MotorInfo

Dálniční tunely nepředstavují hrozbu, rizika však zůstávají

13.10.2012 09:07
Dálniční tunely nepředstavují hrozbu, rizika však zůstávají

Automotokluby testovaly vybrané dálniční tunely v různých zemích Evropy. Testování probíhá pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace FIA.

Všechny letos testované tunely splňují bezpečnostní standardy, rizika však zůstávají. Mezi nejlépe hodnocená kritéria patřilo osvětlení a systém krizového řízení. K nejlepším testovaným tunelům Evropy tentokrát patřily rakouský Tauern a holandský Roer. Celkem bylo testováno 10 vybraných dálničních tunelů v pěti zemích Evropy. Rakouský Teuern získal hodnocení velmi dobré v 7 z 8 hodnotících kritérií. Pouze v případě požární ochrany obdržel hodnocení dobré.

„Hodnocení dobré neznamená jako ve škole za tři. Jde o velmi dobrý výsledek. I když letos nebyly české tunely testovány, např. Strahovský tunel skončil při minulém testování v celkovém pořadí jako třetí ze zhruba 20 testovaných tunelů. České tunely jsou většinou nové a mají moderní techniku oproti mnoha zahraničním, které již fungují dlouhé desítky let,“ uvedl prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Vysoké ohodnocení získal také holandský tunel Roer (dálnice č. A73). Zvítězil v 5 z 8 kritérií. Hodnocení dobré obdržel za ventilaci a dopravní dozor. Nižší hodnocení (přijatelné) pak získal za celkový systém tunelu.

Mezi nejhorší testované tunely patřily švýcarský Gubrist a Isla Bella. Oba ohodnotili testovací komisaři pouze jako přijatelné. Výtky se týkaly především dopravního dozoru a únikových cest. Právě únikové cesty jsou při dopravních nehodách v tunelech rozhodující. Při vzniku požáru v tunelu může teplota dosahovat až 1 000°C a jestliže není možné včas uprchnout, nehody si mohou vyžádat mnoho lidských životů.

 

Testování 10 evropských silničních tunelů v roce 2012

EuroTAP

Údaje

Hodnocení

 

 

 

 

 

 

15%

7%

17%

11%

13%

18%

11%

8%

 

 

Místo

Délka v metrech

V provozu od:

Vozidel za den/z toho nákladní vozy v %

Počet tubusů

Systém tunelu

Osvětlení a energie

Doprava a monitorování

Spojení (komunikace)

Únikové trasy

Požární ochrana

Větrací systémy

Řešení krizových situací

EuroTAP- hodnocení

Rakousko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tauern

A 10

6 801

1975/2011

16 759/19,6

2

++

++

++

++

++

+

++

++

++

Švýcarsko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schweizerhalle

A 2

1 028

2001

128 152/7,2

2

o

++

o

+

+

+

++

++

+

Gubrist

A 1

3 260

1985

107 353/6,2

2

o

++

--

+

+

+

o

+

o

Isla Bella

N 13

2 449

1983

16 502/10,0

1

o

++

o

++

--

o

++

+

o

Německo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allach

A 99

1 090

1998

112 093/14,8

2

++

++

-

++

++

+

++

++

+

Wattkopf

L 562

1 950

1994

17 300/5,7

1

o

++

o

++

+

+

++

++

+

Itálie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dervio

SS 36

2 798

1986

10 891/12,6

2

++

++

+

++

o

-

++

++

+

Colle Capretto

SS 3

1 180

1974

7 500/30,0

2

+

++

o

+

o

o

++

++

+

San Pellegrino

SS 675

1 080

1972

16 000/35,0

2

+

++

o

+

+

o

+

++

+

Holandsko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roer

A 73

2 010

2009

40 000/11,2

2

o

++

+

++

++

++

+

++

++

Hodnocení: ++ velmi dobře/ + dobře/o přijatelně/- slabě/ -- velmi slabě