MotorInfo

Dopravní snídaně s Besipem navrhují řešení

1.2.2015 09:19
Dopravní snídaně s Besipem navrhují řešení

Bezmála dva tisíce dopravních nehod má na svědomí 73 rizikových míst. Díky „Dopravním snídaním s Besipem“ se upravilo již devět z nich.

Série odborných konferencí s názvem „Dopravní snídaně s Besipem“ v loňském roce identifikovala 73 rizikových míst na českých silnicích ve čtrnácti krajích České republiky. V posledních pěti letech se na těchto úsecích stalo bezmála dva tisíce dopravních nehod (1 993), u kterých Centrum dopravního výzkumu vyčíslilo následky pro stát na částku 3,5 miliardy Kč.

„Dopravní nehoda je v řadě případů důsledkem sledu nepříznivých okolností. Hraje zde roli lidský faktor, tedy řidič a ostatní účastníci silničního provozu, ale také stav komunikace, její značení apod. Dopravní snídaně s BESIPem si dávají za úkol vyhledávat riziková místa na komunikacích a ve spolupráci s místně zodpovědnými orgány na ně nejen poukazují, ale také se snaží najít co nejlepší řešení k odstranění závad a zvýšení bezpečnosti při pohybu v takovémto prostoru,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP.

„Za největší úspěch považuji fakt, že jen během loňského roku se nám společně s úřady a dopravními experty podařilo napravit devět rizikových míst, na kterých se v minulých pěti letech stalo více než 150 dopravních nehod s následky pro stát ve výši 381,51 milionu korun,“ říká Jan Winkler, jednatel společnosti RSE Projekt, která se na Dopravních snídaních podílela návrhem bezpečnostních opatření pro všechna riziková místa.

Na opravených 9 místech došlo v posledních pěti letech souhrnně ke 155 nehodám, jejichž následky na zdraví a životech účastníků dopravního provozu přinesly nepříznivou statistiku: 13 usmrcených osob, 20 těžce a 79 lehce zraněných osob.

Smutné prvenství drží úsek silnice I. třídy I/35 v Královéhradeckém kraji na 112,5–114,5 kilometru, kde za posledních pět let došlo ke 115 nehodám s ekonomickou ztrátou ve výši bezmála 150 milionů Kč. Mezi navrhovaná opatření patří úprava vodorovného značení a instalace výrazného svislého značení, včetně instalace odražečů proti zvěři a posouzení rozhledů při předjíždění. Ovšem nejlepším řešením bude až dokončení úseku R35 pro odvedení tranzitní dopravy.

Ve spolupráci s Motocyklovou asociací ČR a ArcelorMittal Ostrava, generálním partnerem Dopravních snídaní, bylo dále navrženo 33 míst vhodných k osazení speciálním svodidlem se spodní pásnicí pro ochranu motorkářů. V současné chvíli jsou zatím instalovány dva úseky v motorkářsky atraktivních lokalitách – v Šebrově (142 metrů) a Ústí nad Orlicí (1 600 metrů). Jen ve Středočeském kraji se přitom za posledních pět let událo 131 nehod motorkářů s  18 úmrtími, více než sto zraněnými a ekonomickou ztrátou ve výši 570 milionů Kč.

„Speciální motorkářské svodidlo, které pomůže zmírnit či dokonce eliminovat následky nehod motocyklistů, se nyní postupně dostává na české silnice. Jsme rádi za každý nový úsek, který pomůže ochránit motorkáře na našich silnicích. Proto jsme se stali generálním partnerem akce, která má za cíl snížit počet dopravních nehod a zároveň přináší viditelné výsledky,“ říká Richard Toman, vedoucí oddělení důlních výztuží a svodidel v ArcelorMittal Ostrava.

Dobrou zprávou pro všechny řidiče je, že organizátoři akce se rozhodli pokračovat v Dopravních snídaních i v roce 2015. Opět budou navrhovat opatření na riziková místa a zaměří se také na vzdělávání řidičů v oblasti bezpečnosti silničního provozu a problematiky lidského faktoru v době, kdy stále více funkcí po řidičích přebírají inteligentní počítačové systémy.

 

Foto:J.Svoboda