MotorInfo

Ford nabídne elektrifikované modely

7.9.2013 13:22
Ford nabídne elektrifikované modely

Od roku 2014zařadí Ford do své nabídky pro Evropu hned tři různé elektrifikované modely.

V příštím roce dorazí na evropské trhy nový plug-in hybrid C-MAX Energi a Mondeo Hybrid. Obě novinky se připojí k elektromobilu Ford Focus Electric, který se vyrábí v německém Saarlouis a zákazníci si ho mohou objednávat již nyní.  Ford je druhý největší výrobce hybridních vozů na světě. V USA, kde automobilka loni prodala přibližně 46 000 elektrifikovaných automobilů, se její podíl v tomto segmentu za jediný rok zečtyřnásobil.

Nabídku elektrifikovaných vozů Ford pro evropský trh budou tvořit:

Focus Electric s  elektromotorem o výkonu 105 kW. Vůz vyvine nejvyšší rychlost 137 km/h a na jedno nabití ujede až 162 km. Zabudovaná 6,6kW nabíječka nabije sadu kapalinou chlazených lithium-ion akumulátorů o kapacitě 23 kWh za tři až čtyři hodiny, pokud je zapojena do sítě pod napětím 32 A.

C-MAX Energi, první sériově vyráběný plug-in hybrid značky Ford. Tento model kombinuje hybridní hnací ústrojí s vysokonapěťovým lithium-ion akumulátorem o kapacitě 7,6 kWh. V čistě elektrickém režimu ujede asi 30 km a po homologaci by měl vykazovat emise CO2 v kombinovaném cyklu pod 50 g/km. Plné nabití z nabíjecí stanice trvá méně než tři hodiny.

Fusion Hybrid kombinuje spalovací motor s elektromotorem a akumulátorem. V elektrickém režimu vyvine rychlost až 136 km/h. Při rozjezdech a v nižších rychlostech využívá elektrický pohon, zatímco při vyšším zatížení vstoupí do hry spalovací motor, který dobíjí akumulátor. Fusion Hybrid se bude v Evropě prodávat jako Mondeo Hybrid. Ford očekává kombinovanou spotřebu pod 4,5 l/100 km a emise CO2 nižší než 99 g/km.

Ford Focus Electric a C-MAX Energi jsou již integrované do dopravní struktury německého Kolína nad Rýnem, kde se účastní výzkumného projektu „colognE-mobil“. Projekt financovaný částkou 13,2 milionu euro (v přepočtu asi 339 milionů Kč) by se mohl stát vzorem při zavádění infrastruktur pro elektromobily v dalších německých městech.

Elektrifikované modely se v nabídce Fordu zařadí po bok mimořádně úsporných vozů poháněných zážehovými a vznětovými motory, k nimž patří mimo jiné:

Focus ECOnetic se spotřebou 3,4 l/100 km a emisemi CO2 88 g/km.

Focus 1.0 EcoBoost 74 kW v nové verzi plánované na začátek příštího roku, která bude mít kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km a emise CO2 99 g/km.

Sedm motorizací Fiesty s emisemi CO2 pod 99 g/km.

Motor 1.0 EcoBoost kombinuje přímé vstřikování paliva s proměnným časováním ventilů a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Díky tomu dosahuje nižší spotřeby a v letech 2012 a 2013 zvítězil nejmenší EcoBoost v anketě „International Engine of the Year“ (Mezinárodní motor roku). 

Fordem sponzorovaný průzkum ukázal, že většině Evropanů záleží na životním prostředí. Mnoho z nich pokládá klimatické změny za největší problém, kterému dnešní svět čelí. Z odpovědí šesti tisíc respondentů rovněž vyplynulo, že lidé přesně nevědí, jak žít ekologicky šetrnějším stylem, většina se nechce vzdát vlastnictví automobilu a že elektromobily jsou obecně považovány za šetrnější k životnímu prostředí. 

Ford zadal realizaci průzkumu přední konzultační společnosti „The Futures Company“, aby získal přesnější představu o postojích veřejnosti ke vztahu mezi osobní mobilitou a životním prostředím. Průzkum ukázal, že:

  • 72 procent pokládá elektrifikované automobily za ekologicky šetrnější,
  • 54 procent považuje klimatické změny za největší problém dnešního světa,
  • 52 procent by si neumělo představit život bez auta,
  • 38 procent neví přesně, jak vést ekologicky šetrnější životní styl,
  • 28 procent by uvažovalo o pořízení automobilu s elektrifikovaným pohonem,
  • 23 procent chce do budoucna cestovat ekologičtějším způsobem.

První elektrický automobil vyrobil Ford přesně před 100 lety. Jednalo se o elektrizovanou verzi Fordu Model T, která se ale do sériové výroby nedostala. Společný projekt zakladatele Ford Motor Company Henryho Forda a vynálezce Thomase Edisona, kteří chtěli přivést na svět „levný a praktický elektrický automobil“, ztroskotal na tehdejší technické úrovni akumulátorů.