. Kontrastní prošívání a diskrétní proužek v nezaměnitelném oranžovém odstínu Wildtrak akcentují prémiovou atmosféru interiéru. Na druhé řadě sedadel verze Double Cab se pohodlně usadí tři dospělí cestující, kteří se mohou těšit na dostatek prostoru v příčném i podélném směru. Hluboká schránka ve středové konzole pojme až šest plechovek chlazeného nápoje, zatímco schránka v palubní desce je dost velká na to, aby se do ní vešel i přenosný počítač o úhlopříčce 16 palců. Nechybí ani dostatek menších přihrádek pro odložení mobilních telefonů či jiných drobných předmětů.
Zájemci o nový Ford Ranger mohou volit mezi dvěma vyspělými zážehovými motory Ford Duratorq TDCi se vstřikováním common-rail, které spolupracují s novými šestistupňovými převodovkami. Vylepšenou paletu vznětových motorů tvoří 2.2 TDCi ve variantách 96 a 118 kW (dosud 92 nebo 110 kW) a pětiválcový agregát 3.2 TDCi 147 kW. Na výběr je šestistupňová manuální i automatická převodovka a pro český trh se nový Ranger dodává výhradně s pohonem 4x4. Výrazně nižší spotřeba paliva i emise CO2 jsou společné všem variantám nového Rangeru, ale motorizace 2.2 TDCi se pyšní výsledkem: 6,5 l/100 km a 171 g/km.
Nová šestistupňová samočinná převodovka nabízí dva jízdní režimy. „Normal“ je přizpůsobený pro maximální cestovní komfort a co nejnižší spotřebu. Přesunutím páky do polohy „Performance“ aktivuje řidič dynamičtější režim, v němž převodovka řadí později a umožní také ruční volbu rychlostních stupňů pohybem volicí páky dopředu (podřazování) nebo dozadu (odřazování).
Stejně jako všechny soudobé produkty značky Ford je i Ranger zkonstruován tak, aby zajistil cestujícím nejvyšší možnou úroveň ochrany. Bezpečnostní struktura je tvořena karoserií se značným podílem vysokopevnostních ocelí a novým rámem, který pohlcuje energii kolize. Předtím, než poslali proti překážce první prototyp, vykonali vývojáři Fordu více než 9 000 virtuálních bariérových testů za pomoci nejmodernějších počítačových technologií. Ranger disponuje také mnoha technologiemi aktivní bezpečnosti, které pomáhají nehodám předcházet. Klíčovým prvkem je zde elektronický stabilizační program ESP, jenž v sobě zahrnuje řadu specializovaných elektronických systémů, včetně toho, který dokáže „zklidnit“ připojený přívěs. Při vývoji nového Rangeru přihlížel Ford také k bezpečnosti chodců. Výsledkem je pět hvězdiček Euro NCAP, tedy nejvyšší možné hodnocení aktivní i pasivní bezpečnosti. Ranger je prvním a dodnes jediným modelem ve své kategorii, který od této nezávislé autority hodnotící bezpečnost automobilů obdržel maximální možný počet hvězdiček.
Nově upravený podvozek Fordu Ranger přináší do segmentu pick-upů komfort srovnatelný s osobními automobily, menší ovládací síly, preciznější ovladatelnost a lepší jízdní stabilitu. I přes velký rozvor náprav má vůz poloměr otáčení dost malý na to, aby se s ním snadno manévrovalo a parkovalo v úzkých ulicích evropských měst. K lepší průchodnosti volným terénem přispěl tužší žebřinový rám, zvýšení světlé výšky až na 230 mm a strategické umístění komponentů hnací soustavy nad podélné nosníky rámu, aby nemohlo dojít k jejich poškození při kontaktu s povrchem. Ranger se pyšní také působivou schopností překonávat vodní toky – hodnota brodivosti až 800 mm patří mezi srovnatelnými pick-upy k nejlepším.
Všechny model jsou osazeny osvědčenou elektronicky ovládanou přídavnou převodovkou, která umožňuje řidiči kdykoli za jízdy do rychlosti 120 km/h přepínat mezi režimy 4x2 a 4x4 ovladačem na středové konzole mezi sedadly. Je-li zapotřebí více točivého momentu nebo naopak silnější brzdný moment motoru při sjíždění klesání s plně zatíženým vozem, je v záloze ještě redukovaný převod. V průchodu náročným terénem pomáhá i elektronická závěra zadního diferenciálu, na přání je možno mít i klasickou mechanickou uzávěrku.
V opravdu náročném terénu zvýší řídící elektronika odpor plynového pedálu a sníží jeho citlivost, aby zabránila neúmyslné akceleraci v důsledku nekontrolovaných pohybů chodidla při přejezdu velkých nerovností. Prudké sjezdy pak řidiči pomůže zvládnout automatický Asistent pro sjezd, který udržuje konstantní rychlost a dovoluje řidiči soustředit se na práci s volantem.
Dalším oborem, v němž nový Ford Ranger předčí své konkurenty, je jeho schopnost překonat brody až do výšky vodního sloupce 800 mm a také táhnout přívěs o celkové hmotnosti až 3 500 kg.
Ford Ranger je vybaven systémem SYNC 2, který umožňuje řidiči i členům posádky připojit jejich mobilní zařízení k systémům vozu a přehrávat si třeba hudbu ze svého iPhonu. Stejně tak umožňuje SYNC 2 hlasové ovládání mnoha funkcí vozu, od nastavení teploty interiéru přes zadání cíle v navigaci až po vytáčení čísel z mobilního telefonu bez dotyku řidičovy ruky. Kromě toho je vybaven řadou elektronických bezpečnostních systémů, jako je např. automatická výstraha (či korekce) při opuštění jízdního pruhu, čtení dopravních značek, couvací kamera, asistent pro rozjíždění do kopce, systém hlídající řidičovu bdělost, atd.
Na českém trhu se nový Ford Ranger prodává ve verzích výbavy XL, XLT, Limited a Wildtrak, a to jako dvoumístný Single Cab, 2+2místný Super Cab a pětimístný Double Cab. Jeho cena na českém trhu začíná částkou 491 900 Kč bez DPH.
Ford Ranger_ ceník Ranger Euro 6.pdf
Ford Ranger_ceník Ranger Start Edition.pdf
Foto: J. Svoboda, Ford