MotorInfo

Důležité je nejen být viděn, ale také dobře vidět

20.11.2014 22:32
Důležité je nejen být viděn, ale také dobře vidět

Nejohroženější na našich silnicích jsou nemotorizovaní účastníci, tedy chodci a cyklisté. Ti by měli udělat vše pro to, aby byli na komunikaci vždy dobře rozeznatelní. Na druhé straně však motoristé zapomínají na to, že je nutné také dobře vidět. Tedy nejen mít v pořádku zrak, ale také světlomety svého vozidla. Právě proto společnost OSRAM Česká republika, BESIP MD a Auto Kelly vyhlašují na poslední listopadový týden akci zaměřenou na správné osvětlení s názvem: „Vidět a být viděn“.

Ke spolupráci na této akci BESIP přizval také Policii České republiky. Jednou z  podmínek bezpečného provozu je mít správně seřízené a fungující světlomety. Vhodné autožárovky a správné nastavení světlometů mohou zásadně ovlivnit reakci řidiče na pohyb chodců a cyklistů v silničním provozu. Cílem akce je upozornit řidiče na nesprávné osvětlení vozidel a nutnost pravidelné kontroly autožárovek.

V období od 24. 11. do 28. 11. 2014 budou mít všichni motoristé jedinečnou příležitost nechat si zcela zdarma zkontrolovat a seřídit světlomety svých vozů v síti Auto Kelly Autoservis po celé České republice.

Této akci předcházela společná preventivní akce Besipu a dopravní policie, která si kladla za cíl řidiče upozornit na problémy s osvětlením vozidel. V období od 10. 11. do 14. 11. 2014 bylo ve 14 krajích na celkem 45 kontrolních místech zkontrolováno 1 378 vozidel. Výsledek této akce nebyl pro řidiče právě lichotivý. Z celkového počtu kontrolovaných vozidel jich 237 mělo viditelně poškozený světlomet; 551 vozidel mělo rozdílnou intenzitu vyzařovaného světla předních světlometů; 782 řidičů vozidel přiznalo, že již déle než 1 měsíc nekontrolovali stav osvětlení. Jinak řečeno, každé 5. vozidlo mělo poškozený (fyzicky) alespoň jeden světlomet; 2 z 5 vozidel svítila s rozdílnou intenzitou předních světlometů; téměř každý 7. řidič neměl za jízdy rozsvícená světla a téměř každý 2. řidič přiznal, že poslední měsíc a déle nekontroloval stav osvětlení a každý 9. řidič neměl náhradní žárovky.

„Akci považujeme s ohledem na její preventivní a osvětový charakter ve vztahu k řidičům jako další správný krok ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.  V případě, že řidič nemá na vozidle při jízdě rozsvíceno předepsané osvětlení nebo osvětlení vykazuje nesprávnou funkčnost, vystavuje se nejen hrozbě udělení sankce, ale zejména ohrožuje svým jednáním sebe i ostatní účastníky silničního provozu,“ upozorňuje ředitel služby dopravní policie plk. Lerch.

Přitom každý řidič, ještě než vyjede na silnici, by měl správně vše překontrolovat. Kontrola osvětlení vozidla se týká veškerých světelných zařízení, tedy: vlastních hlavních světlometů; obrysových (parkovacích) světel; potkávacích (tlumených) světel; dálkových světel; světel pro denní svícení; kontrola by měla proběhnout i u automaticky rozsvěcovaných světlometů; mlhových světel (přední / zadní); světel znamení o změně směru jízdy; osvětlení SPZ / RZ; světel zpětného chodu (zpátečky). Řidič by měl také dbát na správné nastavení sklonu světlometů podle zatížení vozidla a vždy je podle skutečnosti nastavit ovladačem, který najde na přístrojové desce.

Na horním snímku je vidět rozdíl v intenzitě světla u vozidla se starým (vzadu) a novým světlometem

Spodní snímek pak ilustruje nastavení sklonu světlometů

Do povinné výbavy vozidla patří také náhradní žárovky od každého použitého světelného zdroje ve vozidle. Tato povinnost se netýká pouze vozidel vybavených xenonovými výbojkami, jejichž výměna je možná jen v servisu. Je smutnou pravdou, že řada dnešních vozidel díky své konstrukci výměnu například žárovky v hlavním světlometu na silnici prakticky znemožňuje. I tak je ale řidič povinen mít žárovky ve vozidle a pokud dojde k poruše a není sám schopen si žárovku vyměnit, nezbývá nic jiného, než povolat třeba asistenční službu, která by mohla výměnu zvládnout, případně vůz odtáhne do servisu. Policie může totiž další jízdu vozidla s nesvítícím světlometem zakázat a řidiče pokutovat.

Typicky nebezpečná situace; automobil jen s jedním funkčním světlem může ve tmě působit jako motocykl

Doma je neseřídíte

Správné seřízení světlometů v domácích podmínkách není možné. „Nejenom, že světlomet neseřídíte správně, ale existuje zde vysoká pravděpodobnost, že budete buď oslňovat ostatní řidiče anebo vaše světlomety neosvětlí vozovku správně tak, abyste včas a bezpečně reagovali na aktuální dopravní situaci,“ upřesňuje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Zcela jistě v domácích podmínkách nezměříte ani intenzitu osvětlení vaší autožárovky, která v průběhu její živostnosti klesá. „Velký vliv na kvalitu a množství vyzařovaného světla z čelních reflektorů má rovněž samotný světelný zdroj, tedy autožárovka. Kvalitní autožárovky směrují světelný kužel s dostatečnou intenzitou osvětlení tam, kam mají. Ty méně kvalitní mohou mít kužel nerovnoměrný, nepravidelný a směrují jej mnohdy jinam, než je potřeba,“ dodává Ellen Benešová ze společnosti OSRAM. Rovněž kryt paraboly světlometu, který, pokud je zašlý, nebo silně poškrábaný, může mít ve finále stejný „efekt“ jako nesprávně seřízený světlomet, nebo nekvalitní autožárovka.

V týdnu „Vidět a být viděn“ budou mít všichni řidiči možnost kontroly a seřízení svých světlometů na vozidle v síti Auto Kelly Autoservis po celé České republice, které disponují regloskopem (profesionální přístroj na správné seřízení světlometů automobilu). Seznam servisů je k dispozici na webových stránkách www.akas.cz.

Statistiky počtu usmrcených osob v noci jsou alarmující. V roce 2013 zemřelo na českých silnicích 194 osob, tj. 33 % z celkového počtu. Nejčernější je údaj o zemřelých chodcích. Celkem jich v noci zahynulo 80,“ sděluje nelichotivá data Martin Farář z Besipu.

Vyzkoušejte on-line aplikaci pro simulaci snížené viditelnosti a srovnání použití reflexních prvků u cyklistů a chodců

Zásady správného svícení, vedoucí ke zvýšení bezpečnosti účastníků silničního provozu:

1) Bezpečná jízda začíná čistými skly auta, dále je třeba mít čisté světlomety a správné brýle pro řidiče s rovněž čistými skly.

2) Před jízdou vždy zkontrolujeme funkčnost světlometů, nejen čelních a směrových, ale koncových a brzdových. Tato kontrola by se měla stát jedním z pravidelných rituálů před jízdou.

3) Do světlometů kupujeme kvalitní a správné autožárovky a jejich výměnu provádíme vždy v páru, tzn., pokud nám přestane svítit jedna z žárovek, automaticky vyměníme žárovku i ve druhém světlometu.

4) Světlomety necháváme pravidelně, a to minimálně jednou za rok (nejlépe před zimní sezonou) odborně seřídit a zkontrolovat. Optimálně seřízené světlomety by měly maximum světla vrhat do vzdálenosti 40 m před automobilem. Čistě vymezený světelný kužel by pak měl soustřeďovat světlo 75 až 100 m před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Dosvit do vzdálenosti až 200 a více m je zcela optimální. Jen pokud budete mít správně seřízené světlomety, můžete včasně zaznamenat případné překážky na cestě, nebezpečí, nebo nestandardní dopravní situace. Správné osvětlení vám také umožní vidět dobře na dopravní značky, cyklisty i chodce a umožní vám včas a bezpečně reagovat.

5) Pokud máme světlomety vybaveny manuálním regulátorem výšky světlometů, tak ho použijeme před každou jízdou, při které nám náklad nadměrně zatíží záď vozu. Předejdeme tak nepříjemnému oslňování protijedoucích vozů nebo ostatních účastníků silničního provozu.

6) Vždy s sebou vozte náhradní pár vhodných autožárovek. Automobil jen s jedním funkčním světlem může ve tmě působit jako motocykl. (Toto pravidlo neplatí u vozidel s xenonovými výbojkami.)

7) Svítit za jízdy je povinné. Světlomety se však nerozsvěcí automaticky u všech vozů, proto je vždy před jízdou dobré překontrolovat, zda máte světla opravdu zapnutá. Většině vozů s automatickým denním svícením navíc svítí světla pouze vepředu, vzadu není vozidlo osvětlené. Vozidlo se tak ze zadního pohledu např. v hustém dešti stává doslova neviditelným!

8) Užívejte mlhová světla vždy, když je to nutné.  Tedy za mlhy, hustého deště nebo při silném sněžení. V případě, že tyto podmínky pominou, nezapomeňte je vypnout. Světlo z těchto světlometů je za normální viditelnosti příliš ostré a může způsobit nepříjemné oslnění. Nezneužívejte tato světla pro zajištění silnějšího světelného toku na povrchu vozovky. Místo nesprávného použití mlhových světel za dobré viditelnosti raději zpomalte.

9) Nejenom automobily mají povinnost svítit, cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít rovněž za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Varovné blikající koncové světlo lze spatřit až do vzdálenosti 1 000 metrů. Řidič auta tak může cyklistu včas vidět a přizpůsobit rychlost jízdy dané situaci.

10) I chodci by měli být vidět a myslet na svou bezpečnost! Chodec v tmavém oblečení je pro řidiče viditelný až ze vzdálenosti, ve které, s ohledem na rychlost vozidla, již nemůže zareagovat včas, aby se vyhnul případné kolizi nebo střetu s tímto chodcem. Reflexní prvky, reflexní oblečení, vesty, reflexní pásky a odrazky jsou proto důležitým prvkem pro bezpečnost a mohou výrazně zvýšit viditelnost chodců a tím ochránit jejich zdraví či dokonce život.

Foto:J.Svoboda, BESIP