Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Mercedes-Benz prezentuje studií „Generation EQ“, jak se může elektromobil již brzy dočkat skutečného průlomu. Studie se vzhledem sportovního SUV/kupé poskytuje výhled na novou generaci vozidel s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů.
Dynamický vnější design s novým „elektrickým“ estetickým pojetím umocňuje zaměření na výkonný elektrický pohon. Vysokou jízdní dynamiku zajišťují dva elektromotory, jejichž systémový výkon lze díky modulárním akumulátorovým komponentům zvýšit až na 300 kW, společně s trvalým pohonem všech kol. S dojezdem až 500 kilometrů a pro značku Mercedes-Benz typickými silnými stránkami v oblastech bezpečnosti, komfortu, funkčnosti a konektivity splňuje „Generation EQ“ veškeré požadavky kladené na moderní, trvale udržitelnou mobilitu. Také uvnitř nabízí vozidlo inovativní řešení, mimo jiné zcela nový koncept interiéru. „Generation EQ“ je předzvěstí zcela nové produktové značky Mercedes-Benz pro elektrickou mobilitu, EQ. Označení EQ znamená „Electric Intelligence“ a je odvozeno od charakteristických hodnot značky Mercedes-Benz, „emocí a inteligence“.
„Mobilita budoucnosti je u značky Mercedes-Benz postavena na čtyřech pilířích: Connected, Autonomous, Shared a Electric. ‚Generation EQ‘ je důslednou realizací všech čtyř principů,“ říká Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí divize Mercedes-Benz Cars. „Budoucností jsou automobily s nulovými emisemi. A naše nová značka EQ dalece překračuje rámec elektrické mobility. EQ symbolizuje rozsáhlý elektrický ‚ekosystém‘ zaměřený na služby, technologie a inovace.“
Platforma pro rozmanité modely elektromobilů
Nová generace elektromobilů bude založena na platformě, která je vyvíjena speciálně pro modely s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů. Tato technika je v každém ohledu rozšiřovatelná a použitelná pro rozmanité modely. Rozvor a rozchod kol, jakož i všechny ostatní systémové komponenty, zejména akumulátory, jsou díky modulární systémové platformě variabilní. Koncept vozidla tak lze optimalizovat pro jakékoli požadavky elektricky poháněných modelů s napájením z akumulátorů, které jsou orientovány na budoucnost. Základní platforma je vhodná pro SUV, sedany, kupé i další modelové řady. Skelet karoserie je podobně jako u moderních sériově vyráběných modelů Mercedes-Benz vyroben z inteligentní kombinace různých materiálů, především oceli, hliníku a uhlíkových kompozitů. Tím jsou optimálně splněny požadavky na lehkou konstrukci, stabilitu a nákladovou efektivitu.
Vnější design s novým estetickým zaměřením pro elektromobily
„Generation EQ je ‚hot and cool‘,“ říká Gorden Wagener, šéfdesignér společnosti Daimler AG. „Jeho fascinace spočívá v nové interpretaci naší designérské filozofie, založené na smyslné čistotě tvarů, která dala vzniknout avantgardní, moderní a originální estetice elektromobilů. Zároveň odhaluje svůdnou progresivitu designu vizionářské studie, redukovaného na důležité prvky.“
Monolitický základní tvar studie „Generation EQ“ kombinuje geny SUV s charakterem dynamického kupé a náznakem karosářské verze Shooting Brake na zádi. Nízký a protažený pás bočních oken přispívá k působivě puristickým proporcím. Nové pojetí estetiky pro elektromobily se odráží v plynulých přechodech mezi leskle černou kapotou motoru, čelním oknem a tmavě tónovaným panoramatickým střešním oknem – tím vzniká napínavý kontrast s lakem v odstínu stříbrná Alubeam. Sotva znatelné spáry na karoserii, zakryté stěrače, kamery místo zrcátek a upuštění od obvyklých klik dveří umocňují prodlouženou a dynamickou siluetu, vytvářejí dojem, jako by byl crossover kategorie SUV vyroben z jednoho kusu materiálu, a snižují aerodynamický odpor vzduchu. Záměrně redukovaný profil, široká ramena a velká 21“ kola z lehké slitiny vyvolávají dojem dynamiky již u stojícího vozu.
Přístrojová deska s orientací na řidiče a novým estetickým pojetím pro elektromobily
U přístrojové desky, zaměřené na řidiče, je pozornost zaměřena na nekomplikované dotykové ovládání a nové estetické pojetí pro elektromobily, které důsledně přenáší vzhled exteriéru do interiéru. Přístrojová deska s velkým širokoúhlým displejem, který vzbuzuje dojem, že se vznáší, je svým asymetrickým designem „střižena“ podle potřeb řidiče. „Generation EQ“ se odlišuje od známé logiky ovládání současných vozidel inovativními, digitálními zážitky z ovládání a poskytuje výhled do budoucnosti uživatelské interakce v produktech značky Mercedes-Benz.
Interiér s novým, dotykovým ovládáním bez tlačítek
Interiér studie „Generation EQ“ je charakterizován moderním luxusem, který nalézá vyjádření především ve zcela novém uživatelském rozhraní – spojuje emocionalitu s inteligencí i uživatelskou přívětivostí a s výjimkou ovládacích prvků pro elektrické nastavování polohy sedadel v typickém stylu vozů Mercedes-Benz se obejde bez klasických spínačů a tlačítek.
Na dvou ze tří úzkých ramen volantu jsou umístěny dotykové ovládací prvky, které jsou integrovány do displejů OLED (OLED = organic light emitting diode, česky: organické elektroluminiscenční diody). Tyto displeje ukazují v příslušném menu odpovídající ikonky a symboly. Díky dotykové funkci může řidič procházet různými menu a svůj výběr potvrdit kliknutím.
Širokoúhlý displej TFT s úhlopříčkou 24 palců (53 x 11 cm) a vysokým rozlišením ukazuje v zorném poli řidiče všechny důležité informace, například rychlost jízdy, dojezd, provozní údaje nebo navigační mapu a pokyny. Inovace se projevuje v diferenciaci mezi velmi redukovaným a komplexním zobrazováním včetně mezistupňů. Je na řidiči, zda upřednostní velmi čistý design s nízkou hustotou informací, nebo si nechá zobrazovat větší množství informací.
Design uživatelského rozhraní s individualizovanými obsahy
Informační hustotu lze u digitálního panelu přístrojů zvyšovat postupně, a vytvořit tak zobrazení s jedním nebo dvěma kruhovými sdruženými přístroji, které poskytují detailní informace a zpětnou vazbu o rychlosti jízdy a dojezdu. Tyto modulárně uspořádané ukazatele umožňují individualizované nastavení obsahů. K atraktivnímu designu uživatelského rozhraní přispívá mimo jiné i barevná kombinace odstínů modrá electric, bílá a růžově zlatá – zobrazení přístrojů se barevně přizpůsobuje v závislosti na jízdním režimu nebo procesu nabíjení, a umožňuje tak rychlé a intuitivní vnímání.
Středová konzola s rámečkem v odstínu růžového zlata vyvolává dojem, že se vznáší. Je vybavena dotykovými prvky a obejde se bez mechanického ovládání. Jejich prostřednictvím, podobně jako u dotykových ovládacích prvků na volantu, ovládá řidič prstem automatickou klimatizaci a informační i zábavní systémy. Protože „Generation EQ“ nemá konvenční vnější zpětná zrcátka, promítají kamery obraz situace za vozidlem na displeje integrované ve dveřích. Jak kliky dveří, tak i elektrické ovládání jsou aktivovány dotykovými prvky.
Avantgardně a funkčně uspořádaný interiér
Studie „Generation EQ“ je vybavena čtyřmi samostatnými sedadly. Redukovaný objem, „plovoucí“ vzhled a avantgardní design sedadel zprostředkovávají dojem vizuální lehkosti. Reproduktory integrované do opěrek hlavy zajišťují individuální zážitky z poslechu. Široké okraje sedadel jsou čalouněny světle bílou perforovanou kůží, s vizuálním efektem „pixelového deště“, odhalující částice v odstínu růžového zlata. Napínavý kontrast vytváří na tmavě hnědých prostředních sedacích plochách prošívání se vzhledem desky plošných spojů. Monitory TFT zábavního systému pro cestující na sedadlech vzadu jsou integrovány do opěradel předních sedadel.
EQ: nová značka elektrické mobility od vynálezce automobilu
EQ nabízí rozsáhlý „ekosystém“ produktů, služeb, technologií a inovací v oblasti elektrické mobility. Spektrum sahá od elektromobilů přes nástěnné nabíječky a nabíjecí služby až po domácí zásobníky energie. Mercedes-Benz se chystá v budoucnosti prodávat elektromobily napájené z akumulátorů pod značkou EQ. Toto označení znamená „Electric Intelligence“ a je odvozeno od charakteristických hodnot značky Mercedes-Benz, „emocí a inteligence“. Nová značka zahrnuje všechny důležité aspekty pro zákaznicky orientovanou elektromobilitu a její zaměření dalece přesahuje samotné vozidlo. Nadcházející modely budou ztělesňovat podstatu moderní elektromobility: propojení emocionálního a inteligentního designu, mimořádného potěšení z jízdy, vysoké úrovně využitelnosti v každodenním provozu a maximální bezpečnosti, jimiž se vyznačují všechna vozidla od vynálezce automobilu.
Studie „Generation EQ“, blízká sériové výrobě, poskytuje výhled na platformu pro různé modely elektricky poháněných vozidel, napájených z akumulátorů. Dieter Zetsche k tomu říká: „Elektrický smart byl v roce 2007 průkopníkem elektrické jízdy. Nyní přepínáme ovladač. Jsme připraveni na spuštění elektrické ofenzivy, s níž pokryjeme všechny automobilové segmenty od kompaktní až po luxusní třídu.“
Pro exteriér i interiér: nový světelný design pro elektromobily
S novým světelným designem pro exteriér i interiér se ukazuje i trend vývoje designu budoucích elektromobilů s hvězdou. Jako rozpoznávací znak studie „Generation EQ“ slouží maska chladiče ve stylu „černého panelu“. Do tohoto hladce proskleného designérského prvku jsou integrovány bíle osvětlená hvězda Mercedesu a veškeré prvky osvětlení. Modře osvětlený rámeček interpretuje typickou masku chladiče Mercedesu ve zcela nové podobě. Světlovody LED vydávají světlo v odstínu modrá electric a vytvářejí světelnou inscenaci s napínavými barevnými akcenty.
Obvodový světelný pás kolem „černého panelu“ je pro studii „Generation EQ“ rovněž typický. V něm jsou na krajích uloženy výkonné světlomety LED vydávající bílé světlo. Z profilu jsou patrné ladné „linie E“ a spodní hrana bočních oken, z níž vpředu vyúsťuje rameno držáku kamery, nahrazující zpětná zrcátka. S ozdobnými detaily v odstínu růžového zlata na chromované ozdobné liště „linie E“ a paprscích 21“ kol je přenesen mimořádně poutavý prvek z interiéru i na exteriér. V souladu s tím uspořádali designéři Mercedesu rovněž zadní svítilny, které přebírají kontury „černého panelu“ a jsou ohraničeny světlovodem LED v odstínu modrá electric, který se za jízdy změní na červenou barvu a plní funkci koncových svítilen. Centrální hvězda Mercedesu na zádi je opět osvětlena bílým světlem. Podobně jako na přídi se i vzadu změní barva světla ve tvaru spony na vnějších okrajích na oranžovou, jakmile řidič aktivuje ukazatele směru.
Světelná atmosféra: od uvítání až po světlo v odstínu modrá electric
Jakmile se řidič přiblíží k vozidlu, jeho technika se automaticky aktivuje a přivítá ho specifickou světelnou atmosférou v interiéru. Uvítací představení završí „digitální“ světlo v perforovaných vnitřních výplní dveří. Jakmile řidič usedne do svého sedadla, změní světelná atmosféra svůj odstín na modrou electric. Světla ve dveřích a na sedadlech se pomalu rozsvítí a postupně se na širokoúhlém displeji zformuje ukazatel stavu energie. Veškeré cíle, jichž lze dosáhnout s aktuálním stavem nabití akumulátorů, se zobrazí na navigační mapě.
Adaptivní dekorační osvětlení pro příjemnou atmosféru
Mimořádně příjemnou atmosféru v interiéru studie „Generation EQ“ vytváří adaptivní dekorační osvětlení. Světelné prvky se nacházejí ve světelném pásu pod čelním oknem, na bočních a prostředních výdeších ventilační soustavy, sedadlech, madlech dveří a vnitřních výplních dveří, na středové konzole a kolem hvězdy Mercedesu na volantu.
Výkonný elektrický pohon: celkový výkon až 300 kW a dojezd až 500 kilometrů
„Generation EQ“ ztělesňuje koncept výkonného automobilu se dvěma elektromotory na přední a zadní nápravě a akumulátory, integrovanými do podlahy vozidla. Základem vysoké jízdní dynamiky a bezpečnosti je elektrický pohon všech kol s variabilním rozdělováním točivého momentu mezi nápravy, ve spojení s akumulátory, uloženými nízko v podlaze vozidla mezi nápravami. S celkovým výkonem, který může v nejvýkonnější variantě dosahovat hodnoty až 300 kW, a maximálním točivým momentem až 700 N.m dosáhne studie „Generation EQ“ zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než pět sekund. V kombinaci s inteligentní provozní strategií Mercedes-Benz dosahuje studie „Generation EQ“ dojezdu až 500 kilometrů.
Při realizaci sériové výroby bude Mercedes-Benz, kromě interních vývojových a výrobních kompetencí, profitovat také z modulární strategie pro alternativní pohony napříč koncernem a jednotlivými modelovými řadami i z přímého přístupu ke klíčovým komponentům pro elektrickou mobilitu. Velmi účinné lithium-iontové akumulátory pocházejí od firmy Deutsche ACCUMOTIVE, dceřiné společnosti koncernu Daimler. Díky modulární konstrukci disponují inovativní akumulátorové systémy celkovou kapacitou více než 70 kWh v závislosti na modelu.
Komfortní nabíjení doma i na cestách
„Generation EQ“ používá nejnovější generaci nabíjecí techniky. Vozidlo je připraveno jak pro nabíjení doma prostřednictvím indukce nebo nástěnné nabíječky, tak i pro rychlonabíjení. Ideální symbiózu s bezdrátovým nabíjecím systémem prostřednictvím indukce nebo nástěnné nabíječky by mohly v budoucnosti vytvořit zásobníky energie Mercedes-Benz. Domácnosti, které disponují vlastními fotovoltaickými panely a které budou svou nadbytečnou elektrickou energii ze slunečního záření přechodně ukládat do zásobníku energie Mercedes-Bnez, tak mohou dalekosáhle profitovat z možnosti získávat „zelený proud“ nezávisle na trhu s energiemi.
Výrazně zkrácené doby nabíjení přinese zavedení rychlonabíjení prostřednictvím systému CCS (Combined Charging System). Evropský standard nabíjení umožňuje rychlonabíjení s mnohem větším výkonem než dnes. V současnosti je již možné nabíjení s výkonem 50 kW a ojediněle až 150 kW. Ve střednědobém a dlouhodobém horizontu se počítá s nabíjecím výkonem dokonce až 300 kW. Během pěti minut by tak bylo možné získat elektrickou energii na ujetí 100 kilometrů s nulovými lokálními emisemi.
Asistenční systémy pro nejvyšší bezpečnost
„Generation EQ“ samozřejmě disponuje také nejnovějšími asistenčními systémy Mercedes-Benz. Společně s velmi přesnými mapovými podklady partnera HERE tak tyto systémy znají například přesné poloměry zatáček, jakož i polohu a velikost kruhového objezdu. Vozidlo tomu může automaticky přizpůsobovat rychlost jízdy a jízdní dynamiku, aby si mohl řidič užívat ještě vyšší úrovně komfortu a snadnějšího řízení. EQ tím činí další krok na cestě k autonomní jízdě, vždy za předpokladu bezpečnosti a v souladu s legislativou. Mimořádný zřetel byl přitom brán na optimalizovanou spolupráci jednotlivých prvků, tzv. „senzorovou fúzi“, tedy inteligentní propojení dat z různých senzorů. Tento aspekt patří podle názoru odborníků značky Mercedes-Benz k jednomu z nejdůležitějších předpokladů pro následnou realizaci automatizované, autonomní jízdy.
Rozšířená komunikace prostřednictvím technologie Car-to-X
Inženýři jdou ale ještě o krok dál. Studie „Generation EQ“ disponuje technologií Car-to-X, takže si dokáže vyměňovat informace s infrastrukturou a ostatními vozidly. To je ideální základ pro řadu nových asistenčních systémů, které doplňují stávající systémy, a činí tak další krok ve snaze o eliminování nehod. Pro řidiče jsou užitečné rovněž informace o možnostech nabíjení v okolí. Jakmile „Generation EQ“ zjistí, že do zadaného cíle nelze dojet s disponibilním množstvím elektrické energie v akumulátorech, informuje řidiče o odpovídajících možnostech nabíjení na mapě navigačního systému.
Zobrazování map HERE ve formátu 3D a v reálném čase
Digitální rozhraní toho dokáže ale ještě mnohem více. Dalším výjimečným prvkem jsou velmi detailní náhledy města ve formátu 3D v progresivním designu. Technickým základem je mapová platforma HERE. Díky ní lze například při vyhledávání speciálních cílů zvýraznit restaurace, možnosti pro nákupy či pamětihodnosti. Ostatní budovy jsou elegantně odsunuty do pozadí. Další těžiště v uspořádání nových map HERE spočívá v redukci vizuální komplexnosti během jízdy. Řidič tak vidí pouze pro navigaci důležité budovy a informace. Zde se mimořádným způsobem projevuje spolupráce mezi přístrojovou deskou a mapou. Budovy na mapě například věrně odrážejí světlo od osvětlení přístrojů. Zobrazování map je zároveň výhledem na zavedení nových speciálních funkcí pro elektromobily. Řidič dostává upozornění na nabíjecí stanice a informace, kde je možné podél trasy využívat indukční nabíjení. Také ukazatel aktuální spotřeby energie na projížděné trase je integrován do velmi detailního zobrazení.
Inteligentní podpora řidiče
Uživatelské prostředí je zaměřeno na optimální podporu řidiče, například co se týče optimálního využívání disponibilního množství energie v akumulátorech a z toho vyplývajícího dojezdu. Inovativní ukazatel spotřeby poskytuje řidiči zpětnou vazbu o jeho stylu jízdy a informuje ho o potenciálech pro úsporu energie. Myslitelné jsou navíc i další podněty pro řidiče. Ukazatel na širokoúhlém displeji mu signalizuje, že s aktuálním dojezdem dosáhne nejen zadaného cíle, ale může se rozhodnout i pro zajížďku ke spontánní návštěvě přátel. Řidič navíc může sbírat bonusové kilometry, pokud mimořádně efektivně zachází s energií v akumulátorech – podobná funkce je již známá ze současných modelů. Prostřednictvím nasbíraných bonusových kilometrů cestující poznají, jaké atrakce nebo zajímavá města mohou na základě jejich stylu jízdy dosáhnout z aktuální polohy.
Foto:Mercedes-Benz