MotorInfo

Citroën uvedl na náš trh C4 Cactus

7.9.2014 09:16
Citroën uvedl na náš trh C4 Cactus

Citroën reaguje na současné požadavky a nabízí jako alternativu ke kompaktním sedanům vůz C4 Cactus. Na našem trhu jeho cena začíná na 329 900 Kč.

V segmentu C, v němž vládne silná konkurence, se Citroën C4 Cactus odlišuje svým designem. Výsledkem této zcela nové syntézy a koncepce vycházející z přístupu „design to value“ je vůz, který nabízí to, co je pro zákazníky skutečně důležité. Základem tohoto přístupu je snaha dosáhnout účinnosti díky nabídce nejnovějších generací motorů a výrazné optimalizace hmotnosti, což umožnilo u vozu C4 Cactus snížit spotřebu paliva a emise CO2. C4 Cactus současně využívá řadu nejmodernějších užitečných technologií usnadňujících každodenní život na palubě.

Motory

C4 Cactus je vybaven nejnovějšími generacemi motorů, mezi benzinovými jde především o řadu PureTech, mezi dieselovými o řadu BlueHDi. Benzinové motory dosahují výkonů od 75 do 110 k, dieselové motory od 92 do 100 k.Citroën, který je již od roku 1998 průkopníkem v oblasti technologie využívající u dieselových motorů přímé vstřikování, dnes prodává pouze motory s touto technologií. Pravidelným vylepšováním se značka stále udržuje na nejvyšší úrovni mezi automobilovými výrobci. Od konce roku 2013 nabízí Citroën novou generaci dieselových motorů, tzv. motory BlueHDi, které již dnes splňují požadavky příští normu Euro 6.1 (drastické snížení emisí oxidů dusíku (NOx), současně snižují emise CO2 (až o 4 %) a značka má díky tomu v předstihu k dispozici technologii splňující budoucí normu Euro 6.2.

Citroën C4 Cactus nabízí čtyři verze převodovek - dvě manuální pětistupňové a dvě pilotované pěti a šestistupňové (ETG a ETG6).

Snížení hmotnosti

Pro snížení uživatelských nákladů na vůz C4 Cactus, zejména jeho spotřeby, bylo velmi důležité snížit hmotnost vozu a odstranit vše nadbytečné. Viditelným výsledkem odlehčení je výrazné snížení spotřeby. Hmotnost vozu C4 Cactus byla nakonec oproti vozu Citroën C4 snížena o 200 kg: 175 kg díky volbě platformy 1 a její optimalizace a 25 kg díky použitým technickým řešením, které souvisejí s filozofií tohoto nového auta. Pro první verzi vozu Citroën C4 Cactus je charakteristická hmotnost nižší než 1 tuna, což je pro segment C velmi lehký vůz. Za zmínku stojí například využití hliníku u kapoty a předních a zadních nosníků (úspora 5,4 kg); využití vysokopevnostních ocelí; použití poloviční příčky palubní desky (úspora 1,5 kg); postup laserového svařování střechy přinesl úsporu 1 kg.

 

 

Citroën se pro snížení hmotnosti vozu C4 Cactus rozhodl využít výrazné prvky přispívající ke snaze snížit spotřebu paliva. Díky těmto prvkům se hmotnost podařilo snížit o dalších 25 kg - moderní panoramatická střecha, která díky výborné tepelné izolaci nepotřebuje dodatečnou clonu, čímž se podařilo ušetřit 6 kg; výklopná zadní okna, která díky jednoduššímu mechanismu a architektuře přinesou úsporu 11 kg (pro obě okna dohromady), díky použitému mechanismu se také uvolnil odkládací prostor v panelech dveří a plocha zadního okna stylově navazuje na trojúhelníkové postranné okénko; sériově použití sklopitelná nedělená lavice z jednoho kusu přinesla díky zjednodušené kostře úsporu 6 kg (dělená lavice bude za příplatek k dispozici v průběhu roku 2015); systém Magic Wash snížil na polovinu velikost nádržky na ostřikovací kapalinu, čímž se uspořilo 1,5 kg. Magic Wash je jednoduchá a důmyslná inovace, která eliminuje problémy s výhledem při mytí čelního skla. Ostřikovač je zabudován do konce plochého stěrače a řidič tak může při zapnutí ostřikování čelního skla rozprostřít pramínek ostřikovací kapaliny podél lamely stěrače ještě před tím, než se dá do pohybu.

Dotykový sedmipalcový displej umožňuje jako součást informačně-zábavních systémů vozu C4 Cactus vstoupit do světa mobilního připojení a digitálního světa. 100% digitální rozhraní v sobě seskupuje všechny ovladače a sdružený přístroj je nahrazen digitálním displejem. Dotykový displej se díky zjednodušenému přehlednému grafickému rozhraní velmi snadno používá.

Prvky Airbump

Airbumpje designový prvek, který je umístěn na bocích vozu, posiluje styl a nabízí ochranu karoserie proti agresivitě plynoucí z každodenního života. Airbumptvoří pevná plastová stěna a pružná stěna. Vzduch mezi oběma stěnami pohlcuje a mírní nárazy. Umožňuje chránit karoserii před drobnými nárazy způsobenými při nízké rychlosti do 4 km/hod (nákupní vozíky, dveře okolních vozů,…). Airbump nevyžaduje zvláštní údržbu a přímo se podílí na snížení nákladů na údržbu a opravy vozu.

Airbag zabudovaný do stropu

Čelní airbag spolucestujícího byl přesunut do stropu pro více prostoru vepředu, díky čemuž může být větší i objem odkládací přihrádky, ta se před sedadlem spolujezdce otevírá směrem nahoru. Airbag ve stropě přináší stejnou ochranu jako airbag v palubní desce. Tenký tvar airbagu umožňuje jeho dobré nafouknutí bez ohledu na pozici spolujezdce. Objem airbagu se na druhou stranu zvýšil na 120 litrů a sahá až k dotykovému displeji.

 

Kvalita

Z hlediska kvality provedení byla věnována velká péče všem mezerám a spojením jednotlivých dílů karoserie a interiéru. Pokud jde o uživatelskou kvalitu, prvky Airbumpprošly řadou specifických testů jak z hlediska materiálu, tak výroby. Již od počátku byl brán ohled na odstranění rušivých zvuků. I na to se zaměřila celá řada specifických intenzivních testů. V různých stádiích vývoje bylo ujeto několik téměř 2,5 milionu kilometrů, a to ve všech možných podmínkách (země se studeným klimatem, země s horkým klimatem, země s mírným klimatem), předsériové modely brázdily silnice po řadu měsíců, aby se před spuštěním výroby sériových modelů vychytaly i ty nejmenší nedostatky.

Při výrobě vozu C4 Cactus probíhaly specifické kontroly určené pro dosažení požadované úrovně kvality při výstupu z výroby již při uvedení na trh. S vyšší frekvencí a náročnějšími požadavky tak probíhají kontroly vzhledu, geometrie, shody, nepropustnosti, kvality a funkčnosti. Každý vyrobený vůz je kontrolován na dráze, jsou prováděny dynamické testy ověřující správné fungování všech ústrojí a prvků výbavy, funkčnost a komfort.