Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Většina Evropanů by byla ochotná zvážit, zda za poplatek nepůjčit svůj vůz někomu jinému; ukázal to průzkum společnosti Ford Motor Company realizovaný mezi 10 000 lidmi z různých evropských zemí.
Půjčit svůj vůz někomu jinému bývalo kdysi vrcholným projevem důvěry. Dnes by většina z nás byla ochotná uvažovat o tom, že v rámci sdílení aut pustí za volant svého miláčka úplně neznámou osobu. To je jeden z poznatků nového průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Ford Motor Company s úmyslem lépe porozumět názorům veřejnosti na problematiku „sdílené ekonomiky“.*
Z 10 016 dotazovaných obyvatel Francie, Itálie, Německa, Španělska a Velké Británie by až 55 procent přenechalo k dočasnému užívání svůj vůz, kdyby za to dostali zaplaceno. Až 44 procent respondentů by se takto podělilo o bydlení, 33 procent o mobilní telefon a 17 procent z nich by dokonce bylo ochotno sdílet svého psa. Většina lidí vyjádřila ochotu svézt ve svém voze někoho jiného (77 procent) nebo přepravit zásilku (78 procent). Podobná část respondentů (76 procent) by také využila sdílenou službu k vlastní přepravě nebo k parkovacím místům (73 procent).
Sdílená ekonomika vytváří v celosvětovém měřítku tržby ve výši více než 350 miliard Kč, přičemž do roku 2025 by její potenciál mohl podle odhadů stoupnout až na téměř osm bilionů korun. Sdílení aut by se v tomto horizontu mělo rozšířit o 23 procent.
Ford v současnosti prochází transformací z automobilky na společnost, která se zabývá jak výrobou a prodejem automobilů, tak službami pro osobní mobilitu. Cestu v tomto směru vytyčil plán Ford Smart Mobility, jehož cílem je zajistit firmě přední postavení v oblastech konektivity, mobility, autonomních vozů, zákaznické zkušenosti a práce s daty. Již letos bude například do Evropy uvedena nová služba FordPass. K jejím nejnovějším partnerům patří společnost BP nebo firma Mobile City zajišťující platby za parkování prostřednictvím mobilního telefonu. Součástí FordPass bude rovněž služba Ford Carsharing, kterou provozuje Ford v Německu ve spolupráci se společností Flinkster Carsharing.
Z průzkumu vyplynulo, že největší ochotu sdílet za peníze svoje auto mají Španělé (61 procent) následovaní obyvateli Itálie (58 procent), Francie (56 procent), Británie (50 procent) a Německa (48 procent). Pasažéra by za úplatu nejspíše svezli Francouzi (87 procent), dále Italové (86 procent), Němci (82 procent), Španělé (80 procent) a Britové (59 procent). Ke sdílené ekonomice se stavějí vstřícněji muži a mladí lidé: své auto by ke sdílení poskytlo 61 procent mužů, ale jen 49 procent žen. Ve věkové skupině 25–34 let stoupá procento osob ochotných sdílet svůj vůz na 68 procent.
Služba Ford Carsharing má v menších i větších německých městech celkem 176 stanovišť a díky partnerství se společností Flinkster umožňuje zákazníkům využívat flotilu přibližně 3 600 vozů. V Londýně provozuje Ford službu zpoplatněného GoDrive s garantovanými parkovacími místy. Ford také uzavřel partnerství s belgickou firmou CarAmigo a v roce 2015 vyzkoušel Ford Credit šestiměsíční pilotní program, v jehož rámci mohly tisíce britských zákazníků pronajmout svůj vůz někomu jinému. Ve Spojených státech běží v pilotním režimu služba Dynamic Shuttle a Ford letos oznámil, že systém SYNC 3 bude podporovat aplikaci MyBoxMan, jejímž prostřednictvím si mohou řidiči přivydělávat přepravou zásilek.
____________________________________________________
* Průzkum realizovala agentura Opinion Matters na objednávku Ford Motor Company v dubnu 2016.
Foto:Ford