Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Ford Fiesta ST nové generace nabídne nový motor 1.5 EcoBoost o výkonu 147 kW a přepínatelné jízdní režimy.
Ford Performance představuje novou generaci sportovního modelu Ford Fiesta ST. Pod jeho kapotou pracuje zcela nový tříválcový motor EcoBoost o zdvihovém objemu 1,5 l. Veřejnosti se nová Fiesta ST poprvé představí na autosalonu v Ženevě.
Motor dosahuje výkonu 147 kW (200 k) a točivého momentu 290 N.m. Akceleraci 0–100 km/h zvládne nová Fiesta ST podle předběžného odhadu za pouhých 6,7 s. Třetí generace Fiesty ST se stane historicky prvním modelem Ford Performance se tříválcovým motorem. Zároveň to bude první Fiesta ST s přepínatelnými jízdními režimy Normal, Sport a Track. V závislosti na zvoleném režimu se změní odezva motoru, řízení i stabilizačního systému, stejně jako zvukový projev vozu.
Nejnovější Fiesta ST bude totiž vybavena systémem elektronického vylepšení zvuku (Electronic Sound Enhancement, ESE) i aktivní klapkou ve výfukovém potrubí. Tyto technologie společně obohacují přirozeně sportovní zvuk nového motoru 1.5 EcoBoost. Agregát bude jako vůbec první tříválec na trhu vybaven systémem deaktivace jednoho válce při částečném zatížení. I díky tomu vykazuje emise CO2 pouze 114 g/km.
Fiesta ST nové generace se začne prodávat v roce 2018. Zákazníci si budou moci vybírat ze třídveřového a pětidveřového provedení karoserie. V nabídce bude také široká paleta individualizačních sad i jednotlivých prvků. K charakteristickým rysům exteriéru patří speciální přední mřížka v designu inspirovaném závodními vozy nebo exkluzivní osmnáctipalcová kola z lehké slitiny.
Pohonná jednotka nové Fiesty ST je nejčerstvějším členem řady zážehových motorů EcoBoost, k nimž patří i oceňovaný 1.0 EcoBoost. Zcela nový tříválec 1.5 EcoBoost pracuje s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva a nezávisle proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Je přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem. Tříválcové konstrukci je vlastní příznivý průběh točivého momentu, který dosahuje vysokých hodnot již při nízkých pístových rychlostech motoru. Turbodmychadlo je navržené tak, aby vytvořilo plnicí přetlak rychleji. Pro řidiče to znamená minimální prodlevu na sešlápnutí plynu a intenzivnější požitek ze sportovní jízdy. Kombinace přímého a nepřímého vstřikování zvyšuje účinnost motoru zejména při částečném zatížení. Výsledkem je snížení emisí CO2, a tedy i spotřeby paliva.
Nová technologie deaktivace jednoho válce, již Ford poprvé oznámil v souvislosti s motorem 1.0 EcoBoost, ve vhodných situacích samočinně přeruší přívod paliva a chod ventilů v jednom z válců. Typicky k tomu může docházet při jízdě setrvačností nebo při jízdě ustálenou rychlostí v rovinatém terénu, kdy motor pracuje jen s minimálním zatížením. Odpojení i opětovné připojení válce trvá pouhých 14 milisekund. Pro řidiče je změna nepostřehnutelná. Účelem systému je snížení spotřeby paliva v běžném provozu.
Účinnost celohliníkového motoru dále zvyšuje integrované sběrné potrubí. Umožňuje rychlejší dosažení optimální provozní teploty, ale zároveň zlepšuje odezvu na sešlápnutí akcelerátoru. Zkracuje totiž vzdálenost, kterou musí výfukové plyny urazit na cestě mezi válci a turbodmychadlem. Motor je osazen rovněž filtrem pevných částic, který zmenšuje emise sazí.
Přepínatelné jízdní režimy umožňují řidiči změnit charakter nové Fiesty ST tak, aby co nejlépe vyhovoval různým provozním scénářům od cesty s dětmi do školy až po sportovní jízdu na závodní dráze. V režimu Normal je nastavení motoru, protiprokluzového systému, stabilizačního systému (ESC), elektrického posilovače řízení (EPAS) i systémů regulujících zvukový projev zvoleno tak, aby vůz působil přirozeně pohotovým a komunikativním dojmem. V režimu Sport se plynový pedál i EPAS přepnou na ostřejší mapu. Ve výfuku se otevře aktivní klapka a systém ESE zintenzivní sportovní zvuk motoru. V režimu Track jsou všechny systémy nastavené tak, aby umožnily zajíždět co nejrychlejší časy na kolo. Systém regulace prokluzu kol se deaktivuje a systém ESC zasahuje později.
Základem jízdních vlastností je speciálně naladěný podvozek Ford Performance, podporovaný systémem stranového rozdělování točivého momentu. Ten přibrzďuje v zatáčce vnitřní přední kolo, čímž potlačuje případnou nedotáčivost. Systém ESC nabízí tři úrovně intervencí: plně aktivní, s omezenými zásahy a zcela deaktivovaný.
Nová generace Fiesty ST nabízí dosud nejširší možnosti individualizace vzhledu a výbavy. Zákazníci si budou moci vybírat z několika provedení řadicí páky, volantu, dveřních madel a dekorací palubní desky. K dispozici budou rovněž různé stylingové sady. Atmosféru na palubě dotvářejí anatomická sedadla Recaro a sportovně tvarovaný volant. Nabídku odstínů laku karoserie doplní nová modrá Liquid. Fiesta ST bude jezdit na exkluzivních 18" kolech z lehké slitiny.
Komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 umožní řidičům Fiesty ST ovládat audiosystém, navigaci a připojený chytrý telefon prostřednictvím intuitivních hlasových povelů. SYNC 3 je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto. Na dotykové obrazovce o úhlopříčce 8 palců lze používat stejná ovládací gesta jako na chytrých telefonech. Fiesta ST nové generace bude nabízena také s kvalitním audiosystémem B&O PLAY, který bude k dispozici i pro některé další verze nové Fiesty.
Foto:Ford