Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Automotokluby testovaly vybrané dálniční tunely v různých zemích Evropy. Testování probíhá pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace FIA.
Všechny letos testované tunely splňují bezpečnostní standardy, rizika však zůstávají. Mezi nejlépe hodnocená kritéria patřilo osvětlení a systém krizového řízení. K nejlepším testovaným tunelům Evropy tentokrát patřily rakouský Tauern a holandský Roer. Celkem bylo testováno 10 vybraných dálničních tunelů v pěti zemích Evropy. Rakouský Teuern získal hodnocení velmi dobré v 7 z 8 hodnotících kritérií. Pouze v případě požární ochrany obdržel hodnocení dobré.
„Hodnocení dobré neznamená jako ve škole za tři. Jde o velmi dobrý výsledek. I když letos nebyly české tunely testovány, např. Strahovský tunel skončil při minulém testování v celkovém pořadí jako třetí ze zhruba 20 testovaných tunelů. České tunely jsou většinou nové a mají moderní techniku oproti mnoha zahraničním, které již fungují dlouhé desítky let,“ uvedl prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.
Vysoké ohodnocení získal také holandský tunel Roer (dálnice č. A73). Zvítězil v 5 z 8 kritérií. Hodnocení dobré obdržel za ventilaci a dopravní dozor. Nižší hodnocení (přijatelné) pak získal za celkový systém tunelu.
Mezi nejhorší testované tunely patřily švýcarský Gubrist a Isla Bella. Oba ohodnotili testovací komisaři pouze jako přijatelné. Výtky se týkaly především dopravního dozoru a únikových cest. Právě únikové cesty jsou při dopravních nehodách v tunelech rozhodující. Při vzniku požáru v tunelu může teplota dosahovat až 1 000°C a jestliže není možné včas uprchnout, nehody si mohou vyžádat mnoho lidských životů.
Testování 10 evropských silničních tunelů v roce 2012 |
||||||||||||||
EuroTAP |
Údaje |
Hodnocení |
||||||||||||
|
|
|
|
|
15% |
7% |
17% |
11% |
13% |
18% |
11% |
8% |
|
|
|
Místo |
Délka v metrech |
V provozu od: |
Vozidel za den/z toho nákladní vozy v % |
Počet tubusů |
Systém tunelu |
Osvětlení a energie |
Doprava a monitorování |
Spojení (komunikace) |
Únikové trasy |
Požární ochrana |
Větrací systémy |
Řešení krizových situací |
EuroTAP- hodnocení |
Rakousko |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tauern |
A 10 |
6 801 |
1975/2011 |
16 759/19,6 |
2 |
++ |
++ |
++ |
++ |
++ |
+ |
++ |
++ |
++ |
Švýcarsko |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schweizerhalle |
A 2 |
1 028 |
2001 |
128 152/7,2 |
2 |
o |
++ |
o |
+ |
+ |
+ |
++ |
++ |
+ |
Gubrist |
A 1 |
3 260 |
1985 |
107 353/6,2 |
2 |
o |
++ |
-- |
+ |
+ |
+ |
o |
+ |
o |
Isla Bella |
N 13 |
2 449 |
1983 |
16 502/10,0 |
1 |
o |
++ |
o |
++ |
-- |
o |
++ |
+ |
o |
Německo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Allach |
A 99 |
1 090 |
1998 |
112 093/14,8 |
2 |
++ |
++ |
- |
++ |
++ |
+ |
++ |
++ |
+ |
Wattkopf |
L 562 |
1 950 |
1994 |
17 300/5,7 |
1 |
o |
++ |
o |
++ |
+ |
+ |
++ |
++ |
+ |
Itálie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dervio |
SS 36 |
2 798 |
1986 |
10 891/12,6 |
2 |
++ |
++ |
+ |
++ |
o |
- |
++ |
++ |
+ |
Colle Capretto |
SS 3 |
1 180 |
1974 |
7 500/30,0 |
2 |
+ |
++ |
o |
+ |
o |
o |
++ |
++ |
+ |
San Pellegrino |
SS 675 |
1 080 |
1972 |
16 000/35,0 |
2 |
+ |
++ |
o |
+ |
+ |
o |
+ |
++ |
+ |
Holandsko |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Roer |
A 73 |
2 010 |
2009 |
40 000/11,2 |
2 |
o |
++ |
+ |
++ |
++ |
++ |
+ |
++ |
++ |
Hodnocení: ++ velmi dobře/ + dobře/o přijatelně/- slabě/ -- velmi slabě |