MotorInfo

Citroën SpaceTourer

4.2.2016 10:35
Citroën SpaceTourer

Citroën SpaceTourer je moderní vůz, který v sobě spojuje komfort a praktičnost a přináší novou odpověď na potřeby rodinných nebo přátelských „klanů“, ale také podnikatelů.

SpaceTourer nabízí design s ladnými tvary, styl vozu je energický a vzbuzuje důvěru, díky vyšší přední masce, která je pro něj charakteristická.¨Modulární platforma vzešlá z platformy EMP2 nabízí více prostoru v kabině, větší objem zavazadlového prostoru a lepší ovladatelnost. Vůz je k dispozici ve 3 délkách, včetně na trhu netypických 460 cm, kdy se do vozu vejde až 9 osob. Je tedy ideálním společníkem pro život na venkově i ve městě. S výškou 190 cm se snadno vejde do zastřešených podzemních parkovišť. Velmi praktický vůz je opatřen bočními posuvnými dveřmi s automatickým ovládáním, otevíracím oknem zadního víka a řadou odkládacích přihrádek. Vůz dále nabízí komfort pro větší pohodu, s příjemným interiérem, vyšší polohou při řízení, posuvnými sedadly, které lze podle potřeby otočit, a střešním oknem. Pohodu zvyšuje i akustické zpracování na vysoké úrovni zajišťující optimální jízdní komfort. Najdeme zde i technologie usnadňující život, jako je promítání informací na čelní sklo a on-line navigace 3D Citroën Connect Nav, ale také technologie zvyšující bezpečnost, mimo jiné: Coffee Break Alert, systém, který vyzve řidiče, aby si po 2 hodinách nepřetržitého řízení udělal přestávku,  varování před snížením pozornosti řidiče, které dokáže zjistit, kdy je řidič nepozorný, a varování před rizikem srážky. Díky všem těmto technologiím a funkcím získal SpaceTourer maximální výsledek 5 hvězdiček v testech EuroNCAP.

Pod kapotou jdsou dieselové motory poslední generace BlueHDi s výkonem až 180 k a 400 N.m (BlueHDi 115 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou: 5,1 l/100 km a 133 g CO2) a s nízkými provozními náklady.

 

Citroën SpaceTourer přináší plynulé linie, neagresivní design, který svými tvary dodává pocit bezpečí a robustnosti. Díky kolům umístěným ve 4 rozích a velmi krátkým převisům jsou krásné proporce vozu SpaceTourer i prostornost jeho kabiny viditelné na první pohled. V přední části vynikne krátká, horizontálně zpracovaná kapota s velkými, vysoko umístěnými světlomety, které vozu dodávají podobný dojem dominance a síly, jaký vzbuzují americké dodávky. Podpis značky je velmi grafický. Logo zabudované do masky chladiče se promítá po obou stranách stylizovaných šípů až dovnitř světlometů a podtrhuje tak jejich vzhled. Přední masku zdůrazňuje elegantní široký nárazník, do něhož jsou zabudované černé otvory sání, které kontrastují s robustním stylem vozu SpaceTourer a akcentují ho. Denní světla s vertikálními LED diodami umístěná v prodloužení oblouků kol jsou dokonale včleněna do spodní části pod mlhovky a vozu SpaceTourer dodávají dobrodružný styl. Při pohledu z boku vynikne prostorná kabina s bočními posuvnými dveřmi a velkými proskleným plochami, které zdůrazňují velkorysý příjemný interiér. V zadní části, u níž se snoubí styl a funkčnost, upoutá horní část víka zavazadlového prostoru, jež dává vytušit, jak velké vnitřní prostory se ve voze nacházejí. Do příjemně tvarované plochy je začleněno otevírací okno zadního víka s šikmo zpracovanými rohy, které dokonale ladí s tvarem zadních oken.

Design vozu Citroën SpaceTourer se podřizuje funkčnosti a způsobu použití. Styl je robustní a elegantní a splňuje požadavky dnešní doby. Vyzývá k cestování, ať už ve volném čase, či v rámci profese, hodí se do městského prostředí stejně dobře jako do vzdálených míst.

Přednosti stylu vozu SpaceTourer podtrhuje i 9 odstínů karoserie v nabídce: od elegantních odstínů černá Onyx, modrá Impérial, hnědá Rich Oak, šedá Platinum a šedá Aluminium po světlé odstíny oranžová Tourmaline, modrá Lagoon, písková Sable a bílá Banquise. Vzhled vozu doplňují litá kola 17" Curve.

Citroën SpaceTourer používá novou variantu modulární platformy EMP2, která se objevila u vozů C4 Picasso a Grand C4 Picasso. Od ní si vůz vypůjčil celou přední část a s tím spojené výhody související se začleněním mechanických částí, jako je motor a převodovka, ale také s elektrickými díly, jako je baterie, svazek kabelů atd. Zbytek platformy byl upraven na míru vozu SpaceTourer. Na zesílenou konstrukci byla umístěna nová specifická přední a zadní náprava, které unesou zatížení až 1 400 kg. Díky modularitě jde dosáhnout 2 hodnot rozvoru (392 cm a 327 cm), ale také 2 zadních převisů (80 cm a 115 cm). Jejich kombinací vzniknou 3 různé délky: XS – 460 cm (v tomto segmentu nevídaná délka) spojená s krátkým rozvorem, M – 495 cm a XL – 530 cm, spojené s dlouhým rozvorem.

 

Tvar

Délka

Rozvor

Zadní převis

Maximální objem zavazadlového prostoru VDA
(5 míst –  vysunutá zadní 2. řada)

XS

460 cm

Krátký

Krátký

1 978 litrů

M

495 cm

Dlouhý

Krátký

2 381 litrů

XL

530 cm

Dlouhý

Dlouhý

2 932 litrů

Optimalizované rozměry (délka: 460 až 530 cm / šířka: 192 cm / výška: 190 cm), díky nimž je Citroën SpaceTourer ve spojení s elektrohydraulickým řízením a průměrem otáčení 11,30 m až 12,40 m mrštný, snadno se přizpůsobuje všem situacím a odpovídá požadavkům všech uživatelů.

SpaceTourer je k dispozici ve 4 verzích:

- Vozy SpaceTourer Feel a SpaceTourer Shine nabízené ve 3 délkách a v pěti, sedmi nebo osmimístné verzi. Tyto verze jsou určeny především rodinám s více dětmi nebo s dětmi z předchozích i současných vztahů, nebo i všem, kdo rádi cestují s přáteli. Jejich interiér lze upravit pomocí sedadel, které posouvají po kolejničkách, takže lze rozšířit zavazadlový prostor, nebo naopak zvětšit prostor pro nohy. Sedadla se sklopitelnými opěradly lze přeměnit ve stolek (sedadlo spolujezdce vpředu a sedadla ve 2. a 3. řadě), takže lze ve voze velmi snadno převážet velké předměty určené pro trávení volného času nebo do domácnosti.

- SpaceTourer Business, nabízený ve 3 délkách s 5 až 9 místy. Tato luxusní verze je určena především pro profesionální přepravce osob (hotelové minibusy, taxíky,..). Počet míst a výbavu lze nakonfigurovat podle přání, takže majitel získá vůz téměř na míru.

- SpaceTourer Business Lounge, nabízený ve 2 délkách M a XL, je k dispozici v šesti nebo sedmimístné verzi. Podle způsobu využití se z něj může stát skutečný „mobilní obývací pokoj nebo kancelář“ se samostatnými sedadly v koženém čalounění, která mohou být umístěna zády ke směru jízdy (2. řada), v nabídce je posuvný skládací stolek, zadní okna jsou silně tónovaná pro zajištění většího soukromí. Vůz je zcela přirozeně určen pro profesionální použití (auta s řidičem, přeprava osob,…).

SpaceTourer nabízí:

- boční posuvné dveře s automatickým ovládáním: tato funkce, která je v tomto segmentu zcela exkluzivní, umožňuje boční dveře otevřít a zavřít bezdotykově, pokud máte obě ruce plné. Stačí vsunout nohu pod roh zadního nárazníku a vůz se odemkne a automaticky se otevřou boční dveře na straně, kde se nacházíte. Tuto výhodu oceníte například v situaci, kdy potřebujete do vozu usadit malé děti do autosedaček nebo se potřebujete zbavit zavazadel;

- boční posuvné dveře, které mohou být opatřeny motorkem. Toto představuje velké plus, zejména pro řidiče vozů  SpaceTourer Business nebo Lounge, protože je lze ovládat z přední části vozu, odkud je možné posuvné dveře otevřít nebo zavřít a posádka pak s nimi nemusí manipulovat;

- otevíratelné okno zadního víka, které umožňuje snadno vyložit náklad do zavazadlového prostoru nebo do něj získat přístup ve chvíli, kde je vůz zaparkován tak, že nelze celé víko otevřít. Okno se otevírá skrytým tlačítkem umístěným nalevo od osvětlení registrační značky;

- řadu otevřených nebo zavřených odkládacích přihrádek rozmístěných po celé kabině (až 74 litrů), přičemž vepředu je k dispozici spodní přihrádka před sedadlem spolujezdce se zástrčkou typu jack, zásuvkou 12 V a portem USB, horní přihrádka před sedadlem spolujezdce, která může být osvětlená a chlazená, držáky na nápoje po obou stranách palubní desky, horní středová odkládací přihrádka a dvě velké kapsy ve dveřích, do nichž se vejde láhev o objemu 1,5 l. Velká pozornost byla věnována i posádce vzadu, která má navíc k dispozici výklopné stolky, okenní roletky či zásuvky 12 V a 220 V.

Prostorná kabina vozu Citroën SpaceTourer byla zkoncipována pro delší cesty a každému z členů posádky byla věnována velká pozornost. Kabina má mnoho prosklených ploch a velké dvoudílné střešní okno, jež lze odděleně zastínit. Do vozu tak vniká velké množství přirozeného světla. Lehce zvýšená palubní deska přináší pocit velké důvěry. Ve spojení se zvýšeným místem má řidič větší přehled o silnici. Je uspořádána tak, aby měl řidič vše na dosah ruky a očí: sdružený přístroj s moderními graficky dobře zpracovanými přístroji, dotykový displej 7", ovladače topení, odkládací přihrádky, ovladače otevírání bočních posuvných dceří s elektrickým ovládáním atd. Čalounění sedadel je z měkkého příjemného materiálu zajišťujícího vysokou úroveň komfortu sezení. SpaceTourer má v nabídce dva druhy látkového čalounění s grafickým motivem (Mica, Graphite), čalounění z černé syntetické kůže TEP Carla a černé kožené čalounění Claudia. Cestující ve 2. a 3. řadě mohou mít k dispozici samostatná posuvná sedadla se sklopitelným opěradlem, komfortní hlavovou opěrkou a loketními opěrkami pro optimální pohodlí. Pocit doplňuje i středový stropní panel s ovladači přívodu klimatizace a osvětlení, podobně jako v letadle. Prostředí ve voze bylo vytvořeno tak, aby vyvolávalo pocit klidu a pohody. Pro posílení tohoto komfortu bylo použito zvláštní akustické zpracování, na úrovni karoserie a kolem celého interiéru vozu SpaceTourer (střecha, okna, palubní deksa, podlaha,..) byly použity absorpční prvky a okna byla opatřena zesíleným vrstveným sklem (+ 0,70 mm, tj. 3,85 mm). Podařilo se tak snížit hluk a vibrace.

 

Citroën SpaceTourer nabízí bez ohledu na stav vozovky ten nejvyšší jízdní komfort, a to zejména díky nápravám, které zajišťují velkou přesnost řízení a současné vynikající tlumení. Přední posílená náprava je typu Pseudo McPherson se zkrutným stabilizátorem a vůz byl vybaven novou zadní nápravou s příčnými rameny, díky níž se do vozu vejde až 9 cestujících se zavazadly. Tyto nápravy mohou být spojeny s převodem 4×4 (přestavba Dangel). Díky spojení těchto dvou náprav bylo dosaženo vynikajícího poměru jízdní vlastnosti / komfort, a to jak u  prázdného, tak u zatíženého vozu a současně bylo zachováno velké potěšení z jízdy. Pro odfiltrování nerovností a měkký kontakt s vozovkou byl vůz SpaceTourer opatřen nápravnicí s dvěma optimalizovanými klouby, která tuto funkci zajišťuje. Pro zajištění maximálního komfortu bez ohledu na počet přepravovaných cestujících mají pružiny proměnnou tuhost a tlumiče jsou typu AMVAC (proměnlivé tlumení podle zatížení), což je „pasivní systém“ umožňující měnit tlumení podle světlé výšky vozu. Díky tomuto technickému vybavení může vůz SpaceTourer nabízet mnohem vyšší komfort, než je v tomto segmentu běžné, a to pro celou posádku.

Citroën SpaceTourer nabízí kromě užitečných funkcí, jako je systém hands-free přístupu a startování či boční posuvné dveře s automatickým a elektrickým ovládáním, i technologie usnadňující řízení:

- nový dotykový displej 7", který se ve voze systém SpaceTourer objevuje u značky poprvé a který umožňuje ovládat všechny funkce spojené s médii, telefonováním a navigací. Je opatřen kapacitním dotykovým povrchem, jehož se stačí dotknout lehce prstem.

- funkce Mirror Screen umožňující používat naprosto bezpečně aplikace chytrého telefonu na dotykovém displeji 7". Tato funkce funguje jak s technologií Apple CarPlay (pro ČR není k dispozici), tak MirrorLink.

- Citroën Connect Nav, nový dotykový navigační 3D systém mající možnost fungovat on-line.Tato nová generace navigace, která se u vozu SpaceTourer objevuje poprvé, se ovládá hlasem nebo přes dotykový displej 7". (pro ČR není k dispozici) Citroën Connect Nav zahrnuje i funkci Mirror Screen.

- díky systému promítání informací na čelní sklo (Head-up Display) může řidič ponechat oči na vozovce a současně má ve zrakovém poli na průhledné pásce na čelním skle k dispozici informace nutné k řízení (aktuální a doporučená rychlost, informace od tempomatu/omezovače rychlosti, údaje navigace a výstraha rizika srážky). To je pro vůz v tomto segmentu velkou novinkou.

- automatické přepínání dálkových světel. Systém přepíná dálková a potkávací světla podle situace na silnici. Systém je aktivní ve tmě při rychlosti od 25 km/h a vypne se v rychlosti nižší než 15 km/h.

- Top Rear Vision. Díky tomuto naprosto exkluzivnímu systému může zadní kamera vysílat na 7" displej záběry situace za vozem snímané shora v úhlu 180°. Když se vůz přiblíží k překážce, systém sám provede zoom zadní části a přesněji ukáže zbývající vzdálenost.  

- Grip Control, vylepšený protiprokluzový systém optimalizující mobilitu předních kol podle typu terénu.

SpaceTourer nabízí to nejlepší z technologií pro větší předjímání a pomoc pro bezpečnější a klidnější řízení. Jeho výbava zahrnuje:

- systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, který řidiče upozorní, pokud vůz překročí dělicí čáru bez zapnuté směrovky. Systém zaregistruje, pokud vůz neúmyslně překročí vodorovné značení na vozovce (plnou nebo přerušovanou čáru) a upozorní řidiče zvukovým signálem a ikonou na sdruženém přístroji;

- ultrazvukový systém sledování mrtvého úhlu upozorňuje řidiče pomocí diody ve zpětných zrcátcích na přítomnost jiného auta v mrtvém úhlu. Tento systém, který využívá 4 čidla umístěná v předním a zadním nárazníku, je aktivní při rychlosti od 12 do 140 km/h;

- omezení rychlosti: snímání značek a doporučení. Tato novinka funguje pomocí kamery umístěné v horní části čelního skla a doplňuje údaje příplatkové navigace. Řidiči neustále poskytuje informace o aktuálním omezení dopravy. Když kamera detekuje dopravní značku s omezením rychlosti, může řidič stisknutím tlačítka přijmout doporučenou rychlost a nastavit ji do tempomatu nebo omezovače rychlosti;

- Coffee Break Alert odesílá do sdruženého přístroje upozornění po dvou hodinách nepřetržité jízdy a druhé po další hodině, pokud řidič mezitím jízdu nepřeruší.

- systém varování před snížením pozornosti řidiče. Tento systém sleduje chování řidiče pomocí multifunkční kamery umístěné v horní části čelního skla, jež registruje četnost přejetí podélného značení. V případě poklesu ostražitosti systém řidiče upozorní zvukovým a světelným signálem;

- adaptivní tempomat umožňuje řidiči nechat vůz, aby se přizpůsobil rychlosti vozidla jedoucí před ním. Tento systém automatické úpravy rychlosti dokáže snížit rychlost až do 20 km/h a ovlivňuje pouze akcelerátor, na brzdy aktivně nepůsobí. Tento systém je obzvlášť vhodný v případě polohustého provozu typu dálnice;

- varování před rizikem srážky informuje řidiče na riziko bezprostředně hrozící kolize, aby stihnul zareagovat. Výstraha je světelná a zvuková. Objeví se těsně před spuštěním automatického brzdění. Nabízí 2 úrovně:

Úroveň kritičnosti 1: oranžová výstraha informující řidiče o příliš malé vzdálenosti od vozu vepředu.

Úroveň kritičnosti 2: červená výstraha upozorňující, že je nutné brzdit;

- Active Safety Brake. Tento systém.který se u vozu Citroën SpaceTourer objevuje poprvé, umožňuje snížit zranění cestujících tím, že díky multifunkční kameře umístěné v horní části čelního skla brzdí v následujících případech namísto řidiče:

0–30 km/h: vyhnutí se srážce s mobilní nebo fixní překážkou, případě s chodci.

nad 30 km/h: snížení rychlosti před nárazem.

Díky inteligentním technologiím, které zajišťují, že jsou silnice bezpečnější než kdy jindy, je řízení okamžikem radosti a klidu pro všechny účastníky.

Citroën SpaceTourer získal v testech EuroNCAP maximální výsledek 5 hvězdiček. Tento výsledek je odměnou práce odvedené během jeho vývoje, ale svědčí rovněž o přítomnosti četných prvků výbavy zvyšujících komfort a bezpečnost a o použití modulární platformy poslední generace. Tyto výsledky vůz získal v protokolu za rok 2015, kdy ve všech 4 kategoriích získal v dílčích výsledcích 5 hvězdiček - Ochrana dospělých osob 87 %. Ochrana dětí 91 %. Ochrana chodců 64 %. Vybavenost bezpečnostními a asistenčními systémy 78 %.

Citroën SpaceTourer je v nabídce s 5 dieselovými motory řady BlueHDi. Citroën tuto novou generaci motorů nabízí od konce roku 2013. Tyto motory umožnily drasticky snížit emise oxidů dusíku (NOx) i emisí CO2. Přispělo k tomu inovativní výfukové potrubí, které tvoří - oxidační katalyzátor zabudovaný u výstupu z motoru, který odstraňuje uhlovodíky (HC) a oxid uhelnatý (CO), jež jsou výsledkem spalování paliva; modul SCR (Selective Catalytic Reduction), zabudovaný před filtrem pevných částic, jenž po vstříknutí látky Adblue(směs vody a močoviny) přemění až 90 % oxidů dusíku (NOx) na vodní páru (H2O) a dusík (N2), které jsou neškodné; filtr pevných částic s aditivem, který skupina PSA Peugeot Citroën uvedla ve světové předpremiéře v roce 2000, likviduje až 99,9 % pevných částic.

Inovativní jedinečná architektura výfukového vedení s přesným uspořádáním technologií: katalyzátor SCR umístěný před filtrem pevných částic s aditivem je jediný systém následného zpracování výfukových plynů, který dokáže snížit emise NOx až o 90 % a současně o 4 % snížit emise CO2.

Látka Adblue je uložena v nádrži o objemu 22,4 l. Tento objem vydrží na 15 000 km. Doplnění se provádí zcela jednoduše, hrdlem dostupným v přední části vozu vedle stupátka řidiče.

Tyto motory poslední generace umožňují ve spojení s aerodynamickým tvarem a sníženou hmotností dosáhnout výborné spotřeby paliva a emisí CO2. Kromě optimalizované spotřeby paliva přinášejí tyto motory i úsporu provozních nákladů, protože interval údržby je zde 40 000 km nebo 2 roky. 

Citroën SpaceTourer je při svém uvedení na trh k dispozici i v jedinečné verzi, která bude představena 1. března v 9:30 na ženevském autosalonu.

 

Foto:Citroën