Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Za prvních pět měsíců letošního roku 192 mrtvých na českých silnicích. Oproti roku 2015 to bylo o 19 méně, o 18 se však zvýšil počet těžce zraněných.
Od ledna do května letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkem 38 574 dopravních nehod. Zemřelo při nich 192 osob, dalších 874 bylo zraněnotěžce a 8 664lehce. Oproti stejnému období roku 2015 došlo ke zvýšení počtu vyšetřovaných nehod (o 8,9 %), počtu těžce (o 2,1 %) i lehce zraněných (o 5,2 %). Naopak se snížil o rovných 9 procent počet usmrcených. „Snížení počtu obětí nehod je příjemným zjištěním. Bohužel však oproti vývoji do konce dubna meziročně narostl počet těžce zraněných,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Kdo nejvíce umíral a kdo způsobil největší počet smrtelných dopravních nehod
O čtvrtinu narostl počet obětí z řad chodců. Nicméně opravdu významný nárůst zaznamenaly statistiky u usmrcených cestujících v nákladních automobilech. Počet obětí se meziročně zvýšil z 5 na 14, tedy 2,8x. Naopak o čtvrtinu poklesl počet mrtvých pasažérů osobních automobilů a rovněž tak se významně snížil počet usmrcených cyklistů – o celou třetinu. Počet usmrcených jezdců na motocyklu se oproti roku 2015 zvýšil o jednu osobu na konečných 19.
Naopak nejvíce usmrcených mají na svědomí řidiči osobních automobilů. Celkem 119. Nicméně meziročně se jedná o snížení o čtvrtinu. Na vrub cyklistů bylo připsáno 5 mrtvých, i zde došlo k poklesu, a to dokonce o 50 procent. Zcela odlišná je bilance řidičů nákladních automobilů. Při jimi zaviněných nehodách zemřelo 35 lidí, o 19 (tedy o 119 procent) více než loni.
To, že od nehod ujíždějí řidiči, kteří je zavinili, se již dávno stalo nedílnou součástí kultury na našich silnicích. Od ledna do května se tak stalo v 6 496 případech, což znamená meziroční nárůst o 7,8 procenta. Bohužel však při nich zemřelo 6 osob, o 4 více než v roce 2015.
Tradičně se bouralo i s alkoholem v krvi. Za prvních pět měsíců vyšetřovala Policie ČR 1 576 takových nehod. A došlo i na drogy, asistovaly při vzniku 101 nehod, v dalších 26 případech v kombinaci s alkoholem. Celkem si tak tyto nehody vyžádaly 11 lidských životů. Za povšimnutí stojí, že se oproti loňskému roku počet obětí snížil o 22.
O pětinu se zvýšil na 4 364 počet nehod zaviněných lesní zvěří či zvířaty. „Jednalo se o každou devátou vyšetřovanou nehodu. Oproti loňskému roku již statistiky zaregistrovaly jednoho usmrceného,“ upozorňuje Roman Budský.
Bezpečné dálnice? Ano, ale…
Oproti roku 2015 byla nižší pravděpodobnost usmrcení při vyšetřované nehodě, k níž došlo na komunikaci v ČR. Došlo totiž k významnému poklesu tzv. závažnosti (počtu usmrcených na jeden tisíc vyšetřovaných nehod) ze 6 na 5. Závažnost se snížila u nehod, ke kterým došlo na silnicích I., II. a III. třídy a rovněž tak na místních komunikacích. Naopak k téměř dvojnásobku narostla pravděpodobnost usmrcení při vyšetřované nehodě, ke které došlo na dálnici:
Druh komunikace |
Počet obětí na 1 000 nehod leden-květen 2015 |
Počet obětí na 1 000 nehod leden-květen 2016 |
Meziroční změna |
Dálnice |
6,6 |
12,8 |
94% |
Silnice I. třídy |
15,5 |
11,6 |
-25% |
Silnice II. třídy |
10,6 |
8,2 |
-23% |
Silnice III. třídy |
6,9 |
5,9 |
-14% |
Místní komunikace |
1,6 |
1,5 |
-6% |
Dálnice jsou právem považovány za nejbezpečnější druh pozemních komunikací. Počty obětí nehod na ujetou miliardu kilometrů jsou cca 5x nižší, než činí průměr za všechny druhy pozemních komunikací. Například v roce 2012 zemřelo při dálničních nehodách na jednu miliardu kilometrů 2,6 osoby, průměr za silniční síť ČR činil 12,1. „Na druhou stranu se na dálnicích během prvních pěti měsíců letošního roku sice stala jen každá třicátá nehoda, zemřela při nich však každá dvanáctá oběť. Z meritu věci se na dálnicích méně bourá, následky však bývají závažné. Dobré je na to pamatovat zvláště teď, na začátku letní sezony, kdy se bude cestovat po dálnicích celé Evropské unie,“ konstatuje Roman Budský.
Nejvíce mrtvých ve Středočeském kraji, nejzávažnější nehody na Plzeňsku
Nejvíce obětí dopravních nehod zaznamenaly statistiky ve Středočeském kraji (40), s výrazným odstupem následovaly kraje Moravskoslezský kraj (24), Jihočeský (17) a Plzeňský s Pardubickým (shodně po 15 mrtvých). Naopak nejméně usmrcených bylo v Kraji Karlovarském (1), Libereckém (5) a Zlínském (6). Během května zemřelo nejvíce osob v kraji Středočeském (18), naopak kraje Karlovarský, Liberecký a Zlínský se mohou pochlubit nulovou bilancí.
Pokud se jedná o závažnost dopravních nehod (počet usmrcených na 1 000 nehod vyšetřovaných Policií ČR), byla situace za prvních pět měsíců letošního roku nejhorší v Plzeňském, dále pak Jihočeském a Pardubickém kraji. Naopak nejmenší riziko usmrcení při nehodě hrozilo na Karlovarsku, v Praze, na Ústecku a Liberecku. Průměrně zemřelo v České republice 5 lidí na jeden tisíc vyšetřovaných nehod.
Kraj |
Závažnost DN |
Kraj |
Závažnost DN |
Plzeňský |
12 |
Vysočina |
5,7 |
Jihočeský |
11 |
Jihomoravský |
4,5 |
Pardubický |
10,5 |
Zlínský |
3,9 |
Středočeský |
7,6 |
Liberecký |
3,2 |
Olomoucký |
7,4 |
Ústecký |
3 |
Moravskoslezský |
6,7 |
Praha |
1,1 |
Královéhradecký |
6,6 |
Karlovarský |
1 |
Zpracoval: Tým silniční bezpečnosti
Ilustrační foto:J.Svoboda