MotorInfo

Dacia posiluje modelem Dokker a Dokker Van

6.6.2013 07:40
Dacia posiluje modelem Dokker a Dokker Van

Dacia se na českém trhu rozrůstá o dva nové modely - Dokker a Dokker Van. Cena pětimístné osobní dodávky Dokker začíná na 199 900 Kč včetně DPH.

Dacia Dokker je pětimístná osobní dodávka s kombinovaným využitím (osobní a podnikatelské). Dacia Dokker Van je dodávka určená pro řemeslníky i obchodníky. Obě nová vozidla zůstávají věrná hodnotám značky Dacia a nabízejí velkorysé a praktické služby za dobrou cenu.

Dacia Dokker je určena zákazníkům, kteří shánějí vozidlo s kombinovaným využitím, jež jim umožní naložit jak velké předměty, tak i pohodlně cestovat s rodinou. Umožňuje přepravovat 5 osob. Jednoduché řešení modularity zadní dělené lavice umožňuje zvětšit nákladový prostor až na 3 m3, který je uzpůsobený pro podnikatelské využití. Vozidlo má jedny nebo dvoje prosklené boční posuvné dveře a snadný přístup do nákladového prostoru nebo k zadním sedadlům.

Užitková verze Dacia Dokker Van je robustním dodávkovým vozidlem. Široké boční posuvné dveře usnadňují nakládání. Aby Dokker Van co nejlépe vyhověl očekávání řemeslníků a obchodníků, nabízí četné možnosti úprav a velký výběr příslušenství.

Interiér vozidel Dokker a Dokker Van, podobně jako u Dacie Lodgy, je komfortnější, modernější a praktičtější. Jsou vybaveny multimediálním systémem Media Nav zahrnujícím velký dotykový displej s úhlopříčkou 18 cm (7"), navigaci, rádio, technologii Bluetooth pro připojení a telefonování. V nabídkovém katalogu je rovněž omezovač rychlosti a zadní parkovací senzor.

Dacia Dokker a Dokker Van jsou uvedeny na trh se 4 pohonnými jednotkami: benzinová pohonná jednotka 1,2 TCe 85 kW/115k, benzinový agregát 1,6 60,5 kW/82 k a dieselové motory 1,5 dCi 55 kW/75 k a 66 kW/90 k. Tyto dva dieselové motory s označením Dacia eco2 mají kombinovanou spotřebou 4,5 l/100 km a emisemi CO2 118 g na kilometr.

Název „Dokker“ je odvozen od staženého anglického slova „dockworker“ označujícího pracovníky, kteří nakládají a vykládají lodě připlouvající do přístavu. Také zdůrazňuje nákladovou kapacitu obou vozidel, jejich modularitu a robustnost. S délkou 4,36 m, šířkou 1,75 m a výškou 1,81 m vykazuje nový model úctyhodné rozměry, které odhalují velký vnitřní prostor. Tento pocit umocňují vertikální, hladké a jednoduché boky karoserie. Šířka bočních posuvných dveří a asymetrické zadní dveře vypovídají o snadném přístupu do kabiny.

 

Jednoduché zpracování vnějších částí vozidla, plné tvary a jednoduché linie respektují charakteristické rysy značky. Také vidíme vysokou obvodovou linii karoserie a dostatečně dimenzované kliky, které zvýrazňují dojem odolnosti vozidla. Dacia Dokker a Dokker Van jsou standardně vybaveny černými zrnitými štíty, které zakrývají celou přední spodní část karoserie až pod světlomety.

Základ interiéru vozidla tvoří moderní a funkční palubní deska s četnými úložnými prostory navrženými pro intenzivní používání. Velké zaoblené plochy zdůrazňují dojem odolnosti. Dvoubarevné obložení palubní desky se podle povrchové úpravy vyskytuje také na dveřních panelech. Nový design přístrojové kapličky převzaté z Dacia Lodgy a zabudovaný multimediální systém Media Nav přinášejí na palubu moderní a technologické prostředí.

 

Víceúčelová osobní dodávka

Dacia Dokker umožňuje pohodlnou přepravu 5 osob a přitom nabízí velký prostor pro jejich zavazadla s kapacitou 800 l a délkou 1,16 m. Dokker je standardně vybaven jedním párem bočních posuvných prosklených dveří a na přání nebo sériově u vyšších segmentů lze přidat ještě druhé boční dveře. Šíře vstupu 703 mm usnadní přístup k zadním sedadlům, aniž by dveře přesahovaly do jízdního pruhu při stání v řadě. Prostor na zadních sedadlech nabízí výšku pod střechou 1 065 mm, šířku v úrovni ramen 1 458 mm a prostor v oblasti kolen 177 mm. Jednoduché řešení modularity zadní lavice s dělením 2/3 – 1/3 umožňuje výběr z různých konfigurací. Každá část opěradla zadní lavice se samostatně sklápí na sedák pomocí páčky v horní části lavice. Zadní lavice se překlopí až k opěradlům předních sedadel, čímž tak vznikne plochá podlaha o délce 1,57 m a s užitečným objemem 3 m3.

Dacia Dokker Van

Dacia Dokker Van díky svým rozměrům (délka 4,36 m, šířka 1,75 m a výška 1,81 m) nabízí velkorysý objem nákladového prostoru 3,3 m3 a užitečnou délku nákladového prostoru 1,9 m. Maximální užitečné zatížení je 750 kg. Dokker Van je standardně vybaven jedněmi širokými bočními posuvnými dveřmi.

 

Zadní asymetrické křídlové dveře se otvírají v úhlu 90° a jsou blokovány zádržným systémem, který při nárazu větru zabraňuje jejich uzavření. Tuto aretaci lze velmi jednoduše uvolnit páčkou uvnitř zadních dveří a dveře se tak mohou otevřít v úhlu 180°.

Dokker a Dokker Van nabízí četné úložné prostory

Pro zjednodušení řidičova každodenního života je vozidlo vybaveno četnými funkčními a ergonomickými úložnými prostory o celkovém objemu 44,2 litru u osobní verze. Velký otevřený úložný prostor v palubní desce umožňuje umístění notebooku nebo dokumentů formátu A4. Dokker má také k dispozici uzavřenou schránku (podle úrovně výbavy) o objemu 6,6 litru a snadno přístupný úložný prostor pod střechou (podle úrovně výbavy) o objemu 12 litrů. Nalevo od řidiče je na dosah ruky malý odkládací prostor, který je praktický např. pro uložení mincí. Přední dveře poskytují prostor pro lahev o objemu 1,5 litru. K dispozici je také dvojitý držák plechovek a odkládací nádoba umístěná na středové konzole. U osobní verze je na zadních sedadlech v úrovni středové konzoly umístěn držák na lahev 0,5 litru, malé dodatečné úložné prostory ve dveřích a odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel (podle verzí).

Ve snaze uspokojit nejrůznější požadavky svých zákazníků nabízí Dacia širokou škálu doplňků a vybavení pro interiér vozidla. Ve vozidle najdeme vybavení zvyšující komfort a nákladovou kapacitu: středovou opěrku lokte, dětské sedačky, přenosnou lednici, střešní box atd. U užitkové verze je nabídka rozšířena o příslušenství vhodné pro podnikatele: dřevěný kryt podlahy, střešní galerie, mříže na prosklené zadní dveře, tažné zařízení atd.

 

 

Systém Media Nav – snadno použitelná technologie

Dacia Dokker a Dokker Van dostaly multimediální systém Media Nav, který byl poprvé použit u Dacie Lodgy. Systém je plně integrován do středového čelního panelu palubní desky a zahrnuje dotykový displej s úhlopříčkou 18 cm (7 "). Je  k dispozici volitelně a je snadno použitelný. Kombinuje navigaci, rádio a připojení handsfree technologií Bluetooth. Domovská stránka umožňuje velmi snadný výběr z 6 oblastí Media Nav. Na čelním panelu jsou přístupné konektory USB a Jack pro připojení externího zařízení, které je snadno ovladatelné pomocí dotykového displeje nebo ovladači pod volantem. Dotyková a intuitivní navigace je v grafickém 2D nebo ve 3D zobrazení v ptačí perspektivě (birdview). Díky portu USB a vyhrazenému internetovému rozhraní (www.dacia.naviextras.com) si zákazníci mohou mapy rozšiřovat a aktualizovat. Jako alternativa k systému Media Nav je nabízeno 2 DIN Autorádio CD MP3 zahrnující velký displej, rádio, přehrávač CD kompatibilní s formátem MP3, technologii Bluetooth, konektory Jack a USB na čelním panelu a ovládání pod volantem.

Pohodlnější a ergonomičtější místo pro řidiče

Dacia Dokker a Dokker Van poskytují o 3,5 cm vyšší polohu při řízení ve srovnání s Loganem MCV. Výškově nastavitelné sedadlo a volant přispívají k dobré ergonomii, která je ještě zlepšena dostatečně dimenzovanou opěrkou pro nohu. Dacia Dokker a Dokker Van získaly od Dacie Lodgy také novou modernější a ergonomičtější palubní desku. V jejím středu se nachází tachometr, nalevo otáčkoměr a napravo displej s palivoměrem a celkovým a částečným počtem ujetých kilometrů. U verzí s palubním počítačem zobrazuje tento displej také množství spotřebovaného paliva, ujetou vzdálenost, průměrnou a okamžitou spotřebu, odhadovaný dojezd v kilometrech, průměrnou rychlost, vzdálenost, která ještě zbývá do další prohlídky, rychlost omezovače a čas.

Podobně jako u Lodgy jsou k dispozici podpůrné prvky řízení vozidla. Omezovač rychlosti umožňuje řidiči zvolit si pro klidnou jízdu maximální rychlost, kterou nechce překročit. Funkce se aktivuje a deaktivuje stisknutím tlačítka na středovém čelním panelu a nastavení požadované rychlosti se provádí pomocí tlačítek + a - na volantu. Systém lze také vypnout prudkým sešlápnutím plynového pedálu. U Dacie Dokker a Dokker Van je také nabízen zadní parkovací senzor. Pomocí snímačů na zadním nárazníku informuje zvukovým signálem řidiče o vzdálenosti, která ještě zbývá mezi jeho vozidlem a překážkou. Funkce se aktivuje a deaktivuje ručně tlačítkem vlevo na volantu. Výkonnost klimatizace a další parametry systému byly upraveny podle velikosti kabiny a prosklené plochy. Inženýři skupiny Renault se inspirovali systémem klimatizace u Renaultu Mégane s cílem zdokonalit cirkulaci vzduchu a zvýšit její výkon, aniž by tím došlo k zesílení provozního hluku. Rozptylování vzduchu směrem dopředu a zároveň dozadu způsobuje, že je vzduch v kabině rychleji a rovnoměrněji ochlazován. Zvláštní pozornost byla věnovánataké akustice. Plocha protihlukových částí pod kapotou motoru, pod karoserií, v podbězích kol a v úrovni spoje čelního skla byla oproti Dacii Duster zvýšena o 30 %. Nové vstřikovače motoru 1,5 dCi tlumí jeho provozní hluk. Ke snížení aerodynamického hluku také přispěl přepracovaný tvar vnějších zpětných zrcátek a střešních tyčí. K lepší akustice při jízdě také přispívají pěnové a těsnicí vložky a vyztužení některých součástek pro potlačení rezonančního hluku.

Pohonné jednotky

V okamžiku uvedení na trh bude v nabídce benzinová pohonná jednotka 1,2 TCe 85 kW/115 k, benzinová jednotka 1,6 60,5 kW/82 k a dieselový motor 1,5 dCi dostupný ve verzi 75 k a 90 k.

Jednotka 1,2 TCe 85 kW/115 k (v nabídce pouze pro osobní verzi), poprvé představená u vozidel Renault Mégane a Scénic Collection 2012, je prvním motorem skupiny Renault, který dostal turbomotor s přímým vstřikováním. Jedná se o lehký hliníkový motor spojující jízdní vlastnosti, úspornou spotřebu a nízké emise CO2, přičemž dosahuje výkonu 115 k srovnatelného s výkonem motoru o objemu 1,6 l. Jeho točivý moment o velikosti 190 N.m, který odpovídá točivému momentu motoru 2,0 a jehož 90 % je dostupných již při 1 500 otáčkách za minutu a který je plně dostupný mezi 2 000 a 4 000 otáček za minutu, zajišťuje akcelerační pružnost. Tento motor se zmenšeným objemem v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou spotřebuje 6,1 l paliva na 100 km v  kombinovaném cyklu s množstvím emisí CO140 g/km. Provozní náklady se díky této nízké spotřebě významně snížily. Provozní náklady, na kterých podnikatelům záleží, se rovněž snižují použitím bezúdržbového rozvodového řetězu místo tradičního řemene.

1,6 60,5 kW/82 k - tento benzinový motor nižší třídy s výkonem 60,5 kW je v sestavě s pětitupňovou manuální převodovkou. Vykazuje spotřebu 7,5 l/100 km v kombinovaném cyklu s množstvím emisí CO175 g/km.

1,5 dCi 55 kW/75 k a 66 kW/90 k je obecně uznávaný pro svou spolehlivost, výkonnost, nízké provozní náklady a šetrnost k životnímu prostředí. Tyto dvě pohonné jednotky s označením Dacia eco² se chlubí spotřebou 4,5 l/100 km v kombinovaném cyklu a emisemi CO2 118 g/km. Tyto dvě verze mají pětistupňovou manuální převodovku. Ve verzi s výkonem 90 k je točivý moment 200 N.m dostupný od 1 750 1/min. Motor 1,5 dci 75 k vykazuje točivý moment 180 N.m dostupným od 1 750 1/min.

Stejně jako Dacia Lodgy jsou Dokker a Dokker Van vyráběny na nové platformě M0 zahrnující nový motorový prostor a specifickou zadní jednotku. Přední náprava typu pseudo McPherson s trojúhelníkovým ramenem je z rodiny Dacia. Zadní náprava pocházející od Renaultu Kangoo má pružnou osu s programově deformovatelným profilem spojeným se šroubovitými pružinami. U osobní verze má stabilizační tyč 20,3 mm. Tato robustní náprava, která je vhodná zejména pro větší zatížení, zaručuje dobré držení karoserie a zvyšuje stabilitu Dacie Dokker v zatáčkách. Odchylka mezi nakloněním nenaloženého vozidla a naloženého vozidla se tak téměř stírá, což zaručuje bezpečné a pozitivně překvapující jízdní vlastnosti ve všech konfiguracích. Rozměry a kalibrace odpružení, které je určeno k různému použití, je pro každou verzi specifické. Rozvor 2,81 m, který je téměř o 10 cm kratší než u Loganu MCV, poskytuje dobrou ovladatelnost s průměrem zatáčení 11,1 m. Dacia Dokker / Dokker VAN má světlou výšku 189 mm, což umožní zvládnout jízdu na všech typech silnic.

Četné díly Dacie Dokker a Dokker Van byly navrženy podle specifikace Renaultu pro užitková vozidla. Spodek a karoserie byly provedeny podle stejných požadavků jako pro Renault Kangoo a mohou najet 300 000 kilometrů bez ztráty funkčních vlastností. Vpředu byla náprava pseudo McPherson s trojúhelníkovým ramenem vyztužena, aby splňovala kritéria Renaultu pro lehká užitková vozidla. Zadní náprava převzatá od Renaultu Kangoo je uznávaná pro svůj komfort a robustnost a je speciálně upravena pro zatížení. Dacia Dokker urazila 1,9 milionu kilometrů při ověřovacích testech v náročných podmínkách, aby obsáhla co největší spektrum používání zákazníky. Zpevněné a dlážděné silnice, výmoly, brodění, štěrkové silnice, prachový tunel, testovací jízdy v extrémním horku a chladu – ničeho nebyla ušetřena, aby byla zaručena velmi dobrá úroveň dynamického výkonu a spolehlivosti. Její odolnost byla ověřována na „plechové vozovce“, nejnáročnější testovací stolici Renaultu simulující extrémní zátěž při používání zákazníky. Boční posuvné dveře a zadní dveře, které jsou při profesionálním používání vozidla často namáhány, byly rovněž testovány 100 000 otvíracími a zavíracími cykly. Testy proběhly také v reálných podmínkách, aby byla ověřena dobrá životnost. Tyto testy, které byly poprvé použity na Renaultu Mégane III, dnes spočívají v testování asi třiceti vyrobených vozidel po dobu 3 měsíců v Rumunsku na trasách náročnějších zákazníků. Dokker Van takto urazil trasu dlouhou téměř 850 000 kilometrů ve všech podmínkách použití, což odpovídá stáří vozidla 4 až 6 let. Body, ve kterých bylo dosaženo pokroku, byly rychle zpracovány a zahrnuty do výrobního procesu. Tento přístup ještě pomáhá vylepšovat produkt, aby odpovídal náročným požadavkům profesionálních zákazníků.

Na celou řadu Dacie Dokker se vztahuje záruka na 3 roky nebo 100 000 km.

Servisní náklady pro vozy Dacia Dokker představují v prvních třech letech u motoru 1.6 82 k - 2 180 Kč, ve čtrvtém roce 4 410 Kč a v pátém 3 370 Kč - za pět let to tedy představuje 14 320 Kč. Pro vůz vybaevný motorem 1.5 dCi 75 k jsou náklady v první třech letech 2 880 Kč, ve čtrvtém roce 5 770 Kč a v pátém 4 070 Kč, celkem za pět let tedy 18 480 Kč.

 

Aktivní bezpečnost

Dacia Dokker a Dokker Van sdílejí s Dacií Lodgy stejný brzdný systém. Obsahuje systém ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku a asistentem nouzového brzdění. Volitelně je k dispozici elektronický systém řízení jízdní stability (ESC) a blok Continental poslední generace, Continental Mark 100, který je rovněž nabízen u Dacie Lodgy. Tento systém s Traction control, protiprokluzovým systémem a modulem proti převrácení vozidla umožňuje udržet směr vozidla v případě náročné situace při řízení, např. vyhýbání se překážce, ztrátě přilnavosti v zatáčce anebo při řízení na kluzké vozovce.

Pasivní bezpečnost

Aby Dacia Dokker a Dokker Van zajistily maximální ochranu svým cestujícím, dostaly vyztuženou architekturu. Konstrukce představuje první ochranu cestujících ve vozidle a je zhotovena z oceli a materiálů, které nejúčinněji pohlcují a rozptylují energii. Bezpečnostní pásy jsou vybaveny omezovači přítlaku, které jsou navrženy pro ochranu hrudníku v případě nárazu. U Dacia Dokker má zádržný systém řidiče ještě navíc pyrotechnický předpínač, který v případě prudkého zabrzdění přitáhne popruh k hrudníku a pánvi, aby bylo dosaženo optimálního zajištění. Vozidlo je standardně vybaveno airbagem pro řidiče a spolujezdce, jakož i bočními airbagy chránícími hlavu a hrudník (u osobní verze). Upevňovací prvky ISOFIX ukotvené na 3 místech zadní lavice umožňují bezpečné umístění dětských sedaček a podsedáků. Dacia Dokker a Dokker Van byly koncipovány tak, aby poskytovaly dobrou úroveň bezpečnosti pro ochranu chodců. Tloušťka a tuhost předního nárazníku byly navrženy s cílem chránit spodní končetiny. Kapota a blatníky jsou vyvinuty tak, aby co nejúčinněji pohlcovaly a tlumily náraz chodce a zejména pod kapotou nejsou v úrovni bodů dopadu hlavy žádné tvrdé součásti.

Dacia - ohlédnutí

S více než 1,9 milionu vozidel prodaných ve světě představuje značka Dacia skutečný obchodní úspěch. Za posledních osm let značka zaznamenala v Evropě a evropsko-středomořské oblasti (Euromed) nejvyšší nárůst. Má vedoucí postavení v Rumunsku, v Maroku a zaznamenává silný nárůst v několika zemích východní Evropy. Ve Francii je již 5. nejprodávanější značkou na trhu v segmentu osobních vozidel. Tato úspěšná historie se vysvětluje zárukou 100% praktické koupě za nepřekonatelnou cenu, která je dlouhodobá. Tyto hodnoty umožnily mnohým řidičům ojetých vozidel, aby si poprvé pořídili vozidlo nové. Zákazníci Dacie jsou se svými vozidly spokojeni a jsou pyšní, že řídí značku Dacia. Včetně nových modelů Dokker a Dokker Van uvedla Dacia za 8 let na trh celkem 9 modelů.

Dacia Dokker a Dokker Van jsou vyráběny v továrně v Tangeru

Stejně jako Lodgy jsou i tato dvě nová vozidla vyráběna ve zcela nové továrně v Tangeru v Maroku. Její aktuální výrobní kapacita 170 000 vozidel ročně se zvýší na konečných 400 000 vozidel. Továrna v Tangeru je automobilovou továrnou s nulovými uhlíkovými emisemi a bez vypouštění průmyslových odpadních vod do přírodního prostředí. Emise CO2 budou o 98 % nižší oproti továrně se srovnatelnou výrobní kapacitou, což představuje snížení produkce emisí CO2 o 135 000 tun ročně. Je to umožněno díky optimalizaci spotřeby energie a využíváním energie z obnovitelných zdrojů, např. větrné energie a energie z biomasy. Zbývající 2 % emisí CO2 budou kompenzovány koupí uhlíkového kreditu, zalesňováním nebo rozvojem výroby solárních panelů. Továrna v Tangeru sníží o 70 % svůj odběr vody při průmyslovém postupu oproti továrně se srovnatelnou výrobní kapacitou. Voda je zpracována a znovu používána díky špičkovým recyklačním technologiím navrženým společností Veolia Environnement. Tato nová továrna představuje investice ve výši jedné miliardy euro. Je doplňkem průmyslového zařízení v Maroku, které se již nachází v Casablance.

Síť Dacia

Dacia Dokker a Dokker Van budou distribuovány v síti Dacia, která se od uvedení značky neustále rozvíjí. Značka je přítomna v 1 830 showrromech, z nichž 818 je zaměřeno pouze na značku Dacia. V Evropě a středomořském regionu je pro prodej vozidel Dacia celkem vyhrazeno 1 300 prodejců. Dacia započala novou obchodní politiku týkající se poprodejních služeb umožňující úspornou, jednoduchou a kvalitní údržbu podle očekávání každého jednotlivce. Tato nová nabídka obsahuje uzpůsobené balíčky Dacia, které umožňují zákazníkovi, aby si zvolil konkrétní údržbu, která bude v této síti provedena za velmi konkurenceschopnou cenu. Pro větší stabilitu rozpočtu nabízí Dacia také servisní smlouvy o údržbě a prodloužení záruky s krytím a délkou přizpůsobenou potřebám zákazníků.

Dacia Dokker - ceny

VÝBAVA

MOTOR

CENA (Kč vč. DPH)

Access

1,6 60,5 kW/82 k

199 900

Ambiance

1,6 60,5 kW/82 k

219 900

1,5 dCi 55 kW/75 k

264 900

Arctica

1,6 60,5 kW/82 k

244 900

1,2 TCe 85 kW/115 k

279 900

1,5 dCi 55 kW/75 k

289 900

1,5 dCi 66 kW/90 k

304 900

Dacia Dokker Van - ceny

VÝBAVA

MOTOR

CENA (Kč bez DPH)

Access

1,6 60,5 kW/82 k

159 900

1,5 dCi 55 kW/75 k

194 900

Ambiance

1,6 60,5 kW/82 k

184 900

1,5 dCi 55 kW/75 k

219 900

1,5 dCi 66 kW/90 k

234 900