Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Honda rozšiřuje modelovou řadu Civic o výkonný malý dieselový motor 1,6 litru i-DTEC s nízkými emisemi, který je prvním hnacím ústrojím z řady motorů Earth Dreams Technology značky Honda představeným v Evropě.
Motor se v modelové řadě Civic objeví na začátku roku 2013. Disponuje výkonem 120 k, točivý moment má hodnotu 300 N.m při 2 000 1/min a emise CO2 jsou 94 g/km.
„Hlavním těžištěm naší filozofie Earth Dreams Technology je nalézt rovnováhu mezi ekologickými parametry a dynamickými výkony, které se od značky Honda očekávají,“ říká Suehiro Hasshi, vedoucí vývoje všech verzí modelu Civic v Evropě, včetně verze s motorem 1,6 litru i-DTEC. „Je důležité, aby jízda s našimi automobily byla zábavou.“
„Jedná se o zcela nový přístup,“ vysvětluje Tetsuya Miyake, vedoucí vývoje nového motoru i-DTEC. „Nenašli jsme žádné konkurenční motory, kterým bychom se chtěli vyrovnat, protože všechny takto stanovené cíle by byly příliš nízké. Rozhodli jsme se proto vytvořit takový motor, kterému se budou chtít vyrovnat naši konkurenti.”
„Klíčem k vývoji tohoto motoru byla důmyslná technická řešení,“ říká Suehiro Hasshi. „Naším cílem bylo provést mnoho drobných a detailních zlepšení, která by společně vytvořila velký rozdíl. V tom spočívá výzva a krása filozofie Earth Dreams Technology.“
Nový motor i-DTEC 1,6 litru byl navržen specificky pro evropský trh, aby pomohl naplnit rostoucí poptávku zákazníků po dieselových motorech s nízkými emisemi. Nový motor určený výhradně pro evropský trh bude vyráběn v továrně značky Honda v britském Swindonu. O významu tohoto nového dieselového motoru pro prodejní plány značky v Evropě svědčí i to, že pro jeho výrobu byla v továrně Honda of the UK Manufacturing (HUM) vybudována zcela nová výrobní linka. Tato nová linka bude schopna vyrobit až 500 dieselových motorů denně. Při práci na dvě směny to znamená jeden vyrobený motor za každých 138 sekund. Na nové lince se kromě nových motorů 1,6 litru budou vyrábět i stávajícímotory i-DTEC 2,2 litru.
Dieselový motor i-DTEC 1,6 litru bude v průběhu roku 2013 dostupný také pro novou Hondu CR-V (která se bude rovněž vyrábět v HUM). V budoucnu bude filozofie Earth Dreams Technology uplatněna u všech hnacích ústrojí značky Honda.
Nový motor i-DTEC 1,6 litru je tvořen hliníkovou hlavou válců a hliníkovým blokem s otevřeným chladicím prostorem. Tento dieselový motor má hmotnost o 47 kg menší než motor i-DTEC 2,2 litru. Všechny díly byly upraveny s důrazem na minimalizaci jejich hmotnosti a rozměrů, nejmodernější výrobní postupy pak pomohly snížit hmotnost. Tloušťka stěn válců se snížila na 8 mm – u motoru 2.2 i-DTEC je 9 mm. Dále zde byly použity lehčí písty a ojnice.
Hlavním úkolem konstruktérů bylo snížit mechanické tření na úroveň srovnatelnou s benzinovými motory. „Všechny rotující díly byly pečlivě optimalizovány s ohledem na snížení jejich tření,“ říká Tetsuya Miyake. Byla například použita kratší a tenčí spodní část pístu. Při otáčkách 1 500 1/min má tento nový motor přibližně o 40 % nižší mechanické tření než i-DTEC 2,2 l.
„Tím se nejen snižují emise a klesá spotřeba paliva; zlepšuje se tím také odezva motoru na sešlápnutí i uvolnění plynového pedálu, díky čemuž je jízda s ním zábavnější. Povedlo se nám snížit mechanické tření motoru na hodnotu srovnatelnou se stávajícími benzínovými motory, což je vynikající výsledek.“
Turbodmychadlo Garrett 4. generace použité u nového motoru i-DTEC má efektivní konstrukci s proměnlivou geometrií a jeho otáčky jsou přesně řízeny elektronickými systémy motoru, čímž se minimalizuje tzv. turboefekt a je zajištěna optimální kombinace zátahu v nízkých a středních otáčkách a výkonu ve vysokých otáčkách. Turbodmychadlo má maximální plnicí tlak 1,5 bar.
Motor 1.6 i-DTEC využívá solenoidové vstřikovače Bosch schopné pracovat s vysokými tlaky až 1 800 bar. Vysoký tlak umožňuje rychlé vstřikování paliva a jeho jemnější rozprášení. Tím se zlepšuje promíchávání paliva se vzduchem, což má za následek čistší a účinnější spalování, jež přispívá ke snížení emisí a spotřeby paliva.
Konstruktéři se zaměřili také na zlepšení objemové účinnosti válců. Tohoto zlepšení se podařilo dosáhnout díky vysokému průtoku sání a otvoru v hlavě každého válce, který zajišťuje víření směsi. Tím je dosaženo přesného řízení procesu spalování a snížení horkých zón vedoucích k nežádoucím emisím. Průtok vzduchu motorem je řízen pomocí nízkotlakého a vysokotlakého systému recirkulace spalin EGR (Exhaust gas recirculation), který snižuje emise oxidů dusíku.
Motor 1.6 i-DTEC
Max. výkon |
120 k při 4 000 1/min |
Max. točivý moment |
300 N.m při 2 000 1/min. |
Spotřeba paliva (v kombinovaném cyklu dle EU) |
3,6 l/100 km |
Emise CO2 |
94 g/km |
* Všechny hodnoty jsou pro verzi s motorem i-DTEC 1,6 l a úrovní výbavy S