Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Volvo C40 Recharge v mnoha ohledech ztělesňuje budoucnost automobilky Volvo Cars: jedná se o historicky první model Volvo, který byl zkonstruován jen pro čistě elektrický pohon.
Navíc jej bude možné zakoupit online s balíčkem Care pro zajištění bezstarostného vlastnictví vozu. Prvky ve stylu SUV v kombinaci s výhodami plynoucími z nízkého profilu současně znamenají, že automobilka Volvo Cars vstupuje prostřednictvím tohoto modelu do nového segmentu, k čemuž přispívají i expresivní design a prvky, které jsou pro značku Volvo naprostou novinkou.
Model C40 je postavený na stejných základech jako Volvo XC40. Idea proniknout na nové území s něčím dobře známým se odráží v detailech, jakými jsou například světlomety s charakteristickým světelným podpisem v podobě Thorova kladiva, které jsou vylepšeny novými pixelovými LED světly, jež se automaticky přizpůsobují okolním světelným podmínkám a v zájmu optimalizace vzoru svícení se nezávisle na sobě zapínají a vypínají. Také podobně symbolická zadní vertikální koncová světla jsou nyní rozdělena do jednotlivých segmentů, což je výsledek konstruktérské výzvy roztáhnout jedno velké světlo tak, aby kopírovalo střešní linii, a současně vytvořit moderní verzi klasického designu.
Podobně jako tomu bylo u zrodu modelu XC40 vznikl i design modelu C40 na základě spontánní skici jednoho z týmových designérů. Podle slov T. Jona Mayera, ředitele pro design exteriéru, se Yury Zamkavenko se svou skicou trefil přesně do černého. „Něco takového se nestává příliš často. Když se něco takového podaří, rozvíjí se vždy ty nejosobitější nápady, protože se již od prvního náčrtu jedná o čisté vyjádření designu,“ říká dále T. Jon Mayer a dodává, že jedinečnost tohoto vozu, která je dána jízdní pozicí nabízející skvělý rozhled v kombinaci s aerodynamickým designem, vyniká obzvláště na silnici vedle jiných vozů:
„Jedním z mých oblíbených pohledů na vůz je sedmiosminový zadní pohled, který odhaluje boční partie a profilovou linii kupé. Vidíte zde SUV prvky, přičemž je vůz posazen na opravdu velkých kolech a působí dojmem malého houževnatého modelu s velmi elegantní střešní linií. Dalším shodným rysem s XC40 je kompaktnost, která zde nicméně nabírá na dynamičtější formě. Zmíněné kombinace dodávají vozu naprosto odlišný výraz, ale současně je zde stále velmi patrná naše DNA.“
„Design působí solidně, což je provázáno také s pocitem bezpečí,“ říká T. Jon Mayer. „Podvědomě je v designu vyjádřen charakter mocné šelmy, která má ale ochranitelskou povahu a k tomu tělo vyladěné za účelem dosažení co největší lehkosti a efektivity.“
Na základě uvedených designových principů a rovněž inspirace skandinávskou krajinou s její klidnou atmosférou, světlem a volným prostorem navazuje na sebejistý vnější vzhled design interiéru, charakteristický stejně uklidňujícím účinkem, jaký má i příroda. Na první pohled zaujme velká panoramatická prosklená střecha umocňující vzdušnost kabiny, díky níž si užijete na maximum krátké zimní dny, zatímco za jasných letních nocí dojde k setření hranic mezi interiérem a okolním prostorem. „Ve Švédsku je po většinu roku temno a pošmourno, ale jakmile zazáří slunce, barvy ožijí mnohem intenzivněji, než je tomu kdekoli jinde,“ vysvětluje Lisa Reeves, ředitelka pro design interiéru. „Tráva vypadá zeleněji a moře působí modřeji. To vše se odráží také v místní architektuře: domy jsou z velké části prosklené, aby do nich mohlo procházet co nejvíce světla, které se v prostoru mnohem lépe šíří díky otevřeným půdorysům. Světlo a příroda představují zásadní součást zdejší kultury a hrají důležitou roli také v interiéru modelu C40.“
Modrý odstín Fjord Blue, inspirovaný hlubokými fjordy na západním pobřeží Skandinávie, plynule přechází z exteriéru do interiéru, kde se promítá do barvy koberečků, které sahají od podlahy až po boky středového tunelu a panely předních dveří. To se skvěle doplňuje s podsvícenou průhlednou grafikou dekorativního obložení palubní desky a horních panelů předních dveří, v němž se zrcadlí dramatické, a přesto uklidňující horské scenerie švédského národního parku Abisko.
„Sledovali jsme topografii parku a prostřednictvím získaných kontur jsme vytvořili abstraktní digitalizovaný design s vrstveným vzorem,“ objasňuje Rekha Meena, senior designová ředitelka pro barvy a materiály. „Když tímto povrchem pronikne světlo z LED diod, dojde k vytvoření osobitého vzdušného trojrozměrného efektu.“
Ruku v ruce s využitím přírody jako zdroje inspirace byly pro výrobu výbavy interiéru ve velké míře použity udržitelné materiály. Panely dekorativního obložení Topography jsou zčásti vytvořeny z recyklovaného plastu, zatímco jsou koberečky 100% vyrobeny z recyklovaných plastových PET lahví. Volvo C40 mimoto nabízí jako první vůz automobilky Volvo Cars interiér zcela prostý kůže – k dispozici je čalounění vyrobené s použitím přírodních vlněných vláken, zatímco druhá varianta čalounění nabízí kombinaci semišového textilu (materiál vyrobený z recyklovaného plastu) a materiálu Microtech. „Tým zaměřující se na barvy a materiály se snažil najít chytré, inovativní a lehké materiály, které jsou současně udržitelné a odpovídají designu i druhu pohonu modelu C40,“ uvádí Rekha Meena. „Vzhledem ke všem novým technologiím, které se kolem nás vyvíjejí, mají designéři pro barvy a materiály mnohem větší svobodu si hrát. Ekologické materiály jsou mnohem atraktivnější a inovativnější než kůže a podtrhují udržitelný charakter vozu.“ Vzhled interiéru působí organizovaně a současně i ohleduplně, přičemž je zde stále klíčovou charakteristikou funkčnost. Model C40 přebírá přístup modelu XC40 eliminující rušivé prvky. Vzhledem k tomu nabízí celou řadu chytrých a důmyslných úložných řešení umožňujících ukládat všechny nezbytnosti na dosah ruky. Zastřešujícím tématem je minimalismus, který je obzvláště zřetelný při pohledu na palubní desku.
Nedílnou součástí rovnice udržitelnosti je používání materiálů z obnovitelných zdrojů a recyklovaných materiálů, tou další je plně elektrický pohon. Nový design disků vycházející z koncepčního vozu 360c z roku 2018 přispívá k lepší aerodynamice a současně vyjadřuje svým vzhledem dynamiku pohonné jednotky; zadní spoiler dotváří charakteristický vzhled vozu a zároveň podporuje působení přítlačných sil; střešní linie zvyšuje aerodynamickou efektivitu, čímž přispívá k delšímu dojezdu, a vykresluje vizuální profil vozu. Dále jsou zde prvky, které nesou jasné poselství elektrifikace. Mezi ně patří krytá maska chladiče a kontrastní střecha.
„Pokud jde o symboliku elektrického vozu, příď hraje velmi důležitou roli,“ uvádí Robin Page. „Součástí našeho designového jazyka je upřímnost a faktem je, že elektrický motor nevyžaduje pro ochlazování mohutné sání vzduchu. Tento vůz vychází z modelu XC40, který byl opatřen maskou chladiče. Tu jsme prostě nemohli ignorovat a udělat místo ní supernízkou plně krytou příď. Navíc bychom k něčemu takovému u tohoto modelu nechtěli přistupovat, protože Volvo C40 má charakteristickou tvář. Podařilo se nám dosáhnout dobrého řešení, pro které jsou typické silné a čisté grafické linie. Společně s kontrastní střechou, jejímž prostřednictvím chceme odlišit elektrické modely řady 40, se jedná o další symboliku, která vyjadřuje naši cestu směrem k plné elektrifikaci.“
Foto: Volvo