MotorInfo

Cyklisté by měli vždy používat reflexní prvky

21.8.2014 07:59
Cyklisté by měli vždy používat reflexní prvky

Viditelnost a reflexní prvky použité u chodců i cyklistů jsou pro jejich přežití na silnici klíčové.

Na Technické univerzitě v Liberci se uskutečnil unikátní test rozdílů ve viditelnosti cyklistů. Kromě testu se posluchači dozvěděli i aktuální čísla nehodovosti cyklistů za snížené viditelnosti, o plánovaných legislativních změnách i nových trendech v oblasti oděvních doplňků pro použití v silničním provozu.

Dlouhodobě nejproblematičtější kategorií usmrcených osob v noci jsou stále chodci – v noci bylo usmrceno v roce 2013 celkem 80 chodců, tj. 59,7 %. Dále pak v nočních hodinách přijde o život přibližně každý 4. usmrcený cyklista (15 cyklistů, tj. 25, 9 %). Dalších 33 chodců bylo usmrceno v noci s veřejným osvětlením.

V reálném testu, který se uskutečnil v podzemních garážích Technické univerzity v Liberci, došlo ke srovnání viditelnosti tří cyklistů s různým vybavením z hlediska osvětlení a prvků zvyšujících jejich viditelnost. Cyklista v tmavém oblečení na kole bez povinného vybavení (tedy bez osvětlení a odrazek), cyklista v pestrém a světlém oblečení na řádně vybaveném kole pro jízdu v noci a cyklista na stejném kole s použitím bundy osazené signalizačním osvětlením a výraznými reflexními potisky. Rozdíly byly propastné. Tento test prakticky prokázal, že dobré osvětlení s reflexními potisky může být pro všechny, kteří se pohybují v silničním provozu, klíčové pro jejich přežití.

Novinkou pro cyklisty je bunda, která umožní řidiči vozidla, aby cyklistu zaznamenal v noci až na 500 metrů. To je zhruba dvakrát tolik, než u běžně používaných reflexních prvků. Spoluautory vývoje cyklistické bundy s nositelnou elektronikou jsou profesor Zdeněk Kůs a docent Antonín Havelka z Technické univerzity Liberec a pracovali na ní zhruba dva roky.

Bunda svítí a signalizuje změnu směru jízdy. Jsou v ní zabudované osvětlovací LED diody a je v ní i elektronické zařízení. Zařízení se skládá z cyklistické bundy se zabudovanými LED diodami a elektronickým zařízením umožňujícím signalizační blikání LED diod. Led osvětlovací diody jsou umístěné na zadní viditelné části cyklistické bundy, ale i na přední části bundy, aby cyklista periferně mohl kontrolovat funkci zařízení. Toto zařízení umožňuje signalizaci změny směru cyklisty, a tím všeobecně zvýšení viditelnosti cyklisty na vozovce. Na řidítkách je umístěna druhá část elektroniky s ovládacím spínačem změny směru jízdy. Při změně směru cyklista stiskne spínač a na bundě se rozsvítí příslušné diody. Spojení mezi řidítky a bundou je bezdrátové a neomezuje pohyb cyklisty. Bunda je z paropropustného materiálu, aby dobře odváděla pot cyklisty při jízdě. Zároveň je částečně odolná proti dešti, její vodní sloupec je 1 200 milimetrů. Výdrž baterie je 36 hodin, dobíjení trvá 2–3 hodiny.

Asi největší překážkou rozšíření této novinky bude její cena. Podle zástupců prodejní společnosti se technologie s bundou bude prodávat od září, a to za téměř 9 000 Kč. K dispozici je i s návlekem na batoh za zhruba 7 000 korun. Svíticí bunda by se měla prodávat i za hranicemi, na podzim by měl začít prodej ve Velké Británii.

Chodci a cyklisté patří mezi nejohroženější účastníky silničního provozu. Přesto řada z nich hraje jakousi hru na náhodu, zda budou či nebudou řidičem automobilu včas zaregistrováni. Zatímco u chodců neplatí povinnost osvětlení či označení reflexním doplňkem, na cyklisty pamatuje Zákon o silničním provozu – cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. Aby cyklista dostál dikci zákona, musí být jeho jízdní kolo patřičně vybaveno. Pro chodce nic takového neplatí, a tak je nutné na ně (prozatím, dokud nebude povinné vybavení chodce při chůzi za tmy reflexními prvky) jen neustále apelovat, aby při chůzi po neosvětlené komunikaci za  snížené viditelnosti, měli na sobě alespoň některý z reflexních prvků. Pamatujte na to, že řidiči vás opravdu nemusí vidět.

A ještě jedno upozornění pro řidiče. Pokud se za tmy míjíte s protijedoucím vozidlem, a tedy přepínáte z dálkových světel na potkávací, pamatujte, že se výrazně snižuje vzdálenost, na kterou máte dohled. Úměrně tomu je třeba snížit rychlost jízdy, devadesátikilometrová rychlost v tomto případě může být neúměrná.