MotorInfo

Dacia nabídne nový Spring

21.2.2024 10:51
Dacia nabídne nový Spring

Dacia představuje nový 100% elektrický model Spring.

Spring, první 100% elektrický model značky Dacia, byl uveden na trh v roce 2021 a v letech 2022 a 2023 byl třetím nejprodávanějším elektromobilem na retailovém trhu. Celkem bylo od uvedení na trh po celém světě zaregistrováno více než 140 000 vozů Dacia Spring. Model Spring získal řadu ocenění. Například v roce 2022 byla jeho energetická účinnost a uhlíková stopa oceněna maximálním pětihvězdičkovým hodnocením nezávislého evropského orgánu Green NCAP.

Údaje ze systému konektivity vozidla ukazují, že průměrný klient modelu Spring ujede denně v průměru 37 km při průměrné rychlosti 37 km/h. V 75 % případů je vůz dobíjen doma.

V roce 2022 Spring dostal novou identitu značky a v roce 2023 výkonnější motor o výkonu 65 koní. Současně uváděný model nabízí zcela přepracovaný a robustnější design, praktický interiér a efektivitu díky nízké hmotnosti.

Nový Spring těží z nového designu značky Dacia, který byl poprvé použit u nejnovější generace modelu Duster. Proměna je vidět jak v interiéru, kde byly přepracovány všechny prvky, tak i v exteriéru. Střecha je jedinou částí karoserie, která zůstala zachována z předchozího modelu.

Exteriér

Nová identita značky Dacia je patrná ze dvou černých pruhů, jednoho vpředu a druhého vzadu, které se setkávají v lesklém provedení se specifickými matnými pruhy na zadní části karoserie. Tyto dva pruhy jsou doprovázeny symbolickým světelným podpisem značky ve tvaru písmene "Y", který je obzvláště výrazný u předních světlometů s denním svícením a u zadních světlometů, které jsou tvořeny LED diodami. K robustnímu postoji nového modelu Spring přispívají 15" disky kol z lehkých slitin, která jsou nyní standardem pro verze s motorem o výkonu 65 k a které podtrhují stylový vzhled lemů kol.

Nový model Spring byl navržen tak, aby byl co nejvíce odolný. Například kryty prahů jsou lehké, snadno se montují, jsou cenově dostupné a snadno se vyměňují. Stejně jako u všech nových modelů Dacia byly odstraněny chromované lišty. Totéž platí pro střešní lišty, které jsou u vozu používaného převážně na krátké cesty obecně zbytečné a jejichž absence ušetří hmotnost, zlepší aerodynamika, a tím i dojezd.

Nový Spring je k dispozici v šesti barvách, včetně nového metalického laku béžová Safari a metalického laku v cihlově červené barvě.

Interiér

Přístrojová deska byla zcela přepracována. Byl do ní integrován centrální displej multimediálního systému. Spring je vybaven personifikovaným digitálním přístrojovým panelem se 7" displejem u všech verzí a velkým 10" centrálním displejem multimediálního systému u vyšších úrovní výbavy. Barvy a materiály interiéru byly také přepracovány.

Velký multimediální dotykový displej byl umístěn co nejvýše pro optimální ergonomii. Přizpůsobitelná digitální přístrojová deska se sedmipalcovou obrazovkou byla navržena s ohledem na jednoduchost a intuitivnost a poskytuje řidiči rychlý přístup k důležitým informacím.

Nový Spring je vybaven inovativními úchyty YouClip kompatibilními s příslušenstvím navrženým značkou Dacia, které je k dispozici i pro zcela nový Duster. Stupeň výbavy Extreme dostane robustní gumové koberečky a prahy dveří se specifickým designem "topografických linií".

Nový Spring nabízí zavazadlový prostor o objemu 308 litrů (o 6 % více než u předchozího modelu) - se sklopenými zadními sedadly dokonce 1 004 litrů. Navíc další odkládací prostory (dvojitá přihrádka, schránky ve dveřích atd.) mají celkový objem téměř 33 litrů.

Media Control

Je multimediální systém, který se standardně dodává do výbavových stupňů Essential a Expression a který lze ovládat z volantu, přičemž informace o médiích a telefonních hovorech se zobrazují na digitálním přístrojovém štítu. Jeho součástí jsou také dva reproduktory, připojení Bluetooth a port USB. Po připojení k bezplatné aplikaci Dacia Media Control může řidič ovládat funkce rádia/médií a přistupovat k dalším funkcím, jako je navigace, z displeje svého chytrého telefonu, jehož ergonomie je navržena tak, aby doprovázela zážitek z jízdy.

Systém Media Nav Live

Je součástí standardní výbavy výbavy Extreme a na přání se dodává u výbavy Expression, je vybaven velkým centrálním 10" dotykovým displejem, který integruje online připojenou navigaci po dobu 8 let s dopravními informacemi v reálném čase a vždy aktuálními mapovými podklady Evropy. Nabízí také bezdrátové ovládání systémů Apple CarPlay a Android Auto. Systém Media Nav Live je rovněž vybaven dvěma porty USB.

Nové jízdní asistenty 

Výbava nové Dacie Spring byla doplněna o nové jízdní asistenty, které splňují nejnovější evropské bezpečnostní normy: automatické nouzové brzdění (městské/příměstské s detekcí vozidel, chodců, cyklistů a motocyklů), rozpoznávání dopravních značek s varováním před překročením rychlosti, asistent parkování vzadu, nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, systém sledování pozornosti řidiče a nouzové volání (eCall). Aby Dacia svým zákazníkům usnadnila život, přidala chytré tlačítko " My Safety" pro rychlý přístup k preferované konfiguraci asistenčních systémů pro řidiče. 

Nový Spring je mimořádně kompaktní (délka 3,70 m) a má jeden z nejlepších poloměrů otáčení ve svém segmentu (obrysový poloměr 4,80 m).

Pohonná jednotka

Spring rozšiřuje možnosti díky větší dostupnosti svého nejvýkonnějšího motoru o výkonu 65 k/48 kW. Tento motor je nyní k dispozici kromě výbavového stupně Extreme také od nového výbavového stupně Expression. Nabízí dynamickou akceleraci z 0 na 100 km/h pod 14 sekund. Pro městský provoz dokonale vhodný je nový model Spring vybavený motorem o výkonu 45 k, který je k dispozici ve výbavových stupních Essential a Expression (z 0 na 100 km/h za méně než 20 sekund).

Hontost pod jednu tunu

S pohotovostní hmotností 984 kg v nejvyšší výbavě Extreme je Spring jediným elektromobilem v Evropě, který váží méně než tunu. V porovnání s předchozí verzí se hmotnost vozu zvýšila pouze o 6 kg (tj. o 0,6 %), a to navzdory mnoha novým asistenčním systémům ADAS, které ukládají předpisy, a také vylepšením standardní výbavy a zpracování.

Spotřeba elektrické energie 

Účinnost pohonného ústrojí nové Dacie Spring znamená, že nabízí spotřebu pod 14,6 kWh/100 km.

Kompaktní baterie má kapacitu 26,8 kWh. U všech verzí nabídne dojezd přes 220 km. To je více než dostatečný dojezd pro zákazníky, kteří podle údajů poskytovaných systémem konektivity vozu ujedou v průměru 37 km denně. 

Rekuperační brzdění 

Pro další optimalizaci dojezdu je nová Dacia Spring poprvé vybavena systémem rekuperačního brzdění, který se aktivuje volbou režimu "B" pomocí nového ovladače převodovky. 

Snadné nabíjení

Dacia Spring je standardně vybavena nabíječkou na střídavý proud o výkonu 7 kW, která umožňuje nabít baterii z 20 % na 100 % pomocí domácí zásuvky za méně než 11 hodin nebo za 4 hodiny pomocí 7kW wallboxu. Na přání je k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 30 kW, která umožňuje rychlé nabití z 20 % na 80 % za 45 minut.

Poprvé v historii nabízí nová Dacia Spring možnost obousměrného nabíjení V2L ("vehicle to load"), takže ji lze využít jako zdroj energie pro napájení elektrických spotřebičů. Speciální adaptér, který se zapojuje do nabíjecího konektoru vozu umístěného pod mřížkou chladiče, poskytuje výkon běžné zásuvky 220 V/16 A.