Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
ŠKODA AUTO před dvaceti lety představila domácím a zahraničním novinářům zcela nový liftback Octavia.
ŠKODA Octavia slaví jubileum – před dvaceti lety se poprvé představila odborné veřejnosti, od té doby se pro některý z mnoha verzí tohoto prodejního bestselleru rozhodlo přes 5 milionů zákazníků. Kombinace prostoru, moderních agregátů a bezpečnostních prvků při zachování atraktivní prodejní ceny, to je znamenitě fungující klíč k úspěchu. Vývoj zcela nové řady Octavia byl zahájen v roce 1992, přibližně rok po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. Vůz dostal tehdy zcela novou podvozkovou platformu, jejíž vývoj probíhal na úrovni koncernu souběžně s přípravou modelu Octavia. Nadčasově elegantní design, navržený týmem pod vedením Dirka van Braeckela, vtiskl nezaměnitelnou pečeť karoserii, konstruované s využitím technologie CAD (Computer Aided Design; konstruování s počítačovou podporou) v mladoboleslavském vývojovém centru. Velký důraz byl kladen na aktivní i pasivní bezpečnost, včetně doplnění nabídky předních airbagů o boční bezpečnostní vaky. K trumfům velmi praktického liftbacku Octavie patřily i rozměrné výklopné páté dveře, umožňující výborný přístup k prostoru pro 528 - 1 328 litrů zavazadel.
Zákazníci mohli v úvodním roce 1996 vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. Základ tvořil motor 1,6 MPI/55 kW, pro náročnější zákazníky byl připraven čtyřválec 1,8 20 V/92 kW. Moderní turbodiesel s přímým vstřikováním 1,9 TDI byl v nabídce ve verzi s výkonem 66 kW a s normovanou spotřebou 5,1 litru nafty na 100 km. Nabídka se postupně rozšiřovala například o agregáty 1,8 20 V Turbo/110 kW nebo 1,9 SDI/50 kW.
V březnu 1998 měla na autosalonu v Ženevě premiéru první Octavia Combi, jejíž prodej byl zahájen v květnu téhož roku. Tato karosářská varianta slavila úspěchy zejména na evropských trzích. Od roku 1999 nabídku obohatila verze kombi s pohonem všech kol. Typové označení Octavia odkazuje na stejnojmenný úspěšný automobil ze závodů Mladá Boleslav a Kvasiny, kde v období 1959 - 1964 vzniklo celkem 364 000 těchto vozů. Latinský výraz ‚octavia‘ znamená osmá a jednalo se o pořadí ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu v roce 1933.
Pro řadu Octavia vznikla v závodě v Mladé Boleslavi nová moderní výrobní linka v hale o rozloze 37 500 m2, na níž navázala nová lakovna s kapacitou až 1 800 vozů. Produkce se zde rozběhla 3. dubna 1996, kapacita automobilky vzrostla o 90 000 na 350 000 vozů ročně a společnost ŠKODA AUTO se stala největším průmyslovým podnikem v ČR.
Poslední vůz první generace řady Octavia sjel z výrobní linky v listopadu 2010, v období 1996 - 2010 vzniklo celkem 970 000 liftbacků a více než 470 000 kombi.
Na tento úspěch navázala i druhá generace modelu Octavia, které se v letech 2004 až 2013 vyrobilo 1,6 milionu s karoserií liftback a 900 000 coby kombi. Druhá generace nabídla i nejmodernější zážehové motory s přímým vstřikem paliva či automatickou převodovku DSG. Od listopadu 2012 se vyrábí třetí generace, která je pilířem modelové nabídky značky. Na sklonku března 2016 sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi miliontý exemplář aktuální generace.
Od zahájení produkce první generace v roce 1996 tak vzniklo již 5 milionů vozů Octavia. Vedle hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi sjíždějí vozy této modelové řady z výrobních linek také v zahraničí, a sice v Číně, Indii, Rusku a Kazachstánu.
Foto:ŠKODA AUTO