MotorInfo

Ford Mustang nad ulicemi Manhattanu

17.4.2014 07:37
Ford Mustang nad ulicemi Manhattanu

Ford a Empire State Building připravily u příležitosti výročí 50 let Mustangu výstavu ve výšce 305 metrů nad ulicemi Manhattanu.

Celý svět si připomíná 50 let Fordu Mustang. Jak lépe oslavit kulaté výročí této automobilové legendy než jejím vystavením na vrcholu jedné z nejslavnějších výškových budov světa? Jakmile se Ford dohodl s Empire State Building, že nový Mustang Convertible vystaví na vyhlídkové terase v 86. patře tohoto mrakodrapu, obrátil se na DST Industries, svého dlouholetého partnera, který má s podobnými operacemi bohaté zkušenosti.

Ford Motor Company a DST Industries, společnost sídlící v michiganském městě Romulus, spolupracují už téměř šest desetiletí. V třiaosmdesátiletéleté historii Empire State Building se na její vyhlídkové terase vystavovalo zatím jen jediné auto. Byl to v roce 1965 právě Ford Mustang a o jeho instalaci se postarala už tehdy firma DST.

„Dnes se vracíme na Empire State Building, kde vystavujeme nový Mustang, abychom tak připomněli padesáté výročí zahájení jeho prodeje,“ uvedl Dave Pericak, šéfkonstruktér Mustangu. „S novým modelem jsme zvýšili úroveň techniky a zpracování, proto jsme se rozhodli vynést jej do výšky doslovně.“

„S přípravou jsme začali v polovině února a velmi rychle jsme zjistili, že se neubráníme staromódním postupům. Moderní technika je bezmocná, protože vyhlídková terasa se nachází více než 300 metrů nad ulicí,“ popisuje George Samulski z Ford North America. „Terasa je příliš vysoko, než abychom mohli použít jeřáb. Zároveň se nad ní do výšky 122 metrů tyčí anténa, takže nebylo možné ani spustit auto z vrtulníku.“

Podobná operace se v celé historii odehrála zatím jen jednou, v říjnu 1965. Lidé z DST, mezi nimiž byl i technik Claude Cochran (dnes už v penzi), tehdy rozmontovali Ford Mustang na části dostatečně skladné na to, aby se daly vyvézt na vrchol budovy ve výtahu.

Po nezbytné prohlídce a přeměření všech průchodů budovy v New Yorku se inženýři vrátili do vývojového centra Fordu v Dearbornu, kde na zmenšeném modelu Mustangu určili linie, podle kterých bude potřeba automobil rozdělit. Přesnost měření a výpočtů byla pro úspěch celé akce zásadní, u všech částí musela zůstat přiměřená rezerva. Bylo naprosto vyloučené, aby se ceněný interiér mrakodrapu ve stylu art deco poškodil kvůli obtížné manipulaci s některou z částí rozřezaného Mustangu.

„V roce 1965 jsme měli problém pouze s volantem,“ vzpomíná Cochran. „Vyřízli jsme z auta celou prostřední část včetně čelního skla a volant o kousek přečníval. Museli jsme nákladní vozík s tímto segmentem do výtahu trochu namáčknout.“

Během příprav na letošní instalaci byly využity karoserie dvou prototypů kabrioletu Mustang. Ta, kterou Ford nakonec vystavuje v New Yorku, byla kompletně odstrojena a před rozřezáním uvedena do na pohled dokonalého stavu. Druhá karoserie posloužila jako zdroj náhradních dílů a také k ověření zvoleného postupu. Jednotlivé díly rozřezané karoserie totiž musely přesně sedět na speciální nosný trubkový rám a zároveň do sebe musely znovu perfektně zapadnout. Tým DST vyrobil pro jednotlivé části speciální vozíky a dřevěné nosné rámy, které usnadnily transport a instalaci rozloženého auta. Jediná cesta nahoru do 87. patra Empire State Building vede přes jeden nákladní a dva osobní výtahy. V rámci příprav proto vznikla dřevěná maketa nejmenšího z výtahů, na které se ověřovala průchodnost všech připravených částí vozu. Současně s tím se sledovala hmotnost jednotlivých „balíků“, aby nebyl překročen limit maximálního zatížení výtahů.

„Vyhlídková terasa je pro veřejnost otevřena od osmi hodin ráno do dvou do noci. Kvůli tomu nám na to, abychom vyvezli Mustang nahoru a tam jej smontovali, zbývalo jen šest hodin,“ řekl Pericak. „Než jsme odvezli celý komplet do New Yorku, strávil náš šestičlenný tým několik dní nácvikem celého procesu montáže. Všechno bylo načasováno v minutových intervalech. Práce na vyhlídkové terase proto v mnoha ohledech připomínala synchronizovanou činnost mechaniků v boxech, jako třeba na závodech NASCAR nebo Formule 1.“

Po několika týdnech pečlivých příprav a tréninku, přepravě do New Yorku a montáže výstavního exponátu si lidé z DST užili krátkého odpočinku, aby vůz opět po rozmontování přepravili výtahem zpátky dolů.