MotorInfo

Dvacetiletá Felicia

18.10.2014 10:31
Dvacetiletá Felicia

Před 20 lety sjel z výrobní linky první model značky Škoda po vstupu koncernu Volkswagen, jenž dostal název Felicia.

Od 17. října 1994 až do roku 2001 bylo v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách vyrobeno celkem více než 1,4 milionu vozů Felicia ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun.

Škoda Felicia ztělesňuje start mimořádně úspěšného rozvoje české automobilky po spojení s koncernem Volkswagen, který trvá už od počátku devadesátých let. Tři roky po vstupu koncernu Volkswagen představila Škoda nový vůz – následníka modelu Favorit. Tento nový model, který se vyráběl ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun, se vyznačoval vyzrálou technikou, dostatečným vnitřním prostorem, kvalitou zpracování a moderním designem.

 

Začátek nové éry

V dubnu 1991 bylo potvrzeno nové spojení značky Škoda s koncernem Volkswagen. Pod křídly největší evropské automobilky začala razantní přeměna mladoboleslavské automobilky v mezinárodně úspěšnou značku. Již krátce po podpisu smlouvy byly zahájeny práce na novém modelu, který dostal název Felicia.

Se zahájením výroby modelu Felicia převzala Škoda Auto i moderní západní výrobní a kvalitativní standardy. Vývoj vycházel z předchozího modelu Favorit, automobilka však za podpory koncernu Volkswagen provedla podstatné změny designu a techniky, zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody. První sériová Felicia sjela z linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin. Jen o devět dní později, 26. října 1994, představila automobilka svůj nový hatchback veřejnosti. Trio nových vozů v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na Karlově mostě v Praze. Jeden z prvních vozů věnovala automobilka manželům Ondráčkovým, kteří měli tři čtvrtě roku stará čtyřčata.

Základní pohonnou jednotkou modelu Felicia byl zprvu benzinový motor o objemu 1 289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací byla ale brzo rozšířena. Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW. Krátce po zavedení verze hatchback byla modelová řada Felicia rozšířena, když v červnu 1995 na trh vstoupil praktický a prostorný rodinný vůz Felicia Combi. Záhy po představení modelu kombi zahájila automobilka v srpnu 1995 v závodě Kvasiny výrobu varianty Pick-up (a uzavřeného užitkového provedení Vanplus). Později byl na bázi vozu Felicia Pick-up představen i derivát Felicia Fun, koncipovaný pro využití ve volném čase. Přes 18 500 vozů varianty Pick-up bylo navíc vyrobeno a prodáno pod označením Volkswagen Caddy.

Felicia znamenala pro mladoboleslavskou automobilku zásadní krok i v oblasti kvality a bezpečnosti. Závod Škoda Auto - Výroba motorů tehdy získal jako první v Mladé Boleslavi mezinárodní certifikaci ISO 9002 a automobilka se díky Felicii začala výrazně prosazovat i v rámci interních kvalitativních auditů koncernu Volkswagen. Vysokou úroveň bezpečnosti vozu Felicia potvrdila nárazová bariérová zkouška, provedená v roce 1995 institutem TÜV. Jako první model značky nabídla Felicia zákazníkům dvojici airbagů, ABS, a k tomu i některé prvky komfortní výbavy jako je klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění.

Úspěchy v motorsportu

Felicia se také úspěšně zapsala do historie mezinárodního motorsportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony od roku 1995 do roku 1997. Již v první sezoně obsadila Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, za volantem seděli jezdci Emil Triner a Pavel Sibera. V roce 1996 se umístil pilot Stig Blomqvist ve voze Felicia Kit Car při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení, v soutěžním Mistrovství světa roku 1997 Felicia skončila druhá ve své třídě. Následně převzal rallyové aktivity značky model Octavia WRC.

V roce 1998 Felicia výrazně přepracována

V únoru 1998 došlo k výraznému přepracování modelu Felicia. Automobilka změnila tvary vozu podle nové designové linie značky, zavedené dva roky předtím v modelu Octavia.

Kariéra vozu Felicia se završila v roce 2011, kdy po přesně 1 401 489 vyrobených exemplářích sjel z linky ten poslední. Následníkem vozu se stal další úspěšný model Fabia, vyráběný již od roku 1999.

 

VÝROBA MODELOVÉ ŘADY ŠKODA FELICIA

Verze

Počet vyrobených ks

Škoda Felicia

915 853 ks

Škoda Felicia Combi

351 895 ks

Škoda Pickup

124 589 ks

Škoda Felicia Vanplus

5 160 ks

Škoda Felicia Fun

3 992 ks

CELKEM

1 401 489 ks

Foto:Škoda Auto