MotorInfo

Dětská sedačka zmírní následky nehody

1.6.2015 19:27
Dětská sedačka zmírní následky nehody

Již při rychlosti 15 km/h může být dopravní nehoda pro dítě přepravované bez dětské autosedačky smrtelná. 

Přesto ji někteří řidiči stále nepoužívají. Během prvních čtyř měsíců letošního roku byly dvě z celkově pěti usmrcených dětí přepravovány nepřipoutané, na předních sedadlech.

Děti, které nejsou přepravovány v předepsaném zádržném systému, čelí sedminásobně vyššímu riziku úmrtí při dopravní nehodě. Pokud dojde ke kolizi vozidla v rychlosti 50 km/h, na posádku působí takové síly, jež znamenají zvýšení hmotnosti každé z přepravovaných osob na 25násobek. Spoléhat na to, že udržíme v rukou třicetikilogramové dítě, jehož nárazová hmotnost bude v okamžiku kolize činit nemalých 750 kilogramů, je pošetilé. Nepřipoutané dítě bude čelit následkům jako po volném pádu z výšky 10 metrů. Belgický institut pro bezpečnost silničního provozu BIVV uvádí, že dokonce náraz v rychlosti 15 km/h může mít pro nepřipoutané dítě fatální následky. „Dětské autosedačky významně snižují riziko vzniku fatálního zranění při nehodě. Statistiky dopravní nehodovosti dokazují, že je ovšem nelze považovat za zázračný všelék, základem bezpečí dítěte je zodpovědná jízda rodičů,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Kategorie dětských autosedaček

Dnešní dětské autosedačky jsou konstruovány s ohledem na anatomická specifika dětské postavy. Hmotnost hlavičky nejmenšího dítěte činí až 25 procent jeho celkové hmotnosti, zatímco u dospělého člověka se jedná o cca 6 procent. V případě kolize tak působí na hlavu a krk malých dětí usazených čelem ve směru jízdy enormní síly, jež mohou zanechat trvalé zdravotní následky. Navíc hmotnost a výška dětí se s věkem rychle mění, nepostačí tak používat jakési univerzální sedadlo. Aby bylo dítě při prudkém brzdění či dokonce kolizi účinně chráněno, je třeba je usadit do autosedačky příslušné hmotnostní kategorie (viz příloha č. 1).

Jak vybrat a správně používat dětskou sedačku?

Sedačka vždy musí odpovídat věku a hmotnosti dítěte. Zvážit je třeba též její umístění. Lze doporučit, aby děti seděly v sedačkách obrácených zády ke směru jízdy co nejdéle, přinejmenším do 3 - 4 let jejich věku. Účelem umístění dětské sedačky obrácené zády ke směru jízdy je především poskytnout oporu hlavě a celé páteři v případě čelního nárazu. Síly vzniklé při takovém nárazu jsou rozptýleny do větší části těla. Je ovšem třeba pamatovat na bezpodmínečné vypnutí příslušného airbagu. V opačném případě aktivovaný airbag přimáčkne autosedačku do sedadla a dítě by pravděpodobně utrpělo smrtelná poranění hlavy a krku. Nebezpečí hrozí i při nehodách v malých rychlostech, neboť se airbagy nafukují již při nárazech v rychlosti okolo 30 km/h. Větší děti jsou zpravidla přepravovány v autosedačce orientované ve směru jízdy. V tom případě odsuňte sedadlo co nejvíce vzad. Pokud je sedačka příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit.

Kdy je dětská autosedačka povinná – v ČR a vybraných evropských státech

V ČR platí povinnost přepravovat ve vozidle, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm, pouze za použití dětské autosedačky (blíže viz paragraf č. 6 Zákona o provozu na pozemních komunikacích). Pokud se však vypravíme s dítětem do zahraničí, pamatujme, že pravidla pro přepravu dětí mohou být značně odlišná (viz příloha č. 2). Policisté bývají při silničních kontrolách nekompromisní, mohou řidiči zakázat jízdu, dokud nebude vozidlo vybaveno odpovídajícím dětským zádržným systémem. Navíc hrozí nemalý finanční postih.   

Příloha č. 1 

Dětské autosedačky – jejich kategorizace a správné používání

Podle hmotnosti dětí, pro které jsou určeny, rozdělujeme dětské zádržné systémy do pěti základních skupin:

Skupina 0, která je určena pro děti do hmotnosti 10 kg, tj. do věku cca jednoho roku. Takové dítě ještě samo nesedí, jeho kosti jsou měkké, dítě neudrží samo hlavičku. Většinou leží. Dětské autosedačky této skupiny jsou tvořeny vypolstrovanou vaničkou s popruhy, které dítě ve vaničce drží. Popruh bývá tříbodového tvaru písmene Y. Dítě se umisťuje do sedačky hmotnostní skupiny 0 čelem proti směru jízdy, sedačku samotnou připevňujeme bezpečnostními pásy pro dospělé. V případě nárazu je dítě do sedačky vtlačováno celou plochou těla. Místo, na kterém je sedačka umístěna, nesmí být vybaveno airbagem, případně musí být airbag odpojen.

Skupina 0+, která je určena pro děti do hmotnosti 13 kg. Ostatní je jako u skupiny 0.

Skupina I, která je určena pro děti o hmotnosti od 9 do 18 kg, tedy zhruba pro děti do 4 let věku. Dítě do dětské sedačky této skupiny se připevňuje pětibodovými bezpečnostními pásy (pás drží ramena dítěte dvěma kotevními body, boky dítěte dvěma kotevními body a rozkrok jedním kotevním bodem). Sedačka sama je umístěna tak, aby dítě v ní sedělo čelem po směru jízdy, a je připevněna k sedadlu automobilu bezpečnostními pásy pro dospělé. Dětské sedačky této skupiny bývají často doplněny různými ochrannými nárazovými štíty, které mnohdy mohou plnit funkci stolečku.

Skupina II, která je určena pro děti o hmotnosti 15 až 25 kg. Sedačky této skupiny nemají většinou vlastní bezpečnostní popruhy, ale dítě je v sedačce drženo spolu se samotnou sedačkou bezpečnostním pásem pro dospělé. Sedačky této skupiny bývají často doplňovány různými ochrannými nárazovými štíty, které mohou plnit funkci stolečku.

Skupina III, která je určena pro hmotnost dítěte od 22 do 36 kg. Dětskou sedačku tvoří často samotný sedák, bez opěradla, který dítě posune do takové výšky, jež umožňuje jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Konstrukce sedáku by měla zajistit, aby současně s dítětem byl na sedadlo automobilu připevněn sedák týmž bezpečnostním pásem pro dospělé tak, aby sedák nemohl při nárazu z pod dítěte vypadnout působením setrvačné síly.

Mnoho typů dětských autosedaček je schváleno ve více třídách (např. 0-I nebo I-III) a tedy pro větší rozsah hmotnosti dítěte, někdy i s nutnými malými úpravami (např. odmontování opěradla autosedačky. Každý zádržný systém musí být označen homologační značkou, z které je zřejmé, kdo systém vyrobil, v jakém provedení a pro jakou hmotnostní třídu je určen.

Systém ISOFIX

V současných moderních automobilech také nalezneme u výbavy poznámku, že sedačky vozidla jsou vybaveny systémem ISOFIX. O co se vlastně jedná? V roce 1997 připravil jeden z významných výrobců sedaček – společnost BRITAX RÖMER - ve spolupráci s automobilkou VW systém ISOFIX pro vůz Golf IV. ISOFIX se pak stal mezinárodním standardem spojení mezi vozidlem a dětskou autosedačkou. Systém ISOFIX umožňuje rychlou a správnou instalaci dětských sedaček. V některých případech může být totiž poněkud obtížné dětskou sedačku správně nainstalovat. Řada rodičů, a především maminek, nám dá jistě zapravdu, že manipulace se sedačkou a s dítětem na ruce je někdy značně problematická.  Řešením je právě kotevní systém ISOFIX, který výrazně snižuje riziko nesprávné instalace dětské sedačky. Kotvy systému ISOFIX bývají u vozidel buď jako součást sériové výbavy, nebo je lze většinou doobjednat.  Dětskou sedačku pak podle umístění kotevního systému ISOFIX můžeme ve vozidle nainstalovat buď na jedno ze zadních sedadel, nebo na sedadlo spolujezdce. Pro skupinu sedaček II-III (15–36 kg) je pak nově také využíván systém ISOFIX v kombinaci s bezpečnostním pásem auta. Toto spojení pak dostalo název ISOFIT.

Pořízení a správné používání autosedačky

  • autosedačka musí svou hmotnostní kategorií odpovídat hmotnosti dítěte; hmotnostních kategorií je celkem pět; některé autosedačky splňují požadavky pro více kategorií - to však musí být na autosedačce uvedeno na homologačním štítku, pouhé prohlášení prodejce nestačí;
  • autosedačku je velmi vhodné vybírat spolu s dítětem, pro které je určena; dítěti by se v ní mělo sedět pohodlně, ale zároveň by měly být splněny některé základní bezpečnostní požadavky (hlava dítěte nesmí přesahovat horní okraj autosedačky, pásy musí být ve správné výšce a dítě by z nich nemělo "vyklouznout");
  • autosedačka by měla být vhodná právě pro ten vůz, ve kterém bude využívána; některé autosedačky jsou univerzální, ovšem některé jsou určené jen pro vybrané vozy; 
  • dejte si odborně předvést, jak sedačku správně upevnit do vozidla;
  • sedačka musí být pro dítě bezpečná, pohodlná a příjemná;
  • pokud kupujete již použitou sedačku, zkontrolujte, zda není poškozená a zda je přiložen návod k použití, sedačka musí být plně funkční;
  • když upevňujete sedačku do auta, řiďte se přesně přiloženým návodem;
  • kopii návodu pro montáž sedačky ponechejte trvale ve vozidle;
  • ujistěte se, zda je sedačka správně připevněna vždy, když ji chcete použít;
  • pokud je sedačka v autě správně upevněna, nedá se s ní téměř pohnout; příliš volně upevněné sedadlo = příliš volně připoutané dítě;
  • vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané (popruhy těsně přiléhají k tělu, jen plochou dlaň lze protáhnout), že neproklouzne pod pásy a že pásy nevedou přes krk; vyvarujte se silného navrstvení oblečení;
  • nikdy nevozte dítě bez správné sedačky, i když jedete na krátkou vzdálenost;
  • dávejte sami dobrý příklad tím, že používáte bezpečnostní pás;
  • montáž sedačky ulehčují úchyty ISOFIX, které jsou již součástí řady nových vozidel; chyby namontování sedačky při použití této techniky jsou prakticky vyloučeny;
  • výhodou je, pokud má autosedačka snímatelný potah, na něm by měly být uvedeny i symboly údržby (jak ho čistit - možnost praní je samozřejmě výhodná);
  • vhodným vodítkem spotřebitele pro nákup jsou například srovnávací testy, které najdete například v motoristických časopisech, časopisech se spotřebitelskými testy, nebo na webových portálech.

  

Příloha č. 2

Pravidla pro přepravu dětí ve vybraných evropských státech*

Belgie

Děti do 18 let a do 135 cm musí být přepravované v dětské sedačce či za využití zádržného systému. Výjimkou je přeprava dětí ve věku do 3 let ve vozidlech taxislužby. Pokud jsou na zadních sedačkách přepravovány již dvě děti v dětských autosedačkách a nezbývá místo pro umístění další, může být třetí dítě přepravováno za využití bezpečnostních pásů určených k poutání dospělých. 

Bulharsko

Dětské autosedačky nejsou při přepravě dětí ve věku od 3 let povinné, děti však nesmějí být přepravovány na předních sedadlech.

Černá Hora

Dětské autosedačky nejsou pro děti od 5 let povinné. Děti do 12 let nesmějí být přepravovány na předních sedadlech.

Dánsko

Děti do 3 let musí být přepravovány v dětské autosedačce odpovídající velikosti. Děti starší 3 let do výšky 135 cm musí být přepravovány za využití dětského bezpečnostního systému přizpůsobeného jejich výšce a hmotnosti. Bezpečnostní pásy mohou být použity v kombinaci s dětským sedákem či dětskou autosedačkou.

Finsko

Děti do 15 let anebo do výšky 135 cm musí být přepravovány za pomoci schváleného dětského zádržného systému (autosedačce) odpovídajícím jejich výšce a hmotnosti. Povinnost přepravovat dítě v dětské autosedačce platí i pro dodávková a nákladní vozidla.

Francie

Děti ve věku do 10 let nesmějí být přepravovány na předních sedadlech. To neplatí, jsou-li všechna zadní sedadla obsazena dětmi do 10 let či vozidlo není zadními sedadly vybaveno. Děti musí sedět v dětské autosedačce odpovídající výšce a hmotnosti dítěte, případně na podsedáku, a to připoutané bezpečnostními pásy. Děti o hmotnosti do 13 kg musí být v dětské autosedačce umístěné proti směru jízdy. Děti o hmotnosti od 9 do 18 kg musí sedět v dětské autosedačce, větší děti mohou být přepravovány za využití podsedáku a bezpečnostních pásů. Pokud je dětská autosedačka umístěná na předním sedadle, musí být deaktivovaný příslušný airbag. Ve vozidlech taxislužby mohou být děti přepravovány bez dětské autosedačky.

Chorvatsko

Děti do 12 let musí být přepravovány jen na zadních sedadlech. Výjimkou je přeprava dětí ve věku do 2 let přepravovaných v dětské autosedačce odpovídající velikosti. Ta musí být umístěna proti směru jízdy a příslušný airbag musí být vypnut. Děti ve věku do 5 let musí sedět v dětské autosedačce odpovídající velikosti připevněné trojbodovým bezpečnostním pásem na zadní sedačce. Děti ve věku od 5 do 12 let musí být připoutané trojbodovým bezpečnostním pásem a případně sedět na dětském podsedáku.

Itálie

Při přepravě dětí do 12 let a 150 cm výšky musí být použito dětského zádržného systému odpovídající velikosti. Děti do 3 let věku je možno přepravovat bez využití odpovídajícího dětského zádržného systému za podmínky, že vozidlo jím není vybaveno a že dítě je doprovázeno osobou starší 16 let.

Maďarsko                                                                                                                                                                                    

Děti do 3 let mohou cestovat na předním sedadle jen v případě, že sedí v dětské autosedačce umístěné proti směru jízdy. Příslušný airbag musí být vypnut. Děti do 135 cm musí být připoutány vhodným dětským zádržným systémem. Děti o výšce 135 cm a větší mohou být připoutány bezpečnostním pásem, přepravovány jsou na zadních sedačkách.

Moldavsko

Povinnost používat dětskou autosedačku či zvláštní zabezpečovací zařízení platí při přepravě dětí do 12 let o výšce do 150 cm, pokud cestují na předním sedadle. V opačném případě nesmějí být uvedené děti přepravovány na předních sedadlech.          

Německo

Děti o výšce do 150 cm a ve věku do 12 let mohou být přepravovány jen za použití zádržného systému odpovídajícího normě ECE 44/03. V opačném případě nesmějí být děti do 3 let přepravovány a starší děti nesmějí sedět na předním sedadle. Tímto speciálním systémem nemusí být vybavena vozidla zahraničních turistů. Pokud jím však vybavena jsou, musí ho být použito. Děti mohou být na zadních sedadlech přepravovány i bez použití zádržného systému, pokud jsou všechny pásy již využité.

Polsko

Děti do 12 let a 150 cm lze přepravovat jen s využitím schváleného dětského zádržného systému. Děti vyšší než 150 cm lze přepravovat připoutané bezpečnostními pásy pro dospělé.

Portugalsko

Děti do 12 let a 150 cm nesmějí být přepravovány na přední sedačce, pokud není k jejich přepravě použita schválená dětská autosedačka a pokud se nejedná o jen dvousedadlové vozidlo. Děti do 3 let mohou cestovat na přední autosedačce, pokud jsou umístěny v dětské autosedačce umístěné proti směru jízdy. Příslušný airbag musí být deaktivován.

Rakousko

Děti do 150 cm a 14 roků musí být přepravovány za využití dětské autosedačky či podsedáku odpovídající velikosti. To platí při jejich přepravě na předních i zadních sedadlech. Ve vozidlech bez tohoto vybavení nelze děti do 14 let přepravovat (to platí i pro sportovní dvousedadlová vozidla či nákladní automobily. Uvedené opatření se netýká autobusů a vozidel určených k přepravě školních dětí anebo v lesnictví či zemědělství. Dětské zádržné systémy musí odpovídat normě ECE 44/03 nebo 44/04. Děti ve věku do 14 let vyšší 150 cm musí používat bezpečnostní pásy určené dospělým. Děti vyšší než 135 cm je ve výjimečných případech možno poutat trojbodovým bezpečnostním pásem, a to za podmínky, že pás nebude natažen přes hrdlo přepravovaného dítěte. Uvedená nařízení platí i pro zahraniční vozidla. Policie může řidiči zakázat jízdu, dokud nebude vozidlo vybaveno odpovídajícím dětským zádržným systémem.  

Rumunsko

Dětské autosedačky jsou povinné pro děti do 3 let. Děti ve věku od 3 do 12 let mohou být přepravovány jen za využití vhodné autosedačky či podsedáku. Děti do 12 let nesmějí být přepravovány na předních sedadlech.

Řecko

Děti ve věku do 3 let mohou být přepravovány jen v případě použití dětské autosedačky odpovídající alespoň normě ECE 44/03.Děti ve věku od 3 do 11 let a do 135 cm musí být přepravovány na zadních sedadlech za využití zádržného systému.

Slovensko

Děti do 150 cm a 36 kg musí být přepravovány jen za využití schválené dětské autosedačky. Děti vyšší nebo o vyšší hmotnosti je možno přepravovat připoutané bezpečnostními pásy. Přeprava dětí bez využití dětské autosedačky se povoluje jen v obci a jen v případě dítěte staršího 3 let, pokud přepravující vozidlo kategorie M1 či N1 není příslušným dětským zádržným systémem vybaveno anebo je jich ve vozidle málo či pokud jsou již 2 děti přepravovány v dětských autosedačkách a z prostorových důvodů není možno další autosedačku použít. Pokud není vozidlo vybaveno na zadních sedačkách bezpečnostními pásy (jedná se o starší vozidla), nesmí být použito k přepravě dětí do 3 let. Děti do 12 let a 150 cm se smějí přepravovat na předních sedadlech jen v případě, že je toto vybaveno bezpečnostními pásy a dítě je přepravováno za pomoci schváleného dětského zádržného systému.  

Slovinsko

Děti do 150 cm musí být přepravovány za využití dětského zádržného systému odpovídajícího jejich věku. Větší děti se poutají pomocí bezpečnostních pásů určených pro dospělé.

Srbsko

Dětské autosedačky nejsou povinné. Děti do 12 let nesmějí být přepravovány na předních sedadlech.

Španělsko

Použití dětských autosedaček je povinné při přepravě dětí do 12 let a 135 cm výšky.  

Švýcarsko

Děti do 12 let či 150 cm výšky je nutno přepravovat v autosedačce odpovídající alespoň normě ECE 44/03. 

Velká Británie

Děti ve věku do 3 let je povoleno přepravovat jen za využití předepsaného zádržného systému. Děti ve věku od 3 do 12 let a do výšky 135 cm je třeba převážet za využití dětského zádržného systému nebo bezpečnostních pásů, pokud je jimi vozidlo vybaveno.  

____________________________________________________

Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz.


*Zpracováno s využitím informací uvedených na slovenském mototuristickém informačním portálu Mototuristika.sk, s přihlédnutím k informacím uváděným Automobile Association.
  Ilustrační foto:Volvo