MotorInfo

Dvě legendy značky Škoda na Grand Prix Revival

4.7.2014 12:41
Dvě legendy značky Škoda na Grand Prix Revival

Vrcholem sezony pro všechny fanoušky historických sportovních vozů je Grand Prix Revival v Brně. Škoda Auto na Masarykův okruh vyslala dva závodní veterány - vozy Škoda 1100 OHC z roku 1958 a Škoda F3 z roku 1965.

„Škoda provozuje motoristický sport na špičkové úrovni už téměř 113 let,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. „Naše sportovní historie sahá od legendárních úspěchů na počátku 20. století až po aktuální triumfy vozu Fabia Super 2000 v mezinárodních soutěžích. Historické závodní vozy, prezentované v Brně, ve své době výrazně ovlivnily sportovní pověst značky a patří ke klenotům naší sbírky,“ dodává Velebný.

Škoda 1100 OHC (typ 968) je vůz z roku 1958, vyvinutý pro závody prototypů. Ve své době byly vyrobeny pouze dva exempláře. Díky otevřené laminátové karoserii vůz má hmotnost pouze 550 kilogramů. Maximální rychlost činí 190 km/h. Pod kapotou pracuje podélně umístěný řadový čtyřválec s dvojitým ventilovým rozvodem OHC. Motor, který okouzlí svým sytým akustickým projevem, má zdvihový objem 1 089 cm3 a podává výkon 92 koňských sil při 7 700 1/min. Do kokpitu tohoto vozu na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století usedali závodníci Václav Bobek st., Václav Čížkovský, Josef Vidner a Jaroslav Bobek.

Pro okruhové závody mezinárodní formule 3 vyvinula Škoda v roce 1965 plnokrevný závodní vůz Škoda F3 (typ 922/II), který byl vyroben pouze ve třech exemplářích. Motor o zdvihovém objemu 999 cm3 má výkon 92 koňských sil při 8 000 1/min a závodní vůz s ním dosahuje rychlosti až 210 km/h. Základní agregát pocházel z vozu Škoda 1000 MB a byl speciálně odladěn pro závodní využití. Škoda F3 je díky odlehčené karoserii na bázi laminátu velice lehká, má hmotnost pouze 400 kilogramů. Rám vozu je svařen z tenkostěnných trubek, potřebnou agilitu na trati vozu umožňuje nezávislé zavěšení kol. Pružiny a tlumiče jsou umístěny uvnitř karoserie, což snižuje aerodynamický odpor. V letech 1965-1970 absolvoval vůz řadu závodů v Československu a účastnil se i závodních sérií v zemích tehdejšího východního bloku. Za volantem přitom seděli piloti jako Václav Bobek st., jeho bratr Jaroslav Bobek nebo Miroslav Fousek.