MotorInfo

Evropské štítky na pneumatiky jsou zde - neříkají však zdaleka vše

1.11.2012 20:42
Evropské štítky na pneumatiky jsou zde - neříkají však zdaleka vše

Od 1. listopadu vchází v platnost povinné používání nových štítků, které upozorňují spotřebitele na výkonnostní a bezpečnostní parametry pneumatik. Odborníci z pneumatikářského odvětví však poukazují na to, že štítek obsahuje příliš málo kritérií, aby mohl dostatečně charakterizovat vlastnosti pneumatik.

Evropský štítek na pneumatiky byl navržen jako hodnotící systém, jenž má spotřebitele vést k nákupu bezpečných a k životnímu prostředí šetrných pneumatik za pomoci zobrazení tří výkonnostních parametrů – valivého odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Od uvedeného data všechny pneumatiky na osobní automobily, lehké nákladní vozy a nákladní vozy musí být prodávány s tímto informačním štítkem.

Výrobce pneumatik společnost Goodyear tuto iniciativu vítá, ale současně zdůrazňuje, že evropský štítek postihuje pouze několik z mnoha důležitých výkonnostních parametrů pneumatiky.

Jean-Pierre Jeusette, generální ředitel inovačního centra společnosti Goodyear v Lucemburku to komentuje slovy: „Štítek má velký potenciální vliv – a to z hlediska finančního, ekologického i z hlediska bezpečnosti na silnicích napříč celou Evropou. Naše analýza ukazuje, že pokud by všechna vozidla jezdila na pneumatikách s hodnocením A, mohlo by to ušetřit až 27 miliard euro ročně na pohonných hmotách* a emise CO2 by mohly být sníženy až o 20 milionů tun.“

„Volba osobních pneumatik s hodnocením A v přilnavosti na mokru ve srovnání s pneumatikami s hodnocením G může znamenat o 30 % kratší brzdnou dráhu na mokru, tedy zastavení až o 18 metrů dříve**, což odpovídá délce tří až čtyř automobilů.“

„Nicméně štítek může spotřebitelům a správcům vozových parků sloužit pouze jako počáteční bod, jelikož při výběru by měli hledět dále i na ostatní parametry, které ovlivňují celkové vlastnosti pneumatiky. Podíváme-li se na to z hlediska naší společnosti, Goodyear testuje více než 50 různých prvků ovlivňujících vlastnosti pneumatiky během jejího vývoje, včetně ovladatelnosti na suchu a na mokru, boční stability a stability ve vysokých rychlostech. Klíčové bezpečnostní parametry, jako jsou aquaplaning při zatáčení a při jízdě po rovině, na štítku rovněž nejsou uvedeny.“

Také nezávislá testovací organizace TÜV upozorňuje na to, že informace uvedené na novém evropském štítku jsou omezené.

Michael Staude, produktový manažer oblasti pneumatiky a kola ve společnosti TÜV SÜD Automotive uvádí: „Evropský štítek je něco jako svíčka, jelikož vnáší do oblasti parametrů pneumatik trochu světla, bohužel se však nejedná o pochodeň. Mnoho důležitých výkonnostních parametrů na něm jednoduše není uvedeno a zimní pneumatiky jsou toho velmi dobrým příkladem. Na tuto skutečnost byste si jako kupující měli dávat pozor. Na vaše další dotazy byste se při výběru pneumatik měli ptát přímo vašeho prodejce a neočekávat, že štítek vám poví vše, co potřebujete vědět.“

Rovněž známý výrobce zimních pneumatik – firma Nokian Tyres, uvádí, že nový klasifikační systém nezohledňuje skutečné zimní podmínky. V náročných a rychle se měnících zimních podmínkách je pro bezpečnost pneumatik nejdůležitější přilnavost na zledovatělém a zasněženém povrchu. Pro bezpečnost spotřebitelů je proto důležité, aby si zakoupili pneumatiky vhodné pro konkrétní jízdní podmínky. A tak například třída přilnavosti na mokru neurčuje, jak je pneumatika vhodná pro skutečné zimní podmínky. Například nordické nehrotované pneumatiky jsou uzpůsobeny i na velmi kluzký povrch pokrytý sněhem či ledem. Nehrotované pneumatiky určené pro mírné středoevropské klima kladou zase větší důraz na rychlou jízdu na úkor přilnavosti na ledu. Proto je potřebné, aby zákazníci získávali další informace například z testů nezávislých organizací.

„Úspěch nového značení bude rovněž velmi záviset na kvalitě jeho prosazování, což má za úkol všech 27 členských států, každý na svém území. Zároveň musí existovat efektivní systém pokut v souvislosti se zaváděním tohoto předpisu, čímž se zvýší důvěryhodnost štítku. Efektivním prosazováním štítků by se měla vytvořit srovnatelná základna pro všechny společnosti na trhu, což by zajistilo, že veřejnost, prodejci pneumatik i ostatní zainteresovaní lidé nebudou oklamáni a navedeni k nákupu nekvalitních pneumatik, které byly buď náhodou, nebo záměrně nesprávně označeny,“ dodává Staude ze společnosti TÜV SÜD Automotive.

Jedny z největších úspor se projeví u flotil nákladních vozů, vysvětluje Emmanuel Robner, ředitel hodnocení pneumatik ve společnosti Goodyear. „U nákladních vozů se valivý odpor podílí na spotřebě přibližně z 30 %, takže volba správné pneumatiky může spotřebu automobilu zásadně snížit.“

„Vliv na potenciální snížení ekologického dopadu by mohl být enormní a odhadované finanční úspory by se mohli rovnat 7 000 Euro během celé životnosti pneumatik – tedy dost na to, aby správce flotily nakoupil nové pneumatiky***.“

_________________________________________________________________________________________________________

*Výsledek se může lišit podle typu vozidla a silničních podmínek, ale rozdíl mezi stupněm G a A pro kompletní sadu pneumatik může omezit spotřebu pohonných hmot až o 7,5 % při měření podle testovacích metod uvedených v nařízení EC 1222/2009. Například: volbou pneumatiky s valivým odporem A místo stupně G by mohl řidič ušetřit více než 315 euro během životnosti pneumatik. Výpočet vychází z následujících předpokladů - průměrná spotřeba pohonných hmot je 8 l / 100 km (80 l/ 1000km), 7,5 % = o 6 l méně pohonných hmot; 1,50 euro/litr = 9 Euro při průměrném kilometrovém proběhu 35 000 km = 315 euro. S přibližně 217 750 000 auty na silnicích a průměrně 14 000 ujetými kilometry v Evropě za rok to vede k potenciální roční úspoře až 27 miliard euro, pokud by všechna evropská auta jezdila na pneumatikách s hodnocením A.

**Výsledek se může lišit podle typu vozidla a silničních podmínek, nicméně za plného brzdění rozdíl mezi stupněm G a A u sady identických pneumatik může být až o 30 % kratší brzdná dráha (např. pro typický osobní automobil jedoucí rychlostí 80 km/h to může být až o 18 m kratší brzdná dráha, měřeno podle testovacích metod uvedených v nařízení EC 1222/2009

***Výpočet vzešel z testů provedených v inovačním centru společnosti Goodyear v Lucemburku v roce 2012 a vychází z následujících předpokladů: průměrná spotřeba automobilu je 32,3 l/100 km → 323 l/ 1000 km→ 14,7% potenciální úspora = 47,5l nižší spotřeba na 1000 km → cena benzinu je 1,50 EUR/litr → 71,25 EUR/ 1000 km → 100 000 km kilometrový proběh/rok = úspory 7 125 EUR/rok