MotorInfo

Druhá generace bezvzduchové pneumatiky Bridgestone

21.10.2014 23:43
Druhá generace bezvzduchové pneumatiky Bridgestone

Koncepční pneumatika Bridgestone Air Free nevyžaduje díky paprskům z termoplastické pryskyřice stlačený vzduch.

Druhá generace revoluční pneumatiky má zvýšenou nosnost, ekologičtější vlastnosti a optimalizované provozní vlastnosti. Bridgestone tímto krokem posunuje koncept bezvzduchové pneumatiky o další krok blíž ke komerčnímu využití.

Díky unikátní struktuře paprsků rozmístěných podél vnitřních stěn pneumatiky nesoucích hmotnost vozidla není opakované plnění pneumatik vzduchem nutné. To znamená, že pneumatiky vyžadují méně údržby. Zároveň jsou zcela zbytečné obavy z proražení pneumatiky. Paprsková struktura pneumatiky je navíc vyrobena z termoplastické pryskyřice1, která je recyklovatelná, stejně jako pryž v běhounu a všechny ostatní materiály, použité v konstrukci pneumatiky. Toto řešení přispívá k efektivnímu využívání surovin. Bridgestone je navíc přesvědčen, že je možné dosáhnout ještě vyšší úrovně ochrany životního prostředí a bezpečnosti úsilím o extrémně nízký valivý odpor a snižováním emisí CO2 za pomoci patentovaných technologií. Bridgestone zaměřuje svůj technický vývoj na realizaci procesu, který aktivně maximalizuje opakované využívání surovin z použitých pneumatik k výrobě nových pneumatik a používání recyklovatelných surovin.

Zvýšená praktičnost

Druhá generace koncepční bezvzduchové pneumatiky Air Free nabízí v porovnání s pneumatikami první generace2 vyšší úroveň praktické využitelnosti díky vyšší nosnosti a vylepšeným provozním vlastnostem. Ultralehké vozy3 mohou nyní s těmito pneumatikami jet i vyššími rychlostmi (maximálně 60 km/h).

Nižší valivý odpor

Přibližně 90 % energetických ztrát v důsledku valivého odporu pneumatiky je způsobováno opakovanými změnami tvaru pneumatik při jejich odvalování. Konstruktérům společnosti Bridgestone se u druhé generace bezvzduchových pneumatik podařilo výrazně snížit energetické ztráty použitím patentovaných technologií v oblasti materiálů a zjednodušením struktury pneumatik. Díky tomu dosahuje koncepční bezvzduchová pneumatika stejné úrovně nízkého valivého odporu jako hospodárné pneumatiky Bridgestone plněné vzduchem.

Mise společnosti Bridgestone

Cílem společnosti Bridgestone v oblasti ekologie je podporovat snahy o vytvoření trvale udržitelné společnosti se zvláštním důrazem na tři oblasti – ochranu životního prostředí, šetrné používání surovin a snižování emisí CO2. Tato mise formuluje dlouhodobé ekologické cíle společnosti Bridgestone, o jejichž realizaci se snaží v rámci různých projektů, přispívajících k ochraně životního prostředí. Bridgestone urychluje vývoj konceptu bezvzduchové pneumatiky, která má potenciál stát se ekologičtějším produktem, než jsou současné pneumatiky, a usiluje o jeho komerční využití v široké škále vozidel v nejkratším možném časovém horizontu. Vývoj bezvzduchové pneumatiky je jednou z iniciativ společnosti Bridgestone v rámci dlouhodobé vize, jejímž cílem je využívat trvale udržitelné materiály a přispět k dosažení globálních cílů v oblasti snižování emisí CO2 (snížení minimálně o 50 %).

____________________________________________________________________________

1 Syntetickou pryskyřici, která zahřátím získává pružné vlastnosti, lze různě tvarovat, a po ochlazení ztvrdne. Zahřívání a ochlazování s příslušnými změnami ve vlastnostech pryskyřice lze provádět opakovaně, což usnadňuje lisování a recyklaci materiálu.

2 První generace konceptu bezvzduchové pneumatiky byla testována na vozidle s hmotností 100 kg při maximální rychlosti jízdy 6 km/h. Druhá generace konceptu vzduchové pneumatiky obstála v testech na vozidle o hmotnosti 410 kg při maximální rychlosti 60 km/h.

3 Jednomístná až dvoumístná vozidla, která jsou kompaktnější než automobily, mají malý průměr otáčení, jsou velmi ekologická a umožňují snadnou lokální mobilitu.

 

Foto:Bridgestone