Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Před 20 lety sjel z výrobní linky první model značky Škoda po vstupu koncernu Volkswagen, jenž dostal název Felicia.
Od 17. října 1994 až do roku 2001 bylo v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách vyrobeno celkem více než 1,4 milionu vozů Felicia ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun.
Škoda Felicia ztělesňuje start mimořádně úspěšného rozvoje české automobilky po spojení s koncernem Volkswagen, který trvá už od počátku devadesátých let. Tři roky po vstupu koncernu Volkswagen představila Škoda nový vůz – následníka modelu Favorit. Tento nový model, který se vyráběl ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun, se vyznačoval vyzrálou technikou, dostatečným vnitřním prostorem, kvalitou zpracování a moderním designem.
Začátek nové éry
V dubnu 1991 bylo potvrzeno nové spojení značky Škoda s koncernem Volkswagen. Pod křídly největší evropské automobilky začala razantní přeměna mladoboleslavské automobilky v mezinárodně úspěšnou značku. Již krátce po podpisu smlouvy byly zahájeny práce na novém modelu, který dostal název Felicia.
Se zahájením výroby modelu Felicia převzala Škoda Auto i moderní západní výrobní a kvalitativní standardy. Vývoj vycházel z předchozího modelu Favorit, automobilka však za podpory koncernu Volkswagen provedla podstatné změny designu a techniky, zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody. První sériová Felicia sjela z linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin. Jen o devět dní později, 26. října 1994, představila automobilka svůj nový hatchback veřejnosti. Trio nových vozů v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na Karlově mostě v Praze. Jeden z prvních vozů věnovala automobilka manželům Ondráčkovým, kteří měli tři čtvrtě roku stará čtyřčata.
Základní pohonnou jednotkou modelu Felicia byl zprvu benzinový motor o objemu 1 289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací byla ale brzo rozšířena. Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW. Krátce po zavedení verze hatchback byla modelová řada Felicia rozšířena, když v červnu 1995 na trh vstoupil praktický a prostorný rodinný vůz Felicia Combi. Záhy po představení modelu kombi zahájila automobilka v srpnu 1995 v závodě Kvasiny výrobu varianty Pick-up (a uzavřeného užitkového provedení Vanplus). Později byl na bázi vozu Felicia Pick-up představen i derivát Felicia Fun, koncipovaný pro využití ve volném čase. Přes 18 500 vozů varianty Pick-up bylo navíc vyrobeno a prodáno pod označením Volkswagen Caddy.
Felicia znamenala pro mladoboleslavskou automobilku zásadní krok i v oblasti kvality a bezpečnosti. Závod Škoda Auto - Výroba motorů tehdy získal jako první v Mladé Boleslavi mezinárodní certifikaci ISO 9002 a automobilka se díky Felicii začala výrazně prosazovat i v rámci interních kvalitativních auditů koncernu Volkswagen. Vysokou úroveň bezpečnosti vozu Felicia potvrdila nárazová bariérová zkouška, provedená v roce 1995 institutem TÜV. Jako první model značky nabídla Felicia zákazníkům dvojici airbagů, ABS, a k tomu i některé prvky komfortní výbavy jako je klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění.
Úspěchy v motorsportu
Felicia se také úspěšně zapsala do historie mezinárodního motorsportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony od roku 1995 do roku 1997. Již v první sezoně obsadila Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, za volantem seděli jezdci Emil Triner a Pavel Sibera. V roce 1996 se umístil pilot Stig Blomqvist ve voze Felicia Kit Car při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení, v soutěžním Mistrovství světa roku 1997 Felicia skončila druhá ve své třídě. Následně převzal rallyové aktivity značky model Octavia WRC.
V roce 1998 Felicia výrazně přepracována
V únoru 1998 došlo k výraznému přepracování modelu Felicia. Automobilka změnila tvary vozu podle nové designové linie značky, zavedené dva roky předtím v modelu Octavia.
Kariéra vozu Felicia se završila v roce 2011, kdy po přesně 1 401 489 vyrobených exemplářích sjel z linky ten poslední. Následníkem vozu se stal další úspěšný model Fabia, vyráběný již od roku 1999.
VÝROBA MODELOVÉ ŘADY ŠKODA FELICIA |
|
Verze |
Počet vyrobených ks |
Škoda Felicia |
915 853 ks |
Škoda Felicia Combi |
351 895 ks |
Škoda Pickup |
124 589 ks |
Škoda Felicia Vanplus |
5 160 ks |
Škoda Felicia Fun |
3 992 ks |
CELKEM |
1 401 489 ks |
Foto:Škoda Auto