MotorInfo

ESP zachraňuje životy již 20 let

19.5.2015 20:18
ESP zachraňuje životy již 20 let

Jeden z automobilových andělů strážných slaví narozeniny. V březnu 1995 zavedl Mercedes-Benz do sériové výroby elektronicky řízený stabilizační systém ESP.

Společně s bezpečnostním pásem, airbagem a ABS je vynález společnosti Daimler s odstupem času nejdůležitějším bezpečnostním systémem v moderních osobních vozech, který již zachránil život mnoha tisícům lidí. Stabilizační systémy jsou povinnou výbavou nových osobních vozů v Evropě od listopadu 2011.

Mercedes-Benz je průkopníkem v oblasti bezpečnosti a s protiblokovacím systémem ABS (1978) a protiprokluzovým systémem ASR (1985) poprvé začal řídit jízdní dynamiku prostřednictvím elektronicky řízených systémů. V roce 1995 následoval další krok kupředu. Základem elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP jsou přídavné senzory, které rozpoznávají přání řidiče ohledně směru jízdy (senzor úhlu natočení volantu) a případný boční smyk vozidla (senzor příčného zrychlení) a otáčení vozu kolem svislé osy. Od března 1995 byla tato světová novinka nabízena standardně v luxusním kupé S 600 (C 140). O několik měsíců později byl systém ESP zařazen také do výbavy luxusních sedanů třídy S (W 140) a roadsteru SL (R 129). V modelech s motorem V12 byl tento bezpečnostní systém dodáván standardně, pro modely poháněné motorem V8 byl zpočátku nabízen na přání.

K razantnějšímu rozšiřování tohoto bezpečnostního systému začalo docházet od roku 1997. Jeden švédský motoristický novinář překročil limity dané zákonitostmi jízdní dynamiky a při náhlém vyhýbacím manévru (tzv. „losím testu“) se převrátil s vozem tehdy nové kompaktní třídy A. To, co vypadalo pro Mercedes-Benz nejprve jako pohroma, se proměnilo v triumf: společnost zařadila v důsledku této nehody ESP v roce 1997 do standardní výbavy – nejprve pro třídu A, poté pro všechny modely. Všichni ostatní výrobci museli tento příklad následovat. Podle usnesení Evropského parlamentu a Evropské rady z 13. července 2009 musejí být od listopadu 2011 všechny nově registrované modely osobních a lehkých užitkových vozů standardně vybaveny elektronicky řízeným stabilizačním systémem.

Zavedení ESP bylo zásadním krokem ke snížení počtu nehod. Výzkumníci nehod ze svazového sdružení německého pojišťovnictví GDV (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft) ještě v roce 2008 odhadovali, že pokud by měly všechny automobily stabilizační systém, mohlo by jen v Německu být o 37 000 nehod se zraněnými osobami a 1 100 nehod s úmrtími méně nebo s výrazně méně závažnými následky. Z toho lze usuzovat, že ESP již v celé Evropě zachránilo mnoho tisíc lidských životů.

„ESP je společně s bezpečnostním pásem, airbagem a ABS s odstupem času nejdůležitějším bezpečnostním systémem moderních osobních vozů,“ zdůrazňuje Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars.

Podpora v kritických situacích

ESP pomáhá řidiči v situacích, kdy hrozí ztráta kontroly nad vozidlem. Jakmile systém rozpozná situaci, která je z hlediska jízdní dynamiky kritická, cíleně podle potřeby přibrzdí jedno nebo více kol. Je-li to nezbytné, dojde automaticky rovněž ke snížení točivého momentu motoru. ESP pomáhá řidiči vozidlo opět stabilizovat – a to zejména v zatáčkách a při náhlých vyhýbacích manévrech. Srdcem stabilizačního systému je senzor rychlosti otáčení kolem svislé osy, který neustále sleduje pohyb vozidla kolem své svislé osy a porovnává naměřené hodnoty s ideálními hodnotami, které plynou z natočení volantu a rychlosti jízdy. Jakmile se vozidlo od této ideální trajektorie pohybu odchýlí, ESP zasáhne a začne bránit smyku již při náznaku jeho vzniku.

Jemné zásahy, nové funkce - optimalizace systému ESP

ESP bylo během dvou desetiletí průběžně vylepšováno rychlejším a preciznějším vytvářením brzdného tlaku, vyšším výpočetním výkonem řídicích jednotek, kompaktnějšími komponenty a novými algoritmy. Důležitým milníkem bylo zavedení elektrického posilovače řízení v roce 2005. Díky tomu přispívají ke stabilizaci vozidla také zásahy do řízení, zatímco do té doby byly možné jen brzdné zásahy a snížení točivého momentu motoru. Nejcitelnější pokrok pro řidiče je však patrný v nastavení a činnosti systému ESP. Zatímco elektronický systém zasahoval v první třídě A radikálně až k téměř zastavení vozidla, pracuje moderní ESP velmi citlivě a udržuje vozidlo v požadovaném směru jízdy s minimálními ztrátami rychlosti. A třístupňové ESP ve sportovních modelech Mercedes-AMG nabízí dokonce na míru střižené režimy „ESP ON“, „SPORT Handling Mode“ a „ESP OFF“, které mění dynamiku vozidla na povel tlačítka. 

ESP navíc disponuje mnoha dílčími funkcemi, zcela v souladu s filozofií „Intelligent Drive“ značky Mercedes-Benz, a slouží jako základ pro další asistenční systémy. Přehled dílčích funkcí:

  • ADAPTIVE BRAKE: rozšiřuje funkce systému ESP o komfortního asistenta pro rozjezd do kopce a funkci HOLD, která u stojícího vozidla automaticky zabraňuje nežádoucímu pohybu vozidla dopředu nebo dozadu.
  • Aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu: upravuje směr jízdy brzdným zásahem na jedné straně vozidla prostřednictvím ESP při nezamýšlené změně jízdního pruhu, jakmile vůz přejíždí nepřerušovanou čáru, a při rozpoznaném nebezpečí kolize s vozidlem ve vedlejším jízdním pruhu i při přejíždění přerušované čáry.
  • Aktivní asistent pro sledování slepého úhlu: brzdným zásahem na jedné straně vozidla může na poslední chvíli přispět k odvrácení hrozící kolize nebo snížit intenzitu nárazu.
  • Systém pro stabilizaci přívěsu: v případě potřeby aktivně utlumí rozkývání soupravy do stran pomocí střídavých brzdných zásahů na jednotlivých kolech přední nápravy, resp. při překročení kritické rychlosti dojde ke zpomalení tažného vozidla.
  • Asistent pro sjíždění strmých svahů DSR (Downhill Speed Regulation): na náročných úsecích s velkým klesáním může systém udržovat nízkou, manuálně nastavitelnou rychlost prostřednictvím řízení motoru a převodovky a cílených brzdných zásahů.
  • Asistent pro podporu jízdní dynamiky: zaznamenají-li senzory ESP tendenci k nedotáčivosti, zvolí stabilizační systém cílený brzdný zásah na vnitřním zadním kole. Vozidlo se tím mírně natočí kolem svislé osy směrem do zatáčky.
  • Asistent pro jízdu v bočním větru: dokáže kompenzovat odchýlení od požadovaného směru jízdy jednostranným zásahem ESP (u vozidel bez systému Active Body Control).

Foto:Mercedes-Benz