MotorInfo

Devítistupňová převodovka 9G-TRONIC

16.6.2014 11:05
Devítistupňová převodovka 9G-TRONIC

Devítistupňová samočinná převodovka 9G-TRONIC se poprvé představila v modelu Mercedes-Benz E 350 BlueTEC.

Tato inovativní převodovka zařadila model E 350 BlueTEC mezi nejhospodárnější automobily příslušné kategorie, poháněné šestiválcovým vznětovým motorem. Díky vysoké účinnosti patentovaného konceptu převodovky klesla kombinovaná spotřeba paliva podle metodiky EU u výše uvedeného modelu na 5,3 litru nafty na 100 kilometrů. Jak je pro vozy Mercedes-Benz typické, disponuje nová převodovka rovněž vynikajícím komfortem pohonu a sotva vnímatelným řazením.

Snížení spotřeby paliva modelu E 350 BlueTEC s převodovkou 9G-TRONIC bylo dosaženo především díky vysoké účinnosti převodovky. Široké rozpětí mezi prvním a devátým převodovým stupněm 9,15 umožnilo velmi citelné snížení úrovně otáček a je rozhodujícím faktorem pro dosažení vysoké energetické účinnosti a jízdního komfortu. Rychlejší řazení a kratší reakční doby zajišťují nejvyšší možnou spontánnost při vynikajícím komfortu řazení. Převodovka 9G-TRONIC reaguje mnohem aktivněji a zvyšuje potěšení z jízdy zejména v manuálním režimu a v programu S.

Komfort řazení převodovky 9G-TRONIC – jeden z klíčových cílů vývoje – je výsledkem rozsáhlého souboru opatření. Jeho součástí je nové přímé řízení, které umožňuje sotva vnímatelné, rychlé řazení. Kombinace dvojitého tlumiče torzních kmitů a odstředivého kyvadlového tlumiče torzních kmitů v kapalinovém měniči momentu je zárukou jízdního komfortu. Společně s větším rozpětím převodů umožňují uvedená opatření cestování vyššími rychlostmi s větším komfortem díky nižším otáčkám motoru. Konkrétně to znamená, že např. rychlosti 120 km/h na 9. stupeň odpovídá otáčkám cca 1 350 1/min.

U devítistupňové samočinné převodovky kladli vývojoví inženýři důraz rovněž na téma „kompaktní lehká konstrukce“. Navzdory dvěma dodatečným převodovým stupňům a limitu pro přenos točivého momentu ve výši až 1 000 N.m, zabírá převodovka stejně malý prostor jako její předchůdce a navíc je lehčí. Dvoudílný koncept skříně byl zachován. Pouzdro kapalinového měniče je vyrobeno ze slitiny lehkého hliníku, skříň převodovky je zhotovena z ještě lehčí slitiny hořčíku a doplněna plastovým spodním víkem s optimalizovanou hmotností.

Dalším cílem byla realizace devíti převodových stupňů pro jízdu vpřed s minimálním počtem planetových soukolí a řadicích členů. Na základě intenzivní počítačové systémové analýzy a syntézy byl tento úkol splněn použitím pouhých čtyř jednoduchých planetových soukolí a šesti řadicích členů. Nad činností převodovky bdí tři senzory otáček, které dodávají řídicí jednotce převodovky potřebná data, aby bylo zaručeno efektivní řazení. V případě potřeby je možné přeskakovat několik převodových stupňů při akceleraci i zpomalování.

Převodovka je vybavena dvěma čerpadly, aby bylo zajištěno spolehlivé a zároveň velmi energeticky účinné mazání hospodárným syntetickým převodovkovým olejem druhé generace s dlouhou životností, nízkou viskozitou a vysokou střihovou stabilitou. Výrazně menší mechanické hlavní čerpadlo s vyosenou konstrukcí je uloženo vedle hlavního hřídele, poháněno řetězem a doplněno samostatným elektrickým doplňkovým čerpadlem. Tato konstrukce umožňuje na jedné straně aktivní řízení objemového proudu mazacího a chladicího oleje podle aktuální potřeby, a na druhé straně činí převodovku 9G-TRONIC kompatibilní s funkcí start/stop. Navíc byla výrazně zvýšena hydraulická účinnost uvnitř převodovky, díky poprvé na světě použitému přímému řízení v devítistupňové planetové samočinné převodovce.

Mercedes-Benz vyvíjí a vyrábí samočinné převodovky již více než 50 let. Výrobní závod Stuttgart-Hedelfingen, nedaleko koncernové centrály ve čtvrti Stuttgart-Untertürkheim, opustilo dosud celkem zhruba 22 milionů samočinných převodovek pro osobní vozy.

Převodovka 9G-TRONIC je koncipována pro pohon zadních i všech kol, včetně hybridních pohonů bez i s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid), a v následujících letech bude používána v téměř všech modelových řadách a s téměř všemi motory.