MotorInfo

Deset let Nissanu Qashqai

2.2.2017 12:36
Deset let Nissanu Qashqai

Je až těžké uvěřit, že Nissan Qashqai se prodává už celé desetiletí

Do evropských showroomů model dorazil počátkem roku 2007 jako průkopník nového segmentu městských crossoverů.  V tomto segmentu se na špičce prodejnosti udržel dodnes. Zahájení prodeje modelu Qashqai však nebylo bez rizika. 

Začátky projektu

Když v roce 1999 vznikla Aliance Renault-Nissan směr, který vytyčil její nový výkonný ředitel Carlos Ghosn, byl jasný. Japonská značka potřebovala změnit portfolio produktů pro evropské zákazníky. Názorným příkladem byl Nissan Almera, hatchback segmentu C, jehož prodej v Evropě stagnoval. Výkonnému řediteli tak bylo jasné, že náhradou za tento model musí zákazníkům nabídnout něco lepšího. Plánovací, designérské, konstrukční i výrobní týmy dostaly za úkol vrátit se zpět k rýsovacím prknům.

Na počátku roku 2002 odcestoval 25 členný tým inženýrů společnosti Nissan do technického střediska automobilky v Japonsku. Toto setkání bylo začátkem 12 měsíčního projektu vývoje nové generace modelu Almera. Cílem projektu bylo definovat novou podobu vozu – jak by měl vypadat, jaké motory by měl mít, jaké mají být jízdní vlastnosti. Prvotním záměrem bylo dát modelu zcela nový charakter a trochu více prostoru pro posádku, než nabízel jeho předchůdce. Plánovaná nová generace měla konkurovat vozům jako SEAT Altea a Volkswagen Golf Plus.

Těžké rozhodování

Práce na novém modelu však vůbec nešla snadno. Po devíti měsících spolupráce, 13. prosince 2002, došel tým na společné poradě k několika bolestným závěrům. Nejzásadnější bylo, že nový vůz nebude tak ziskový, jak bylo požadováno, a nebude přinášet to, co zákazníci od značky Nissan očekávají. Manažerem oddělení posuzování vozidel v Evropském technickém ústředí společnosti Nissan (NTCE) byl tehdy Peter Brown. Stejnou funkci zastává i dnes a situaci popisuje slovy: „Prošli jsme všechna čísla a zjistili, že nová Almera nebude tak silným konkurentem, jak jsme doufali. Neodrážela klíčové hodnoty značky Nissan, tedy inovace a vzrušení, ani směr, který na trhu vytyčily modely 370Z, X-Trail nebo třetí generace modelu Micra.“

Konvencím navzdory

To, co Carlos Ghosn řekl, inspirovalo tým k obrácení debaty zcela jiným směrem: Může Nissan přijít s něčím novým a neočekávaným? S něčím, co by narušilo zažitou strukturu segmentů? Peter Brown pokračuje: „Napadlo nás postavit něco jako malé Murano. Věřili jsme, že tento model by pomohl zbořit některé předsudky o vozech SUV. Mělo jít o model vyvinutý a na trhu umístěný tak, aby naboural konvenční evropské segmenty s velkým objemem prodejů hatchbacků a limuzín.“

V roce 2002 začínaly sportovně-užitkové vozy (SUV) získávat na popularitě. Navzdory tomu však pro mnohé konzervativně smýšlející zájemce o hatchback nebo limuzínu bylo vlastnictví vozu SUV spojeno s velkými překážkami. Ze zákaznických průzkumů vyplýval hlavně fakt, že vozy SUV jsou pro jízdu městem a běžné každodenní používání příliš velké. Lidem se také nelíbila jejich vysoká spotřeba paliva a fádní interiér.

Peter Brown vysvětluje: „Podařilo se nám přesvědčit obchodníky, že některé z těchto překážek dokážeme odstranit tím, že dáme dohromady kombinaci nejlepších prvků rodinných hatchbacků a nejatraktivnějších vlastností vozů SUV. A tak se zrodila myšlenka prvního crossoveru.“

Potom už přišel na řadu výzkum zaměřený především na zhodnocení šance, jakou by na trhu měl vůz s charakterem mladšího brášky oblíbeného modelu X-Trail – vůz, které bude přitažlivý, praktický a všestranný jako SUV a přitom se bude velikostí, dynamikou jízdy a provozními náklady rovnat s rodinnými hatchbacky. To, na co bylo nutné se při vývoji vozu soustředit, vystihoval interně vymyšlený novotvar „městský nomád“.

Týmové úsilí

Designérské týmy Nissanu z celého světa dostaly za úkol vytvořit exteriér a interiér nového vozu. Divize Nissan Design Europe (NDE) předložila dva návrhy. I když se z žádného nestal sériově vyráběný model, jeden z nich byl v roce 2004 představen jako koncepční vůz Qashqai. Podobu exteriéru produkčního modelu navrhlo japonské středisko Global Design Centre Nissan. Interiér pak pocházel z pera designérů divize Nissan Design America. S ohledem na to, že Qashqai byl od začátku plánován jako vůz pro evropské zákazníky, bylo finální dopracování podoby vozu předáno do NDE.

Mamoru Aoki, výkonný ředitel japonského střediska Global Design Centre Nissan, k tomu říká: „Kolem projektu bylo cítit spoustu pozitivní energie. Nedávno jsme divizi NDE přestěhovali z Mnichova a Cranfieldu do Londýna, takže na projektu začalo pracovat i mnoho nových lidí. Všichni jsme cítili, že můžeme nový alianční tým návrhářů přesvědčit o hodnotě práce, kterou odvádíme. Všem jsme chtěli dokázat, že na vývoji úspěšného produktu pro zbrusu novou kategorii dokážeme spolupracovat úplně s každým.“

Podobně na tom byli i konstruktéři v Evropském technickém ústředí společnosti Nissan (NTCE) v britském Cranfieldu, kteří byli pověřeni vývojem konstrukčního řešení vozu zamýšleného hlavně pro evropské zákazníky. Peter Brown k tomu dodává: „Bylo to teprve podruhé v historii, co Japonsko svěřilo vývoj vozu od samého počátku do rukou NTCE. Byli jsme nadšeni pomyšlením na to, že vytvoříme něco, co svět ještě neviděl. Samotná myšlenka byla velmi jednoduchá – použít klasický model SUV a učinit ho cenově dostupnějším, agilnějším a zároveň kompaktnějším.“

Inovace na nový způsob

Přestože nebyl k dispozici předchůdce, kterého by bylo možno následovat, ani přímý konkurent, s nímž by šlo změřit síly, pustil se Nissan do vývoje jednoduché, ale účinné sady parametrů, které měly pomoci stanovit rozměry a výkonnostní ukazatele crossoveru.

Peter Brown vysvětluje: „Zachovali jsme vysoko umístěná sedadla, větší kola a světlou výšku SUV. Kabinu jsme ale přepracovali tak, aby si pasažéři připadali, že sedí „ve voze“ a ne „na něm“.“

Použitím vysoko umístěné loketní opěrky, vysokých bočních částí a středové konzoly uspořádané ve stylu hatchbacku vytvořil Nissan interiér orientovaný na řidiče – přesně takový, který by oslovil zájemce o klasické hatchbacky. Vývoj crossoveru pokračoval i v letech 2003 a 2004. Konfiguraci kabiny a technologie testovali konstruktéři NTCE na zkušebním maskovaném prototypu, který mohl veřejnosti připadat jako model Renault Scenic 1.5 dCi. Oddělení plánování výroby mezitím ve snaze najít klíčovou zpětnou vazbu třídilo údaje z předběžného průzkumu mezi potenciálními zájemci o koupi hatchbacků a vozů SUV.

Koncepční vůz Qashqai

Vůz se nejprve dočkal odhalení jako koncept. Bylo to 2. března roku 2004 na ženevském autosalonu. Koncept nesl jméno Qashqai – jméno odvozené od názvu íránského kmene a vybrané s ohledem na roli „městského nomáda“. Vůz byl přijat skepticky. Automobilová média se zdráhala přijmout myšlenku, že by pro podivný hybrid hatchbacku a SUV našel Nissan místo na trhu.

Peter Brown k tomu říká: „Mnoho článků opakovalo stále tytéž připomínky, které jsme slyšeli už od prodejců: ‚Představuje crossover skutečně to nejlepší z obou oblastí, nebo se naopak nehodí ani pro řidiče hatchbacků, ani pro řidiče vozů SUV?‘“

Henrik Dreboldt je dnes motoristickým redaktorem dánského deníku Berlingske Tidende. V roce 2004 však pracoval pro místní noviny s názvem Lørdagsavisen. Situaci popisuje takto: „Motoristickým tiskem koncept Qashqai opravdu otřásl. I já jsem tehdy zůstal stát a jen kroutil hlavou. Lidé v Nissanu ale umí číst budoucnost z křišťálové koule důkladněji než my ostatní a díky tomu je dnes tato automobilka v segmentu crossoverů špičkou. Tehdy by takový vývoj předpokládal málokdo.“

Nissan však byl přesvědčen, že Qashqai je dobrý produkt. Představení vozu doprovázelo pozoruhodně výstižné tiskové prohlášení. Stálo v něm: „Nissan jako jedna z prvních automobilek rozpoznává změnu preferencí zákazníků, kteří budou mít stále větší zájem o vozy, jako je Qashqai.“

Po prezentaci v Ženevě pokračoval vývoj sériové podoby vozu dále, až dospěl ke konečné podobě designu i konstrukčních parametrů. Do té doby stihla automobilka také rozhodnout, že Nissan Qashqai bude náhradou jak za model Almera v segmentu C, tak za model Primera v segmentu D. Nissan Primera byl hodně slušný vůz, ale v porovnání s prodeji špiček v segmentu byly jeho prodeje nízké.

Volba továrny

Souběžně s vývojem modelu Qashqai muselo být přijato rozhodnutí o tom, kde bude vyráběn. Závod NMUK v Sunderlandu ve Velké Británii byl jedním z kandidátů, i díky závazku společnosti Nissan vyrábět vozy na trzích, na něž jsou určeny.  Kevin Fitzpatrick, viceprezident společnosti Nissan pro evropskou výrobu, který v NMUK pracuje po celých 30 let, k tomu poznamenal: "Bojovali jsme tvrdě, abychom získali v roce 2006 Qashqai pro Sunderland. Projekt nám umožnil užší propojení s technickými a designérskými centry, než u jakéhokoliv jiného modelu."

Poptávka zákazníků byla taková, že plán vyrábět 120 000 vozů ročně byl revidován na 160 000 vozů vyrobených jen v prvním roce. V současné době závod pracuje na tři směny denně po dobu téměř šesti let, aby udržel krok s úrovní objednávek modelu Qashqai.

Sériový Nissan Qashqai

Na testovací akci v lednu roku 2006, která se konala ve Finsku, se mohli novináři poprvé posadit za volant vozu. Bylo zřejmé, že Qashqai stále vnímali jako kompaktní SUV. Protože však chtěli nějaký příběh, rychle zmínili poměrně nízké odhady prodejnosti verzí s pohonem 4×4. Tento parametr pro ně totiž byl jedním z hlavních rozdílů mezi modelem Qashqai a hatchbacky segmentu C. Nissan ale díky průzkumu věděl, že jen velmi málo majitelů SUV vyjelo se svým vozem někdy do terénu a stejné je to i s využíváním pohonu 4×4.

Peter Brown k tomu dodává: „Aby byl vůz cenově dostupnější a měl nižší spotřebu paliva, rozhodli jsme se v případě modelu Qashqai vedle dvoulitrových motorů užívaných již u modelu X-Trail uvést také verzi se vznětovým motorem o objemu 1,5 litru a se zážehovým motorem o objemu 1,6 litru.“

Na pařížském autosalonu v roce 2006 se pak celosvětově první sériový městský crossover dočkal své premiéry. Navzdory mnoha námitkám typu „Jak se to vyslovuje?“ se Nissan rozhodl zůstat u jména Qashqai. Při představení vozu médiím začal Nissan díky jasné vizi pozice modelu Qashqai na trhu i díky jeho velmi vytříbeným jízdním vlastnostem získávat novináře na svou stranu. Skepse ale stále přetrvávala. Jeden uznávaný britský magazín napsal: „Hodně dobrý rodinný hatchback. Tak revoluční, za jaký ho vydávají, ale není.“

Únor 2007: Qashqai v prodeji

Qashqai se začal prodávat v únoru 2007 a už od samého začátku byl hitem. Do konce roku se v Evropě prodalo více než 100 000 vozů. Největším trhem byl ten britský, na něm se prodalo 18 000 vozů. Poté už přišla smršť ocenění, z nichž 14 dostal vůz už během prvního roku. Ocenění se týkala každé oblasti – od vítězství v kategoriích SUV a městských vozů po prestižní ocenění „Auto roku“ a uznání za prodeje fleetovým zákazníkům. Když se z roku 2007 stal rok 2008, uvědomil si motoristický svět, že zápal Nissanu pro crossovery je serióznější, než si všichni mysleli. Qashqai však nebyl jedinou variantou vozu. Pro větší rodiny byla na trh uvedena další, ještě praktičtější, sedmisedadlová verze Qashqai+2. Model Qashqai+2 byl přitažlivý hlavně díky kompaktním rozměrům. Ačkoli byl prostor pro posádku oproti „standardnímu“ Qashqai delší pouze o 21 cm, bylo v této verzi vozu vzadu místo pro další dva pasažéry. Této prodloužené verze se nakonec v Evropě prodalo přes 235 000 kusů.

Do roku 2010 prodal Nissan v celé Evropě ohromujících 1,2 milionu vozů Qashqai a povedlo se mu stanovit i termín zahájení prodeje modernizované verze, jež přinesla řadu designových a technologických vylepšení. Nissan kromě svěžího nového vzhledu přední části vozu představil také panoramatický kamerový parkovací systém – dodnes velmi pádný argument hovořící pro vozy značky Nissan.

2014: Jak se dá jednička ve své třídě ještě vylepšit?

Zatímco poptávka po crossoverech stále rostla, Nissan už pracoval na zcela nové verzi svého průkopnického modelu. Druhá generace modelu Qashqai byla odhalena v listopadu 2013 a svoji premiéru absolvovala na ženevském autosalonu v březnu 2014. Vůz byl nejen o téměř 5 cm delší než jeho předchůdce. Byl také nižší a širší, s daleko štíhlejším a atletičtěji vzhlížejícím exteriérem a kvalitnějším interiérem. Byl dokonalou ukázkou toho, jak Nissan vůz v průběhu jeho životního cyklu nepřetržitě inovoval. Model si zachoval původní DNA crossoveru, vyšší pozici sedadla řidiče a nízké provozní náklady. Navíc získal více vlastností, které zákazníci vyžadují od rodinného vozu pro každodenní využití. Na přitažlivosti získal především díky nabídce řady nových technologií. Šlo například o bezpečnostní systémy Nissan Safety Shield, do kterých spadal systém nouzového brzdění, systém podpory bdělosti řidiče a systém rozpoznávání dopravních značek. Nasazení a smysl pro detail se při vývoji druhé generace modelu Qashqai vyplatily – v roce 2014 Nissan Qashqai získal od uznávaného britského průvodce nákupem automobilů „What Car?“ ocenění „Auto roku“. Tento průvodce pak model Qashqai ocenil ještě v letech 2015 a 2016 jako „Nejlepší malé SUV“. Modelu Qashqai druhé generace se od roku 2014 v Evropě prodalo již 700 000 kusů.

Únor 2017: 10 let na čele segmentu crossoverů

Za stálým růstem prodejů vozu stojí jasně a důsledně definovaná pozice dokonalého městského vozu, kterou Qashqai na trhu zaujímá a také představení tří nových verzí během deseti let. Nissan Qashqai je vůz, který vzdoruje běžným trendům v životnosti produktů – od roku 2007 se jeho prodej navýšil o 79 %. Pozici jedničky ve své třídě si s 10,5% podílem na evropském prodeji drží i dnes. Angličané mají rčení, že tou nejupřímnější lichotkou je napodobení. Nijak proto nepřekvapí, že netrvalo dlouho, a s městskými crossovery začaly přicházet i konkurenční automobilky. Dnes už má Nissan Qashqai 21 přímých konkurentů.

Zatímco se ostatní značky snažily v segmentu crossoverů dostihnout Nissan, ten už usilovně vyvíjel nové produkty. V roce 2010 rozšířil průkopnickou rodinu crossoverů o model Juke. Inspiroval se receptem použitým u modelu Qashqai, ale u nového vozu zmenšil prostor pro posádku. A nový segment byl na světě. Jen v Evropě se modelu Juke prodalo více než 775 000 vozů. Celosvětově pak jde o číslo větší než 1,2 milionu.

O doplnění rodiny crossoverů Nissan se pak postaral nový X-Trail třetí generace. Ten v sobě zachycuje veškerou zpětnou vazbu i know-how za celou dobu vývoje modelů Qashqai a Juke. Prodej nového Nissanu X-Trail začal v Evropě v roce 2014. X-Trail je ze všech tří vozů této rodiny největší a staví na odkazu předchozích generací, které představují praktický dopravní prostředek pro dobrodružně založené rodiny. Dnes představuje Qashqai ryzí podobu příslibu značky Nissan – příslibu, který zní „Innovation that excites“. Tato inovace se ale zrodila z nutnosti. Nissan se totiž věnoval výrobě limuzín a hatchbacků, které si nedokázaly získat mysl ani srdce zákazníků.

Teď, po deseti úspěšných letech, jsou prodeje modelu Qashqai základem obchodního úspěchu, kterého se společnosti Nissan v Evropě podařilo dosáhnout. A protože se dispozice modelu nezměnily, a koktejl praktičnosti SUV a úspornosti hatchbacku z něj udělal nejprodávanější evropský Nissan v 83leté historii společnosti, zůstává Qashqai nejoblíbenějším crossoverem i nadále. Na konci roku 2016 ukazovalo počítadlo všech vozů Qashqai prodaných v Evropě hodnotu 2,3 milionů kusů. Qashqai se v současnosti prodává na 99 trzích světa – od Antiguy přes Austrálii a Alžír až po Angolu. Od roku 2007 tak součet celosvětově prodaných kusů narostl na více než 3,3 milionu.

Qashqai je dnes stálým miláčkem médií a od roku 2007 se mu povedlo získat už přes 80 ocenění, včetně 19 titulů „Auto roku“. Steve Fowler, šéfredaktor britského magazínu Auto Express, k tomu říká: „Nejlepší nápady jsou vždycky ty nejjednodušší. A co může být lepšího, než vzít žádaný a luxusní styl vozu SUV i s posezem řidiče a tohle vše umístit do menšího a dostupnějšího modelu? Qashqai i nadále zůstává standardem, podle kterého se posuzuje jeho konkurence – je skvělé jej řídit a být v něm!“

 

Foto:Nissan