Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Dacia zvyšuje své tempo při uvádění nových modelů na trh. Nový Logan je součástí nové generace vozů Dacia zahájené modelem Lodgy. Na český trh přichází s cenou od 159 900 Kč.
Značka Dacia se opírá o hodnoty jako je velkorysost, jednoduchost a spolehlivost za výhodnou cenu. Modely Dacia mají robustní design, který najdeme i u nového Loganu. Komfort byl navýšen díky výbavě převzaté z vozu Lodgy, jako je například multimediální systém Media Nav, ale také díky tempomatu a omezovači rychlosti. Řízení je stále pohodlné, zejména pak díky posilovači řízení od základní verze, a rovněž díky optimalizaci akustického komfortu. Hospodárný provoz zajišťují osvědčené motory - zážehový TCe 90 a také vznětové motory. Úroveň bezpečnosti modelu Logan je posílena, zejména pak díky bočním airbagům a elektronickému stabilizačnímu systému ESC od základní verze. Politika údržby umožňuje eliminovat nepředvídané náklady spojené s údržbou. U Loganu s benzinovým motorem tak majitel může počítat, že za pravidelnou údržbu vozu by neměl utratit za první tři roky více než 2 280 Kč ročně, pětiletá údržby pak přijde na 14 820 Kč.
Design
Nový Logan navazuje na novou vizuální identitu značky Dacia. Vnější styl je dynamičtější, zejména díky zpracování masky chladiče a přednímu vzhledu nové stylistické identity značky Dacia. Uvolněná silueta karoserie podtrhuje prostornost vozidla. Široký zavazadlový prostor, harmonicky orámován světly v novém designu, je dobře přístupný.
Na stylistické stránce uvnitř vozu se podílejí použité materiály a křivky. Nový model je vybaven přístrojovou deskou v tmavém nebo dvoubarevném provedení (dle verzí) s pochromovanými konturami ciferníků. Pochromované jsou rovněž lemy výdechů, logo na volantu a motiv na rukojeti řadicí páky (dle verzí). Centrální část je zvýrazněna barevným ozdobným krytem (dle verzí) v souladu s klikami a ozdobným štítkem na volantu. Přístrojová deska je vybavena novými přístroji. Sdružuje (dle verze) hodiny, ukazatel okamžité a průměrné spotřeby, dojezd v litrech a kilometrech, ujetou vzdálenost od posledního čerpání paliva a zbývající vzdálenost do dalšího servisu. Ovládací prvky, jako jsou ovladače klimatizace a nastavení elektrických zpětných zrcátek jsou snadněji ovladatelné a lépe přístupné. Na místě řidiče lze nastavit výšku volantu a sedadla (dle verze). Nový model má velký prostor pro nohy a středovou loketní opěrku (za příplatek dle verze).
Nová výbava
Media Nav byl poprvé použitý v modelu Dacia Lodgy. Jednoduché a intuitivní ovládání, velký 7“ (18 cm) barevný dotykový displej a domovská stránka „Menu“ umožňují snadné přepínání mezi jednotlivými funkcemi. Media Nav zahrnuje rádio s technologií Bluetoothpro poslech hudby formou audio streamingu a hands-free telefonování. Přenosná osobní zařízení se dají připojit ke vstupům USB nebo AUX, které jsou umístěny pro větší ergonomii na čelní straně. Zařízení lze ovládat pomocí dotykové obrazovky. Po připojení zařízení pomocí vstupu USB jej lze rovněž ovládat pomocí ovladačů pod volantem. Informace se poté zobrazují přímo na displeji. Media Nav rovněž nabízí standardní navigační systém se zobrazením ve formátu 2D a 3D (ptačí pohled).
Nový Logan nabízí také jednoduché a účinné multimediální řešení, Dacia Plug&Radio. Rádio je vybaveno třířádkovým displejem plně integrovaným do čelního panelu. Dacia Plug&Radio zahrnuje rádio, přehrávač CD kompatibilní s formátem MP3 a vstupy USB a AUX umístěné na čelní stěně. Dacia Plug&Radio je vybaveno technologií Bluetooth, která umožňuje hands-free telefonování se synchronizací adres a historie volání na straně jedné a za účelem poslechu oblíbené hudby z přenosných zařízení formou audio streamingu z reproduktorů vozidla na straně druhé. Toto zařízení je doplněno ovládáním pod volantem.
Vedle omezovače rychlosti je u nového modelu Logan dostupný (dle verze) i tempomat. Obě funkce a nastavení rychlosti se ovládají přímo na volantu.
Zadní parkovací senzor je nyní nabízen dle úrovní výbavy. Díky snímačům umístěným v zadním nárazníku oznamuje akustický signál řidiči blízkost překážky vzadu. Funkce se aktivuje při zařazení zpátečky.
Dacia nabízí rovněž širokou paletu praktických doplňků pro každodenní život jako kryty prahů, koberce, ramínko na opěrce hlavy nebo sítě do zavazadlového prostoru. O prázdninách, či prodloužených víkendech vám život usnadní střešní box, nosič lyží, tažné zařízení, nosič kola nebo chladicí box. Zákazníci si mohou navíc svůj vůz Dacia upravit dle svých přání pomocí polepů, exkluzivních ráfků nebo stylingu krytů předních mlhových světlometů.
Jízdní komfort
Již osvědčený jízdní komfort vozů Dacia se s příchodem nového modelu Logan stále zlepšuje. Posilovač řízení je nyní součástí standardní výbavy základních verzí modelu. Komfortní řízení je tak dostupné již od prvních úrovní výbavy. Akustika nového modelu Logan je předmětem zvláštní péče. Byl zvětšen povrch izolačních součástí a zlepšena kvalita absorbentů, ať už v prostoru motoru nebo čelního okna. Tím dochází ke značnému snížení hlučnosti motoru v prostoru pro cestující. Navíc nové vstřikovače vznětových motorů snižují funkční hlučnost. Pokud jde o aerodynamiku, byly doplněny a optimalizovány linie na úrovni dveří s cílem omezit aerodynamický hluk na minimum. Na lepší akustice během jízdy se rovněž podílí zesílení některých částí vrchní struktury, jehož cílem bylo eliminovat nepříjemné rezonance.
Elektronický stabilizační systém patří do výbavy stejně jako brzdový asistent. Zároveň umožňuje použití nových komfortních funkcí jako multimediální systémy, zobrazení teploty, nebo zadní parkovací senzor.
Od počátku jsou vozidla Dacia konstruována za účelem prodeje na mezinárodní úrovni, zejména v rozvíjejících se zemích, s náročnou specifikací vzhledem k rozmanitosti silnic. Nový Logan je tak vybaven větší světlou výškou a ochranami spodní části, které umožňují zvládnout všechny typy silnic. Logan je postaven na platformě B0 použité u všech modelů Dacia.
Motory
Nový model Logan může mít pod kapotou tříválcový zážehový turbomotor 0,9 TCe 66 kW/90k. Tento motor „Turbo Control efficiency“ o objemu válců 898 cm3 (0,9 l) představuje současný vrchol technologie a downsizingu u Renaultu. Turbodmychadlo s velmi nízkou setrvačností v kombinaci s proměnným časováním sání (VVT) zajišťuje výkon 66 kW (90 k) při 5 250 1/min. Jeho točivý moment 135 N.m je k dispozici již od nízkých otáček (90 % od 1 650 1/min). Motor 0,9 TCe 66 kW/90k má dostatečný výkon a nízkou hmotnost, spotřeba paliva se pohybuje okolo 5 l / 100 km a emise CO2 mají hodnotu 116 g / km. Spotřeba paliva je u motoru 0,9 TCe 66 kW/90k v porovnání s motorem 1,2 16V 75k u Loganu první generace v kombinovaném provozu snížena o 0,9 l na 100 kilometrů. To představuje dojezd větší zhruba o 150 km, neboli akční rádius dosahující až 1 000 km.
Nezanedbatelným detailem je, že 0,9 TCe 66 kW/90k má snížené náklady na údržbu, a to zejména díky systému rozvodového řetězu. Řetěz nevyžaduje žádnou údržbu a jeho životnost je shodná s životností motoru.
Nejprodávanější motor skupiny Renault 1.5 dCi byl ještě optimalizován. Nová generace motoru je vybavena účinnějším systémem vstřikování a turbodmychadlem, které navyšují jeho točivý moment o 20 N.m. Motor 1.5 dCi je nabízen s výkonem 55 kW (75 k) a točivým momentem 200 N.m při 1 750 1/min. Motor dCi tak živě reaguje již při nízkých otáčkách a snižuje potřebu řazení ve městě. To vše v kombinaci s nízkou spotřebou paliva - v kombinovaném provozu emise CO2 99 g / km a spotřeba 3,8 l / 100 km. Dojezd tak činí 1 300 km.
Motor 1.2 16v 55 kW75 k je hospodárný při koupi i během provozu. Je všestranný, vhodný jak pro městské použití, tak i pro silnice mimo město. Tento motor s objemem 1 149 cm má výkon 55 kW (75 k). Průměrná spotřeba má hodnotu 5,8 l / 100 kma emise 135 g de CO2 / km.
Dacia pokračuje i ve své podpoře LPG jako hospodárné alternativy motoru 1.2 16v 55 kW75 k, který je dostupný i v hybridní verzi na benzin a LPG s výkonem 53 kW/72 k.
Logan má i novou funkci Eco Mode (dle motoru), jež je automatickým režimem, který nabízí řidiči volbu optimalizace spotřeby paliva. Tento systém koriguje určité parametry jízdy s cílem dosáhnout vyšší střídmosti. Režim Eco Mode upravuje fungování motoru a tepelný komfort, a to v mezích přijatelných pro řidiče i cestující. Tato funkce znamená nižší spotřebu paliva a emisí CO2, která se může dle stylu jízdy a jízdních podmínek snížit až o 10 %. Režim Eco Mode se aktivuje stiskem tlačítka na přístrojové desce, deaktivuje se stejným způsobem nebo silným sešlápnutím pedálu akcelerace. Nová Dacia Logan navíc ukazuje řidiči nejlepší okamžik pro změnu převodového stupně, a to v podobě šipky ukazující nahoru nebo dolů.
Rozměry
V přední části patří šířka v ramenou stále mezi nejlepší v daném segmentu - 1 387 mm. Pokud jde o šířku ve výšce loktů, tak ta má hodnotu 1 417 mm. V zadní části představují šířky ve výši ramen a loktů u modelu Logan 1 389 a 1 434 mm; v oblasti boků je šířka 1 285 mm a prostor pro kolena má hodnotu 177 mm. Nový model tak umožňuje cestování tří dospělých osob v zadní části nebo také instalaci tří dětských sedaček.
Vnitřní prostor byl vylepšen i z hlediska úložných prostor, zejména pak doplněním úložné schránky v horní části přístrojové desky. Nová úložná místa v zadních dveřích pro láhev o objemu 0,5 l doplňují přihrádky v předních dveřích pro 1,5 l láhve. Objem zavazadlového prostoru ve standardní poloze je 510 dmVDA. Nakládání usnadňuje šířka zavazadlového prostoru (869 mm) a výška k nákladové hraně (754 mm).
Dacia integruje nové standardní výbavy již od základních modelů. Patří sem světla pro denní svícení, posilovač řízení, elektronický stabilizační systém ESC a přední boční airbagy. Nové výbavy a motory jsou nabízeny v jednoduchých a čitelných řadách a obsahují vše podstatné, aby co nejvíce splňovaly očekávání zákazníků. Nový Logan je prodáván ve třech úrovních výbavy, základní „Access“ , střední „Ambiance“ a nejvyšší „Arctica“.
Aktivní bezpečnost
Elektronický stabilizační systém (ESC) je ve standardní výbavě základní verze všech tří nových modelů Dacia v souladu s evropskými předpisy. Zajišťuje stabilitu vozidla v nejnáročnějších situacích jako vyhýbání se překážce, ztráta přilnavosti v zatáčce nebo řízení s podkluzujícími koly. Brzdový asistent doplňuje protiblokovací systém kol ABS. V případě nouzového brzdění působí brzdový asistent na hydraulický systém za účelem dosažení maximálního tlaku na brzdy od počátku brzdění až po dosažení prahu pro spuštění ABS. Aby bylo vozidlo lépe vidět i za dne, jsou všechny úrovně nezávisle na zemi vybaveny světly pro denní svícení.
Pasivní bezpečnost
Nový Logan má čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce již od první úrovně výbavy. Přední bezpečnostní pásy jsou vybaveny omezovačem přítlaku pro ochranu hrudníku v případě nárazu. Pokud si řidič zapomene zapnout bezpečnostní pás, je upozorněn vizuálním i akustickým signálem. Nový Logan je na obou zadních bočních sedadlech vybaven systémem Isofix. Tento systém usnadňuje bezpečné připevnění dětských sedaček. Každá konstrukce karoserie obsahuje zesílené zóny programované deformace. Zóna kapoty je z hlediska tvaru, pevnosti a tloušťky konstruována pro lepší absorbování nárazů, zejména pak ochranu chodců v případě čelního nárazu do vozidla.
Stejně jako vozidla Renault jsou i vozy Dacia testovány v nejextrémnějších podmínkách. Kromě klasických testů na zkušebních stolicích podrobuje skupina nová vozidla extrémním testům v reálných podmínkách, aby ověřila zejména jejich stárnutí. Během testování nového modelu Logan bylo ujeto 1,4 milionů kilometrů. 90 % testovaných vozidel bylo provozováno na náročných tratích jako nekvalitní nebo zatopené silnice. Díky „carry over“ využívají vozidla Dacia technologického přínosu skupiny Renault a osvědčených technologií. Dacia je vybavena motory skupiny, jako je 1.5 dCi – motor spojení Renault-Nissan – a četnými díly původně vyvinutými pro vozidla Renault. Dacia se rovněž opírá o know-how skupiny Renault a výše uvedeného spojení ve standardech a procesech. Metoda „Design to Quality“ je nyní používána i na vozidla Dacia. Umožňuje odhalit případné problémy během každé etapy konstrukce modelu nebo motoru. Tato metoda se opírá z části o analýzu zkušeností s již známými díly a z části o důkladnou studii rizik a vypracování plánu přísného schvalování nových dílů. Systém produkce Renault (SPR) je používán na všech 38 výrobních místech skupiny, tedy i na místech vyrábějících vozy Dacia. Logan je vyráběn v závodě Pitesti v Rumunsku. Tento výrobní závod uplatňuje stejné standardy a dodržuje stejné požadavky na kvalitu jako ve všech ostatních závodech skupiny Renault.
Dacia se v uplynulém období vyhoupla na první stupeň v oblasti spolehlivosti, což je výsledek průzkumu provedeného u 30 000 zákazníků sdruženími spotřebitelů v pěti zemích (Belgie, Francie, Španělsko, Itálie a Portugalsko) v únoru 2012. Podle posledních výsledků za rok 2012 referenční evropské organizace ADAC se kvalita vozů Dacia za poslední tři roky neustále zvyšuje. Na všechny modely řady se vztahuje tříletá výrobní záruka (nebo do 100 000 km). Zajišťuje pomoc v jakémkoliv prodejním místě a opravu na nejvyšší profesionální úrovni s použitím originálních dílů.
Jednoduchá a hospodárná údržba
Údržbová politika značky Dacia se opírá o jedinečný princip revize – každoroční prohlídku nebo prohlídku po každých 20 000 km – bez ohledu na model, převodovku či motor. Navíc byly u některých operací stanovených v servisním sešitě prodlouženy termíny, jako např. u výměny chladicí kapaliny nebo rozvodového řemene u zážehových motorů. To umožnilo rovnoměrnější rozložení nákladů na údržbu na celou délku trvání vlastnictví vozu. Paušální ceny pak pokrývají všechny předepsané operace programu údržby za konkurenceschopné ceny. Pro maximální klid si může zákazník zvolit prodlouženou garanci a stanovit její délku trvání (až 6 let).
Dacia vymyslela nový způsob přístupu k automobilu a převrátila zavedený pořádek. Zákazníci s malým rozpočtem se tak nemusí spokojit s ojetým vozidlem. Dacia nabízí ve světě automobilů jedinečnou vizi: hodnota věcí není pouhou otázkou peněz. S šesti novými vozidly představenými v roce 2012 je řada Dacia nejmladší v Evropě. Po zastavení výroby Loganu MCV na podzim 2012, nejstaršího vozidla řady, nebudou vozu Duster ani tři roky. Dacia je rovněž značkou, která zažila od svého spuštění největší nárůst v Evropě, přičemž roční prodej se mezi lety 2005 a 2011 zvýšil osmkrát. Hranice 2 milionů vozů Dacia prodaných od roku 2004 byla v 36 zemích, ve kterých se prodává, překročena v polovině roku.
Ceny modelu Dacia
Výbava |
Motor |
Cena (Kč) |
Access |
1,2 16V 55 kW/75 k |
159 900 |
Ambiance |
1,2 16V 55 kW/75 k |
174 900 |
1,2 16V 53 kW/72 k LPG |
194 900 |
|
Arctica |
1,2 16V 55 kW/75 k |
194 900 |
1,2 16V 53 kW/72 k LPG |
214 900 |
|
0,9 TCe 66 kW/90 k |
222 900 |
|
1,5 dCi 55 kW/75 k |
259 900 |