Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Jeden z automobilových andělů strážných slaví narozeniny. V březnu 1995 zavedl Mercedes-Benz do sériové výroby elektronicky řízený stabilizační systém ESP.
Společně s bezpečnostním pásem, airbagem a ABS je vynález společnosti Daimler s odstupem času nejdůležitějším bezpečnostním systémem v moderních osobních vozech, který již zachránil život mnoha tisícům lidí. Stabilizační systémy jsou povinnou výbavou nových osobních vozů v Evropě od listopadu 2011.
Mercedes-Benz je průkopníkem v oblasti bezpečnosti a s protiblokovacím systémem ABS (1978) a protiprokluzovým systémem ASR (1985) poprvé začal řídit jízdní dynamiku prostřednictvím elektronicky řízených systémů. V roce 1995 následoval další krok kupředu. Základem elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP jsou přídavné senzory, které rozpoznávají přání řidiče ohledně směru jízdy (senzor úhlu natočení volantu) a případný boční smyk vozidla (senzor příčného zrychlení) a otáčení vozu kolem svislé osy. Od března 1995 byla tato světová novinka nabízena standardně v luxusním kupé S 600 (C 140). O několik měsíců později byl systém ESP zařazen také do výbavy luxusních sedanů třídy S (W 140) a roadsteru SL (R 129). V modelech s motorem V12 byl tento bezpečnostní systém dodáván standardně, pro modely poháněné motorem V8 byl zpočátku nabízen na přání.
K razantnějšímu rozšiřování tohoto bezpečnostního systému začalo docházet od roku 1997. Jeden švédský motoristický novinář překročil limity dané zákonitostmi jízdní dynamiky a při náhlém vyhýbacím manévru (tzv. „losím testu“) se převrátil s vozem tehdy nové kompaktní třídy A. To, co vypadalo pro Mercedes-Benz nejprve jako pohroma, se proměnilo v triumf: společnost zařadila v důsledku této nehody ESP v roce 1997 do standardní výbavy – nejprve pro třídu A, poté pro všechny modely. Všichni ostatní výrobci museli tento příklad následovat. Podle usnesení Evropského parlamentu a Evropské rady z 13. července 2009 musejí být od listopadu 2011 všechny nově registrované modely osobních a lehkých užitkových vozů standardně vybaveny elektronicky řízeným stabilizačním systémem.
Zavedení ESP bylo zásadním krokem ke snížení počtu nehod. Výzkumníci nehod ze svazového sdružení německého pojišťovnictví GDV (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft) ještě v roce 2008 odhadovali, že pokud by měly všechny automobily stabilizační systém, mohlo by jen v Německu být o 37 000 nehod se zraněnými osobami a 1 100 nehod s úmrtími méně nebo s výrazně méně závažnými následky. Z toho lze usuzovat, že ESP již v celé Evropě zachránilo mnoho tisíc lidských životů.
„ESP je společně s bezpečnostním pásem, airbagem a ABS s odstupem času nejdůležitějším bezpečnostním systémem moderních osobních vozů,“ zdůrazňuje Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars.
Podpora v kritických situacích
ESP pomáhá řidiči v situacích, kdy hrozí ztráta kontroly nad vozidlem. Jakmile systém rozpozná situaci, která je z hlediska jízdní dynamiky kritická, cíleně podle potřeby přibrzdí jedno nebo více kol. Je-li to nezbytné, dojde automaticky rovněž ke snížení točivého momentu motoru. ESP pomáhá řidiči vozidlo opět stabilizovat – a to zejména v zatáčkách a při náhlých vyhýbacích manévrech. Srdcem stabilizačního systému je senzor rychlosti otáčení kolem svislé osy, který neustále sleduje pohyb vozidla kolem své svislé osy a porovnává naměřené hodnoty s ideálními hodnotami, které plynou z natočení volantu a rychlosti jízdy. Jakmile se vozidlo od této ideální trajektorie pohybu odchýlí, ESP zasáhne a začne bránit smyku již při náznaku jeho vzniku.
Jemné zásahy, nové funkce - optimalizace systému ESP
ESP bylo během dvou desetiletí průběžně vylepšováno rychlejším a preciznějším vytvářením brzdného tlaku, vyšším výpočetním výkonem řídicích jednotek, kompaktnějšími komponenty a novými algoritmy. Důležitým milníkem bylo zavedení elektrického posilovače řízení v roce 2005. Díky tomu přispívají ke stabilizaci vozidla také zásahy do řízení, zatímco do té doby byly možné jen brzdné zásahy a snížení točivého momentu motoru. Nejcitelnější pokrok pro řidiče je však patrný v nastavení a činnosti systému ESP. Zatímco elektronický systém zasahoval v první třídě A radikálně až k téměř zastavení vozidla, pracuje moderní ESP velmi citlivě a udržuje vozidlo v požadovaném směru jízdy s minimálními ztrátami rychlosti. A třístupňové ESP ve sportovních modelech Mercedes-AMG nabízí dokonce na míru střižené režimy „ESP ON“, „SPORT Handling Mode“ a „ESP OFF“, které mění dynamiku vozidla na povel tlačítka.
ESP navíc disponuje mnoha dílčími funkcemi, zcela v souladu s filozofií „Intelligent Drive“ značky Mercedes-Benz, a slouží jako základ pro další asistenční systémy. Přehled dílčích funkcí: